14 سال پیش، فردی 10,000 بیت کوین را در مقابل 2 پیتزا معامله کرد

فردی-10,000-بیت-کوین-را-در-مقابل-2-پیتزا-معامله-کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

حدود ۱۴ سال پیش، لازلو هانیتس (Laszlo Hanyecz) در bitcointalk.org پستی منتشر کرد که در آن ۱۰,۰۰۰ بیت کوین را در ازای «چند پیتزا» پیشنهاد می‌داد. با این حال، بیشتر مردم نمی‌دانند که او چهار روز طول کشید تا این معامله را نهایی کند، که اکنون ارزش آن ۶۷۰ میلیون دلار است.

پیشنهاد معروف ارائه بیت کوین در مقابل پیتزا که ۴ روز طول کشید تا تکمیل شود

در ماه می ۲۰۱۰، بیت کوین، با کوین‌هایی که بی‌ارزش یا با ارزش بسیار کم معامله می‌شدند، (BTC) اساساً بی‌ارزش بود. در ۱۸ مه ۲۰۱۰ (29 اردیبهشت ۱۳۸۹)، برنامه‌نویس لازلو هانیتس (Laszlo Hanyecz) پیشنهاد داد که ۱۰,۰۰۰ بیت کوین را در ازای چند پیتزا معامله کند. این پیشنهاد، که ۱۴ سال پیش در چنین روزی اتفاق افتاد، به طور رسمی به عنوان اولین معامله تجاری مستند با استفاده از بیت کوین (BTC) شناخته شده است. اگرچه این پیشنهاد اولین بار در ۱۸ می مطرح شد، اما تا ۲۲ مه (2 خرداد ۱۳۸۹) کسی پیشنهاد هانیتس را نپذیرفت.

هانیتس در آن زمان نوشت: “من ۱۰,۰۰۰ بیت کوین برای چند پیتزا می‌پردازم.. مثلاً شاید ۲ تا بزرگ تا برای روز بعد کمی [باقی‌مانده] داشته باشم. من دوست دارم [باقی‌مانده‌های] پیتزا را بعداً بخورم. شما می‌توانید خودتان پیتزا را درست کنید و آن را به خانه من بیاورید یا برای من از یک مکان تحویل سفارش دهید، اما آن چه که من به دنبال آن هستم، این است که غذا را در ازای بیت کوین تحویل بگیرم که من نیازی به سفارش یا آماده کردن آن نداشته باشم، دقیقاً مثل سفارش یک «بشقاب صبحانه» در هتل یا جایی مثل آن، آنها فقط چیزی برای خوردن برای شما می‌آورند و شما خوشحال می‌شوید.”

در آن زمان، مردم از هانیتس پرسیدند که او کجا مستقر شده است و او پاسخ داد که در جکسونویل (Jacksonville)، فلوریدا است. برخی پیشنهاد دادند که او می‌تواند معامله بهتری پیدا کند.

“۱۰,۰۰۰… این خیلی زیاد است… شما می‌توانید آن‌ها را الان در [بازار بیت کوین] به قیمت ۴۱ دلار آمریکا بفروشید… در گرفتن پیتزای رایگان‌تان موفق باشید.”

 یک فرد خاطرنشان کرد که اگر می‌دانست چگونه از اروپا سفارش دهد، سفارشی از دومینو (Domino) می‌گذاشت. دیگری پاپا جانز (Papa John’s) را پیشنهاد داد. تا ۲۱ می (1 خرداد)، سه روز بعد، هیچ‌کس به درخواست این برنامه‌نویس پاسخ نداده بود.

هانیتس پرسید:

“پس هیچ‌کس نمی‌خواهد برای من پیتزا بخرد؟ آیا مقدار بیت کوینی که من پیشنهاد می‌دهم خیلی کم است؟”

چندین نفر اظهار داشتند که در ایالات متحده نیستند و با شوخی پرسیدند که آیا او “گرسنه شده یا فقط دوست دارد پیتزا بخورد؟” روز بعد، هانیتس اعلام کرد که معامله را در ۲۲ مه ۲۰۱۰ (2 خرداد ۱۳۸۹) تکمیل کرده است. او به جامعه bitcointalk.org اطلاع داد:

“من فقط می‌خواهم گزارش دهم که با موفقیت ۱۰,۰۰۰ بیت کوین را در ازای پیتزا مبادله کردم.”

مارتی مالمی (Martti Malmi)، که به عنوان سیریوس (Sirius) شناخته می‌شود، در پاسخ نوشت: “تبریک لازلو، به نقطه عطف بزرگی دست یافتی”.

دارایی‌هایی که هانیتس استفاده کرد، امروز با نرخ‌های مبادله بیت کوین، ۶۷۰ میلیون دلار ارزش دارد. او همچنین پیشنهاد را در ماه ژوئن باز گذاشت. این برنامه‌نویس ۲۱ روز پس از انجام معامله معروف پیتزا نوشت:

“به هر حال، این یک پیشنهاد باز است.. تا زمانی که من دارایی‌ها را دارم (معمولاً من زیاد دارم)، من ۱۰,۰۰۰ بیت کوین را در ازای ۲ تا از این پیتزاها در هر زمان مبادله خواهم کرد”. دو پیتزا از زنجیره پیتزا پاپا جانز بودند و این شرکت خرید را در سال ۲۰۲۱ در ایکس (X) اعلام کرد.

شرکت تولید پیتزا پاپا جانز در 22 می سال 2021 نوشت: “11 سال پیش در چنین روزی، یک برنامه نویس بسیار گرسنه، لازلو هانیچ، 10,000 بیت کوین برای دو پای پاپا جان پرداخت کرد، که اولین تراکنش پیتزای بیت کوین را رقم زد.”

در مورد پیشنهاد هانیتس برای معامله 10,000 بیت کوین در مقابل دو پیتزا در 14 سال پیش، چه فکر می‌کنید؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره 14 سال پیش، فردی 10,000 بیت کوین را در مقابل 2 پیتزا معامله کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.