در میان ناپایداری‌های ژئوپلیتیکی، طلا می‌درخشد!

در-میان-ناپایداری‌های-ژئوپلیتیکی-طلا-می‌درخشد-!
آنچه در این مقاله میخوانید

شاخص قیمت فلزات گران‌بهای بانک جهانی در آوریل سال ۲۰۲۴ (نسبت به ماه گذشته)، ۹ درصد افزایش یافت و روند صعودی خود از سه ماهه اول را ادامه داد. طلا در ماه آوریل رکورد جدید اسمی خود را ثبت کرد، در حالی که نقره به رکورد اوایل سال ۲۰۲۱ نزدیک شد. قیمت‌های پلاتین نیز در طول ماه بهبود یافت.

تقاضای بالا، که با تنش‌های ژئوپلیتیکی بالا ایجاد شده است، از افزایش قیمت‌ها حمایت می‌کند. انتظار می‌رود شاخص در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳، ۸ درصد افزایش یابد. تقاضای بالا‌تر برای طلا از بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه (EMDEs)، در میان ناپایداری ژئوپلیتیکی بالا، یک ریسک اصلی افزایش قیمت است.

از سوی دیگر، فعالیت صنعتی کُند در اقتصادهای بزرگ می‌تواند تقاضا و در نتیجه قیمت‌ها را برای نقره و پلاتین کاهش دهد.

قیمت-طلا-نقره-پلاتین

قیمت طلا در ماه آوریل به بالاترین حد اسمی خود، ۲,۳۳۱ دلار در هر اونس تروی، رسید. این افزایش بر اساس رشد ۷ درصدی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ (نسبت به سه ماهه گذشته)، ادامه دوره‌ای از قیمت‌های بالا است که از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است. افزایش‌های اخیر قیمت با تقاضای بالا از چندین بانک مرکزی کشورهای نوظهور و در حال توسعه (EMDEs) و افزایش فعالیت‌ها در صندوق‌های قابل مبادله در بورس (ETFs) در چین، در میان ناپایداری ژئوپلیتیکی بالا، حمایت شده است.

به عنوان یک دارایی امن، طلا معمولاً در دوره‌های تنش‌های ژئوپلیتیکی بالا و ناپایداری سیاستی افزایش قیمت می‌یابد. خرید بی‌سابقه از سوی بانک‌های مرکزی—که چین، هند و ترکیه در رأس آنها قرار دارند—تقاضای طلا را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ تقویت کرد.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی چین خریدهای طلا را در ماه مارس ۲۰۲۴ برای هفدهمین ماه متوالی گسترش داد و رکورد طولانی‌ترین دوره متوالی خریدهای ماهانه را ثبت کرد.

در مقابل، تقاضا از بخش‌های جواهرات، فناوری و سرمایه‌گذاری در ۲۰۲۴سه ماهه اول سال ناچیز ماند. انتظار می‌رود که با حمایت از طریق تقاضای پیوسته قوی از سوی بانک‌های مرکزی EMDEs، سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی (طلا در برخی کشورها به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری است) و تقاضای بالا برای دارایی امن، قیمت‌های طلا در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳، ۸ درصد بالاتر باشد.

طلای-خریداری-شده-توسط-بانک-های-مرکزی
خرید-و-فروش-خالص

در پی دوره‌ای نسبتاً پایدار در سه ماهه اول سال جاری، قیمت نقره در آوریل سال ۲۰۲۴ (نسبت به ماه گذشته)، ۱۲ درصد افزایش یافت. این افزایش اخیر در قیمت‌های نقره، که بیشتر به دلیل احیای فعالیت‌های صنعتی و برخی از عوامل موثر بر قیمت طلا نسبت داده می‌شود، نسبت قیمت طلا به نقره را به متوسط ۱۰ ساله خود نزدیک‌تر کرد.

رشد نسبی در تقاضای نقره برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌شود، که با تقاضای صنعتی از گسترش برق‌رسانی به وسایل نقلیه و توسعه زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر حمایت می‌شود.

همچنین انتظار می‌رود احیای تقاضا برای جواهرات و ظروف نقره‌ای اتفاق بیفتد. انتظار می‌رود که افزایش پیش‌بینی‌شده در تولید معدنی از منابع اصلی مانند شیلی، مکزیک و روسیه از رشد عرضه در سال ۲۰۲۴ حمایت کند.

انتظار می‌رود قیمت‌های نقره امسال ۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش یابد، و برای سال 2025، یک افزایش ۴ درصدی دیگر نیز پیش‌بینی شده است.

نسبت-قیمت-طلا-به-نقره
پیش-بینی-تقاضا-برای-نقره

قیمت‌های پلاتین در آوریل سال ۲۰۲۴، پس از تجربه کاهش اندک در سه ماهه اول سال، با افزایش ۳.۵ درصدی بهبود یافت. پس از افزایش ۲۵ درصدی تقاضا در سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود تقاضای پلاتین در سال ۲۰۲۴ متعادل‌تر شود.

این کاهش پیش‌بینی‌شده به دلیل رشد ناچیز تقاضا در بخش خودرو و جواهرات است، که با هم حدود ۶۰ درصد از تقاضای جهانی پلاتین را به خود اختصاص می‌دهند، و با کاهش تقاضای صنعتی – عمدتاً متأثر از بخش‌های فایبرگلاس و پتروشیمی – خنثی شده است. با این حال، انتظار می‌رود قیمت‌های پلاتین با کاهش تولید از روسیه و آفریقای جنوبی، دو تولیدکننده بزرگ‌ پلاتین در جهان، و همچنین کاهش عرضه ثانویه (بازیافت) حمایت شوند. در نتیجه، تخمین زده می‌شود که قیمت‌های پلاتین در سال ۲۰۲۴، ۴ درصد افزایش یابد، و یک افزایش ۵ درصدی دیگر نیز در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌شود.

مصرف-جهانی-پلاتین
پیش-بینی-تقاضا-برای-پلاتین

دیدگاه خود را درباره در میان ناپایداری‌های ژئوپلیتیکی، طلا می‌درخشد! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.