اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.May.13 تا 2024.May.17

اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Aug.05 تا 2024.Aug.09
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های تورم

سرمایه‌گذاران در این هفته به شاخص قیمت تولید‌کننده ایالات متحده و داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده نگاه خواهند کرد تا نشانه‌ای مبنی بر کاهش فشار قیمت‌ها در نهایت پس از ماه‌ها تورم شدید که موجب نگرانی فدرال رزرو در مورد اینکه فدرال رزرو ممکن است نرخ‌های بهره را در سال جاری کاهش ندهد، پیدا کنند.

در اوایل ماه جاری زمانی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که بانک مرکزی همچنان به دنبال کاهش نرخ بهره است و آخرین گزارش اشتغال ایالات متحده نشانه‌هایی از سرد شدن در بازار کار را نشان داد، بازارها کمی آسوده شدند.

تحلیلگران انتظار دارند که گزارش مهم CPI در روز چهارشنبه نشان دهد که تورم اساسی 3.6 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است که کمترین افزایش در سه سال اخیر خواهد بود. اما افزایش نرخ تورم بیش از حد انتظار احتمالاً کاهش نرخ بهره را برای بقیه سال کاهش می‌دهد و نوسانات بازار را دوباره شعله‌ور می‌کند.

درآمد خرده‌فروشی

سرمایه‌گذاران در این هفته با داده‌های خرده‌فروشی در آوریل در روز چهارشنبه، به‌علاوه نتایج درآمد حاصل از خرده‌فروشی‌های بزرگ Walmart و Home Depot  اطلاعات تازه‌ای در مورد سلامت مصرف‌کننده آمریکایی خواهند داشت.

آرت هوگان، استراتژیست ارشد بازار در B Riley Wealth به رویترز گفت: درآمدهای قوی باعث شده است که سرمایه‌گذاران احساس راحتی بیشتری نسبت به حضور در این بازار داشته باشند. چرخه‌ای که انتظار داریم کار بعدی فدرال رزرو کاهش نرخ بهره باشد.

داده‌های چین

چین قرار است در روز جمعه مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی را منتشر کند که نشان می‌دهد اقتصاد شماره دو جهان در آغاز سه ماهه دوم چه عملکردی داشته است.

داده‌های قیمت مسکن در آوریل، بینش تازه‌ای از وضعیت بخش املاک ارائه می‌کند که حدود سه سال است درگیر بحران بدهی بوده و توسعه‌دهندگان املاک را در آستانه سقوط قرار داده است.

تولید صنعتی، خرده‌فروشی و سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت هر سال در حال افزایش است.

نظرات سیاستگذاران در نشست ماه گذشته دفتر سیاسی، سرمایه‌گذاران را برای موجی از اقدامات محرک از سوی پکن برای تقویت بهبود اقتصادی، آماده کرده است که فعلاً حال و هوای بازار را سرزنده نگه می‌دارد.

داده‌های انگلستان

هفته گذشته بانک مرکزی انگلیس به کاهش نرخ بهره نزدیک‌تر شد، اما بازارها در مورد اینکه آیا اولین کاهش در نشست بعدی بانک در ماه ژوئن اتفاق می‌افتد یا اینکه سیاست‌گذاران برای مدت طولانی‌تری مقاومت خواهند کرد، اختلاف نظر دارند.

دو مجموعه رسمی از آمار اشتغال و دو دور ارقام تورم قبل از نشست بعدی بانک مرکزی در 20 ژوئن قرار دارند.

اولین گزارش از دو شغل در روز سه‌شنبه برای نشانه‌هایی که نشان می‌دهد افزایش دستمزد فشار قیمت‌ها را تشدید می‌کند، به دقت بررسی خواهد شد. رشد سالانه دستمزد همچنان داغ است، در حالی که عرضه نیروی کار راکد است.

اقتصاددانان انتظار دارند میانگین درآمد هفتگی، بدون احتساب پاداش، سالانه 5.9 درصد در سه ماهه اول افزایش یابد. در حالی که هنوز قوی است، نشانه‌هایی مبنی بر تعدیل شدن رشد دستمزدها احتمالاً انتظارات برای کاهش ماه ژوئن را تقویت می‌کند.

قیمت نفت

قیمت نفت در هفته گذشته با کاهش 0.2 درصدی برنت به پایان رسید، در حالی که قیمت نفت خام 0.2 درصد افزایش یافت.

انتظارات مبنی بر اینکه نرخ‌های بهره ایالات متحده می‌تواند برای مدت طولانی‌تری بالاتر بماند، بر قیمت نفت تأثیر گذاشته است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر معمولاً فعالیت اقتصادی را کاهش می‌دهد و تقاضای نفت را تضعیف می‌کند.

قوی‌تر شدن دلار آمریکا نیز تاثیرگذار بوده و کالاهای ارز دلاری را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، گران‌تر کرده است.

قیمت نفت نیز تحت فشار افزایش ذخایر سوخت ایالات متحده قرار گرفته است که در فصل رانندگی در تابستان معمولاً قوی است.

پس از داده‌های روز پنج‌شنبه که نشان داد چین در آوریل نفت بیشتری نسبت به ماه مشابه سال گذشته وارد کرده است، قیمت‌ها تا حدودی حمایت شدند. صادرات و واردات چین در ماه آوریل پس از کاهش ماه قبل به رشد بازگشت.

معامله‌گران انرژی به داده‌های تورم این هفته نگاه خواهند کرد که این جهت آینده نرخ‌های بهره را تعیین می‌کند.

 

 

دیدگاه خود را درباره اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.May.13 تا 2024.May.17 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.