ایران و چین تفاهم‌نامه همکاری کشاورزی امضا کردند

ایران-و-چین-تفاهم‌نامه-همکاری-کشاورزی-امضا-کردند
آنچه در این مقاله میخوانید

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که ایران و چین تفاهم‌نامه‌ای (MOU) برای گسترش همکاری‌ها در بخش کشاورزی امضا کردند.

این تفاهم‌نامه که شامل زمینه‌های مختلفی از جمله باغداری، کشاورزی، دامداری، شیلات، مکانیزاسیون کشاورزی و سرمایه‌گذاری چین در برنامه‌های توسعه کشاورزی ایران می‌شود، توسط معاون وزیر کشاورزی ایران، کاظم خاوازی و همتای چینی‌اش در پکن امضا شد.

این سند به عنوان بخشی از پنجمین کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و چین که این هفته در پکن برگزار شد، امضا گردید.

خاوازی در رأس یک هیئت، به چین سفر کرد تا در رویداد مذکور شرکت کند.

پیش‌تر این ماه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (ICCIMA)، صمد حسن‌زاده، گفت که تجارت ایران-چین پتانسیل رسیدن به ۵۰ میلیارد دلار را دارد و بخش کشاورزی یکی از حوزه‌های اصلی برای گسترش روابط اقتصادی است.

حسن‌زاده این اظهارات را در انجمن تجاری ایران-چین بیان کرد که در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد.

او آمادگی بازرگانان ایرانی برای توسعه تجارت با چین را اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که اکسپو به ترویج روابط بین تهران و پکن کمک کند.

با توجه به این که چین در حال حاضر اصلی‌ترین شریک تجاری ایران است، او گفت که حجم تجارت بین دو کشور در حال حاضر ۳۰ میلیارد دلار است که حتی می‌تواند به ۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین تأکید کرد که بخش‌های خصوصی ایران و چین می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت همکاری کنند.

چین یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران است که علی‌رغم تحریم‌های شدید آمریکا، روابط تجاری قوی با جمهوری اسلامی حفظ کرده است.

ایران و چین رسماً سند همکاری جامع ۲۵ ساله را در مارس ۲۰۲۱ امضا کردند.

این سند بین وزیر امور خارجه وقت ایران، محمد جواد ظریف، و وزیر امور خارجه چین، وانگ یی (Wang Yi)، در وزارت امور خارجه ایران امضا شد.

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط گمرک چین، تجارت بین ایران و چین در دو ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲.۸۷۹ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد افزایش داشته است.

چین در ماه‌های ژانویه تا فوریه سال ۲۰۲۴، محصولاتی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار به ایران صادر کرد و ۸۲۹ میلیون دلار از ایران وارد کرد که به ترتیب نسبت به سال قبل ۴۵ درصد و ۲۰ درصد افزایش داشته است.

تحلیلگران بر این باورند که واردات چین از ایران ممکن است بیش از ۸۲۹ میلیون دلار باشد، چون خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های چین در آمار رسمی واردات این کشور از ایران گنجانده نشده است.

بر اساس داده‌های گمرک چین، ارزش تجارت بین ایران و چین در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۴.۶ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۲۲، ۶.۲ درصد کاهش داشته است.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، گفته است که طرح همکاری راهبردی ۲۵ ساله بین ایران و چین با توافق‌های جدیدی که بین وزارتخانه‌های مختلف دو کشور حاصل شده، وارد مرحله جدیدی شده است.

در دسامبر سال ۲۰۲۲، ایران و چین ۱۶ یادداشت تفاهم (MOU) را در چارچوب توافق راهبردی ۲۵ ساله دو کشور نهایی کردند.

این یادداشت‌های تفاهم در اجلاس برنامه جامع همکاری ایران-چین که در تاریخ ۱۳ دسامبر در تهران برگزار شد، در حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، و هو چونهوا (Hu Chunhua)، معاون نخست‌وزیر چین، امضا شدند.

ایران و چین همچنین در حضور روسای جمهور دو کشور در پکن در اواسط فوریه سال ۲۰۲۳، ۲۰ یادداشت تفاهم امضا کردند.

رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، با همراهی یک هیئت عالی‌رتبه، از ۱۴ فوریه سال ۲۰۲۳ به مدت سه روز به چین سفر کرد.

در جریان سفر رئیسی به چین، تهران و پکن تعدادی از اسناد همکاری دوجانبه در زمینه‌های کشاورزی، تجارت، گردشگری، حفاظت از محیط‌زیست، بهداشت، کمک‌های امدادی در بلایا، فرهنگ و ورزش امضا کردند.

این اسناد شامل توافق‌هایی در زمینه حمل‌ونقل و صنعت، به ترتیب، به ارزش ۱۲ میلیارد دلار و ۳.۵ میلیارد دلار می‌شود؛ این توافق‌ها پروژه‌های مشترک مختلفی مانند اتصال ریلی پرسرعت بین تهران و مشهد و سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی امام خمینی را شامل می‌شوند.

سفر رئیسی به عنوان نمونه‌ای از سطح بالای اعتماد متقابل بین چین و ایران و همچنین نقطه عطفی برای روابط دوجانبه عمل کرد.

دیدگاه خود را درباره ایران و چین تفاهم‌نامه همکاری کشاورزی امضا کردند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.