افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده چین و بهبود تقاضا برای سومین ماه

افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده چین و بهبود تقاضا برای سومین ماه
آنچه در این مقاله میخوانید

قیمت‌های مصرف‌کننده چین در ماه آوریل برای سومین ماه متوالی افزایش یافت، در حالی که قیمت‌های تولیدکننده کاهش یافتند، که نشان‌دهنده بهبود تقاضای داخلی است.

اعداد و ارقامی که به دقت مشاهده شده‌اند به دنبال داده‌های وارداتی بهتر از حد انتظار در ماه آوریل هستند، که نشان می‌دهد تدابیر حمایتی از سیاست در چند ماه گذشته ممکن است به اعتماد مصرف‌کننده کمک کند.

داده‌های اداره ملی آمار روز شنبه نشان داد که قیمت مصرف‌کننده در آوریل نسبت به سال قبل 0.3 درصد افزایش یافته است.

ژو تیانچن، اقتصاددان ارشد در واحد اطلاعات اکونومیست گفت: قیمت‌های مواد غذایی و انرژی رو به کاهش است. داده‌های تورم مصرف‌کننده نشان‌دهنده بازگشت تقاضا، به‌ویژه در خدمات است.

تورم اصلی، بدون احتساب قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و سوخت، در آوریل 0.7 درصد رشد کرد که نسبت به 0.6 درصد در ماه مارس افزایش داشت.

به طور کلی شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) نسبت به ماه قبل 0.1 درصد افزایش یافت که از کاهش پیش‌بینی شده 0.1 درصدی در نظرسنجی و معکوس شدن افت 1 درصدی در ماه مارس گذشته است.

اکثر ناظران چینی می‌گویند این حرکت ممکن است ناپایدار باشد، زیرا نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهد که فعالیت کارخانه‌های خنک‌کننده و خدمات ارائه می‌شود، در حالی که بحران طولانی مسکن هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد، و این امر حمایت بیشتر از سیاست‌ها را تقویت می‌کند.

ناظران چینی می‌گویند افزایش قیمت توسط شرکت‌های خدمات شهری یکی دیگر از محرک‌های بالقوه است.

فشارهای مالی که برخی از دولت‌های محلی با آن مواجه هستند بر یارانه‌هایی که دریافت می‌کنند تأثیر می‌گذارد، که می‌تواند آنها را مجبور کند هزینه‌های اضافی را به خانوارها تحمیل کنند تا زندگی خود را تامین کنند.

مقامات با بدهی 13 تریلیون دلاری شهرداری دست و پنجه نرم می‌کنند و شورای ایالتی یا کابینه به دولت‌های محلی که بدهی سنگینی دارند گفته است که برخی از پروژه‌های زیربنایی با بودجه دولتی را به تاخیر بیندازند یا متوقف کنند.

ژو مائوهوا، محقق اقتصاد کلان در بانک اوربرایت چین گفت: داده‌های قیمت‌ها نشان می‌دهد که تقاضای داخلی در حال بهبود است، عرضه و تقاضا همچنان بهبود می‌یابد و چشم‌انداز تقاضای داخلی و بهبود قیمت‌ها خوش‌بینانه است.

با این حال، قیمت‌های مصرف‌کننده همچنان پایین است و بخش تولید صنعتی همچنان تحت فشار است که نشان‌دهنده تقاضای مؤثر ناکافی است و بهبود در این بخش هنوز به اندازه کافی متعادل نیست.

شاخص قیمت تولیدکننده در آوریل 2.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت که از 2.8 درصد کاهش در ماه قبل کاسته شد اما روند کاهشی را گسترش داد.

روز جمعه، بانک مرکزی چین اعلام کرد که سیاست پولی را منعطف، دقیق و مؤثر خواهد کرد و بهبودی متوسط در قیمت‌های مصرف‌کننده را برای تثبیت بهبود اقتصادی ترویج خواهد کرد.

این اظهارات در گزارش سه ماهه سیاست پولی به دنبال اظهارات در ماه آوریل توسط دفتر سیاسی، نهاد تصمیم‌گیر ارشد حزب کمونیست حاکم، مبنی بر اینکه چین از ابزارهای سیاستی مانند نسبت ذخایر الزامی بانک‌ها و نرخ‌های بهره برای تقویت رشد استفاده خواهد کرد، بیان شد.

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد چین در جونز لانگ، گفت: با توجه به قضاوت جلسه دفتر سیاسی که تقاضای مؤثر هنوز ناکافی است، حمایت از سیاست باید با تقویت مدیریت انتظارات و ایجاد سناریوهای مصرف بیشتر استفاده کند.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که هدف رشد اقتصادی چین در حدود 5 درصد در سال 2024 بدون حمایت بیشتر سیاستی، چالشی برای دستیابی به آن خواهد بود.

 

دیدگاه خود را درباره افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده چین و بهبود تقاضا برای سومین ماه بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.