اوپک: تولید نفت ایران در ماه آوریل 14,000 بشکه در روز افزایش یافته است

تولید-نفت-ایران-در-ماه-آوریل-14,000-بشکه-در-روز-افزایش-یافته-است
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس آخرین گزارش ماهانه اوپک، ایران در ماه آوریل ۳.۲۱۲ میلیون بشکه در روز (bpd) نفت خام تولید کرد که نسبت به ماه قبل ۱۴,۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که بر اساس منابع ثانویه، ایران در ماه مارس ۳.۱۹۸ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرد.

میانگین تولید نفت خام جمهوری اسلامی برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، ۳.۱۷۴ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به عدد مربوط به سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، ۲۲,۰۰۰ بشکه در روز افزایش داشت.

این گزارش میانگین تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۲۲ را ۲.۵۵۴ میلیون بشکه در روز و میانگین تولید در سال ۲۰۲۳ را ۲.۸۵۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

این آمار نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی همچنان جایگاه خود را به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت در میان اعضای اوپک حفظ کرده است.

بر اساس گزارش اوپک، قیمت نفت سنگین کشور در ماه آوریل ۸۸.۷۹ دلار بود که نسبت به ماه قبل ۶.۴ درصد افزایش یافته است.

ایران نفت خام سنگین خود را در ماه مارس به قیمت ۸۳.۴۶ دلار به ازای هر بشکه فروخت.

میانگین قیمت نفت سنگین کشور از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا تاریخ انتشار گزارش، ۸۳.۲۱ دلار بوده است که در مقایسه با ۸۱.۵۶ دلار در همین دوره سال قبل است.

در اوایل ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول (IMF) گزارش داد که تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰,۰۰۰ بشکه در روز نسبت به سال قبل به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF)، بخش نفت اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ رشد قابل توجه ۱۵ درصدی را ثبت کرد. در طول سه سال ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، این بخش رشد دو رقمی را تجربه کرد؛ بنابراین، بخش نفت به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رشد ۱۰.۱ درصدی، ۱۰ درصدی و ۱۵ درصدی را تجربه کرد.

پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۱۰۰,۰۰۰ بشکه در روز به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برسد.

تولید گاز ایران نیز از معادل ۴.۸ میلیون بشکه نفت در روز در سال ۲۰۲۲ به معادل ۵.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، انتظار می‌رود این رقم با افزایش ۳۰۰,۰۰۰ بشکه در روز به معادل ۵.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ برسد.

ایران در سال ۲۰۲۳، ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد که نشان‌دهنده افزایش ۵۰۰,۰۰۰ بشکه نسبت به داده‌های صادرات نفت سال قبل است و انتظار می‌رود که در سال جاری ۱۰۰,۰۰۰ بشکه دیگر به صادرات نفت ایران افزوده شود و به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

دیدگاه خود را درباره اوپک: تولید نفت ایران در ماه آوریل 14,000 بشکه در روز افزایش یافته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.