تهران و مسکو همکاری‌های خود را در زمینه فناوری گاز گسترش می‌دهند

تهران-و-مسکو-همکاری‌های-خود-را-در-زمینه-فناوری-گاز-گسترش-می‌دهند
آنچه در این مقاله میخوانید

مقامات انرژی ایران و روسیه بر توسعه و گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه فناوری‌های گاز تأکید کردند.

حسین‌علی محمد حسینی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران (NIGC)، در نشستی با مقامات انرژی فدراسیون روسیه بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور در صنعت گاز تأکید کرد.

او گفت که دو طرف باید ظرفیت‌ها و فرصت‌های بیشتری برای همکاری و هماهنگی در این زمینه شناسایی کنند.

محمد حسینی به تمایل ایران برای گسترش روابط با روسیه در بخش انرژی اشاره کرد و گفت کشورش از پیشنهاد وزارت انرژی روسیه برای برگزاری نشست تخصصی در زمینه‌های دیجیتالی‌سازی، نظارت و تحلیل داده‌ها در هفته انرژی روسیه و همچنین در کنگره انرژی در سن پترزبورگ استقبال می‌کند.

در ادامه اظهارات خود، مدیر شرکت ملی گاز ایران (NIGC) بر لزوم به اشتراک‌گذاری تجربیات مشترک در زمینه‌هایی مانند کاهش میزان اتلاف گاز و بهبود ایمنی تأسیسات گاز در برابر خرابکاری‌ها و حملات تروریستی تأکید کرد و افزود که ایران از ظرفیت‌های قابل توجهی برای صادرات، واردات، پالایش و انتقال گاز برخوردار است و آماده است تا همکاری‌های خود با روسیه را در این زمینه گسترش دهد.

نمایندگان و مقامات فدراسیون روسیه بر لزوم شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های بیشتر برای ایجاد هماهنگی تأکید کردند.

ایجاد یک مرکز تحقیقاتی مشترک در بخش گاز و همچنین یک مرکز گازی در شمال ایران و تجارت در بخش‌های گاز و برق از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست توسط دو طرف مورد بحث قرار گرفت.

اوایل این ماه، مجتبی دمیرچی‌لو، دبیر کل اداره اوراسیا در وزارت امور خارجه، پیشنهاد ایجاد یک کریدور انرژی از روسیه که از طریق ایران به خلیج فارس می‌گذرد را مطرح کرد.

در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران (Iran Oil Show 2024)، دمیرچی‌لو گفت که با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های موجود در ایران، ظرفیت پرداختن به این موضوع وجود دارد، چون کشورهای منطقه نیز به همکاری با ایران در این زمینه علاقه‌مند هستند.

او اعلام کرد:

“استفاده از زیرساخت‌های موجود و ایجاد زیرساخت‌های جدید برای دستیابی به بازارهای منطقه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد.”

این مقام مسئول اظهار داشت که همکاری‌های سازنده‌ای به این منظور آغاز شده است و ما دیدگاه روشنی داریم.

او همچنین اشاره کرد که بین ایران و کشورهای منطقه در زمینه صادرات، مبادله و ترانزیت انرژی همکاری وجود دارد.

این مقام مسئول اظهار داشا که روابط دیرینه‌ای بین ایران و کشورهای منطقه اوراسیا وجود دارد، چون این مناطق ارتباطات گسترده‌ای با ایران دارند.

او افزود: “ایران با تمام کشورهای منطقه اوراسیا در زمینه انرژی همکاری دارد”، و توضیح داد که این کشورها یا تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت و گاز هستند یا مصرف‌کنندگان انرژی.

دمیرچی‌لو خاطرنشان کرد که شبکه‌های انرژی ایران با ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان متصل هستند و افزود که ارتباطات مؤثر بین ایران و کشورهای همسایه در حال انجام است.

او گفت:

“در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی، ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد و می‌توان یک چشم‌انداز روشن را تصور کرد.”

او همچنین اعلام کرد که در زمینه سرمایه‌گذاری و همکاری، مانند توسعه میادین نفت و گاز، تفاهم سازنده‌ای بین ایران و روسیه شکل گرفته است، چون چندین قرارداد در حال اجرا هستند. او با اشاره به شرایط جدید روسیه به دلیل تحریم‌های نفتی، گفت که یک زمینه جدید همکاری شکل گرفته است.

این مقام مسئول اظهار داشت که در نمایشگاه نفت ایران ۲۰۲۴ (Iran Oil Show 2024)، برخی شرکت‌ها از کشورهای اوراسیا حضور داشتند تا با توانایی‌های ایران در این حوزه آشنا شوند و تلاش‌هایی برای برقراری ارتباطات حرفه‌ای بین کارشناسان و نمایندگان شرکت‌های ایرانی و اوراسیایی انجام شد.

نمایشگاه نفت ایران ۲۰۲۴، که در روز چهارشنبه، 19 اردیبهشت، افتتاح شد، تا روز شنبه، 22 اردیبهشت، در نمایشگاه بین‌المللی دائمی تهران برای بازدیدکنندگان باز بود.

دیدگاه خود را درباره تهران و مسکو همکاری‌های خود را در زمینه فناوری گاز گسترش می‌دهند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.