سفیر ایران: روسیه و ایران در مورد ارز واحد بریکس همکاری می‌‎کنند

iran-russia-brics
آنچه در این مقاله میخوانید

سفیر ایران در روسیه ادعا کرده است که روسیه و ایران در حال همکاری برای ایجاد یک ارز واحد بریکس (BRICS) هستند. او خاطرنشان کرد که بیش از ۶۰ درصد از تجارت دوجانبه دو کشور به روبل‌های روسیه و ریال‌های ایران انجام می‌شود که نشان‌دهنده فاصله گرفتن از دلار آمریکا است.

تجارت روسیه و ایران با ارزهای ملی رونق می‌گیرد

خبرگزاری تاس روز پنج‌شنبه، به نقل از کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه گزارش داد که ایران و روسیه در حال همکاری برای ایجاد یک ارز مشترک برای بلوک اقتصادی بریکس هستند.

سفیر ایران در حین سخنرانی در «مجمع روسیه – جهان اسلامی: کازان ۲۰۲۴» که از ۱۴ تا ۱۹ می (25 تا 30 اردبهشت) در کازان برگزار می‌شود، همکاری بین ایران و روسیه برای ایجاد یک ارز واحد بریکس را مورد تأکید قرار داد. این مجمع با هدف ارتقای تجارت، روابط اقتصادی، علمی، فنی، اجتماعی و فرهنگی بین مناطق روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) و ترویج توسعه مؤسسات مالی اسلامی در روسیه برگزار می‌شود.

جلالی بر مشارکت فعال ایران در فعالیت‌ها تحت ریاست بریکس روسیه که در جهت ایجاد یک ارز واحد برای برای این گروه تلاش می‌کند، تأکید کرد. او اظهار داشت که ایران، به عنوان یکی از اعضای جدید بریکس، به طور قابل توجهی در این تلاش مشارکت می‌کند، و توضیح داد:

“ایجاد یک ارز واحد جدید در چارچوب این گروه همان چیزی است که روسیه و ایران برای تحقق آن تلاش می‌کنند.”

او همچنین خاطرنشان کرد که ایالات متحده از دلار برای اعمال تحریم‌ها استفاده می‌کند، که منجر به افزایش استفاده از ارزهای ملی در تسویه‌حساب‌های متقابل می‌شود. جلالی گفت: “بیش از ۶۰ درصد تجارت دوجانبه با تسفاده از روبل‌ و ریال انجام می‌شود”، و افزود که روابط بین روسیه و ایران در حال حاضر در یک «مرحله طلایی» قرار دارد.

بلوک اقتصادی بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در نشست سران سال گذشته خود عضویت خود را گسترش داد و از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی (UAE) دعوت کرد تا به این گروه بپیوندند. بسیاری از کشورها اکنون در حال بررسی تسویه‌حساب‌ها با ارزهای ملی به جای تکیه بر دلار آمریکا هستند. منتقدان هشدار می‌دهند که استفاده تسلیحاتی از دلار، مانند توقیف دارایی‌های روسیه، می‌تواند جایگاه آن را به عنوان ارز ذخیره جهانی به خطر بیندازد.

ایران به طور مداوم از ایجاد یک ارز مشترک بریکس حمایت کرده است. در نشست بریکس که در ماه ژانویه برگزار شد، ایران از ایجاد یک ارز واحد حمایت کرد، در حالی که روسیه و چین بر تسویه‌حساب‌ها با ارزهای محلی تمرکز کردند. منتقدان چنین استدلال می‌کنند که یک ارز مشترک بریکس می‌تواند برتری دلار آمریکا را به خطر بیندازد. به عنوان مثال، رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki)، نویسنده کتاب “پدر پولدار پدر فقیر”، اخیراً هشدار داده است که راه‌اندازی یک ارز دیجیتال بریکس می‌تواند منجر به سقوط دلار آمریکا شود. بحث در مورد یک ارز مشترک بریکس قبل از نشست سران بریکس در آگوست سال گذشته گسترده بود، اما از آن زمان به بعد، چندان توجهی به آن نشده است.

به نظر شما بلوک اقتصادی بریکس به زودی ارز مشترک ایجاد خواهد کرد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره سفیر ایران: روسیه و ایران در مورد ارز واحد بریکس همکاری می‌‎کنند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.