بانک مرکزی ایران خواستار استفاده از ریال در مبادلات با روسیه شد

بانک-مرکزی-ایران-خواستار-استفاده-از-ریال-در-مبادلات-با-روسیه-شد
آنچه در این مقاله میخوانید

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران (CBI)، نیاز به اولویت‌بخشی به استفاده از ریال خارج از کشور در مبادلات تجاری با روسیه را مطرح کرده، و گفته شده است که اقدامات عملیاتی در این زمینه نهایی شده‌اند.

فرزین این نکات را در جلسه‌ای با رئیس و سایر اعضای ارشد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (ICCIMA) مطرح کرد، که معاونان وزرای کشاورزی و صنعت نیز حضور داشتند.

با اشاره به دستاوردهای بانک مرکزی ایران در بازگرداندن شاخص‌های مالی اصلی مانند نرخ نقدینگی، تورم و پایه پولی به سطوح بلندمدت، رئیس ارشد بانک مرکزی ایران تأکید کرد که این بانک امسال برنامه‌هایی برای تثبیت بازار ارز از طریق مرکز ایران برای مبادلات ارز و طلا دارد.

او همچنین گفت که دشمنان در تلاش برای بی‌ثبات کردن بازار ارز ایران و افزایش انتظارات تورمی هستند و از فعالان اقتصادی خواست تا به بانک مرکزی در کنترل تورم و تقویت تولید کمک کنند.

همچنین در این جلسه، محسن کریمی، معاون بانک مرکزی ایران (CBI) در امور بین‌الملل، گفت که بانک مرکزی ایران در حال پیگیری استفاده از ریال خارج از کشور برای تجارت با روسیه، افغانستان و عراق است، و در ضمن خاطرنشان کرد که مکانیزم آن تا حدی برای تجارت با روسیه نهایی شده و به زودی عملیاتی خواهد شد.

او پیش‌بینی کرد که ایران و روسیه قادر خواهند بود ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار از مبادلات تجاری خود را با استفاده از ریال خارج از کشور انجام دهند.

کریمی افزود که بانک مرکزی ایران هنوز در حال گفتگو با مقامات افغانستانی و عراقی در این زمینه است.

در همین حال، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اقدامات بانک مرکزی ایران را در آرام‌سازی بازار ارز با وجود اختلافات سیاسی مختلف در سراسر منطقه ستود.

او خواستار افزایش همکاری بیشتر بین بانک مرکزی ایران و اتاق بازرگانی ایران برای تنظیم فرآیندهای تجاری شد.

یحیی آل ‌اسحاق، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در جلسه سخنرانی کرد و خواستار اتخاذ اقداماتی شد که مشارکت تمامی بازیگران تجاری، از جمله فعالان در زمینه‌های واردات و صادرات، در تصمیم‌گیری‌ها را تضمین کند.

همچنین در این جلسه، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، گفت که باید صادرکنندگان واقعی بخش خصوصی که ارتباطی با شرکت‌های دولتی ندارند، شناسایی شوند و بر اساس حوزه فعالیت‌هایشان، ارزهای خارجی را با نرخ‌های ترجیحی دریافت کنند.

دیدگاه خود را درباره بانک مرکزی ایران خواستار استفاده از ریال در مبادلات با روسیه شد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.