چین طلا می‌خرد و اوراق خزانه‌داری آمریکا را می‌فروشد

چین-طلا-می‌خرد-و-اوراق-خزانه‌داری-آمریکا-را-می‌فروشد
آنچه در این مقاله میخوانید

در حالی که تقاضای چین برای طلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۶۸ درصد افزایش یافته و قیمت‌ها را به رکوردهای بالایی رسانده است، این غول آسیایی همچنان به کاهش دارایی‌های خود در اوراق قرضه آمریکا ادامه می‌دهد.

طلا در ماه آوریل ماه خوب دیگری را با ۴ درصد افزایش قیمت سپری کرد و این ماه را با ۲,۳۰۷ دلار به ازای هر اونس به پایان رساند. بر اساس آخرین گزارش شورای جهانی طلا (WGC)، به نظر می‌رسد که خریدهای چین، که عمدتاً به ورود سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی و بانک‌های مرکزی نسبت داده می‌شود، از عوامل اصلی افزایش تقاضا باشند.

چین تنها در ۱۸ ماه گذشته بیش از ۳۰۰ تن طلا به ارزش ۵۶۱ میلیارد دلار جمع‌آوری کرده است. ذخایر رسمی طلا در چین برای ۱۶ ماه متوالی افزایش یافته است. اضافه شدن ۱۲ تن طلا به ذخایر آن در ماه فوریه، مجموع آن را به ۲,۲۵۷ تن رسانده است که ۴.۳ درصد از ذخایر ارز خارجی کشور است. علاوه بر این، شورای جهانی طلا خاطرنشان می‌کند که چین سایر کشورهای عضو گروه بریکس (BRICS) را برای خرید این فلز گرانبها به عنوان ذخایری برای جایگزینی دلار آمریکا تشویق می‌کند.

با این حال، ارقام رسمی مربوط به ذخایر طلا‌ی آن به طور خنده‌داری پایین باقی می‌ماند، چون بر خلاف بسیاری از بانک‌های مرکزی که خریدهای طلا‌ی خود را هر فصل به صندوق بین‌المللی پول (IMF) گزارش می‌دهند، بانک‌های مرکزی در چین، روسیه و سایر کشورها طلا می‌خرند و ذخیره می‌کنند بدون این که آن را به عنوان ذخایر خود اعلام کنند.

چین اوراق قرضه بیشتری از آمریکا را می‌فروشد

با وجودی که چین در دهه‌های اخیر مقادیر زیادی از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را خریداری کرده است – در ژانویه سال ۲۰۲۴ این کشور آسیایی حدود ۷۹۷.۷ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را انباشته که تقریباً ۱۰ درصد از اوراق ملی آمریکا است – طبق داده‌های وزارت خزانه‌داری، بیش از ۷۴ میلیارد دلار از این اوراق را در سال گذشته فروخته است، و تنها ۲۲.۷ میلیارد دلار در ماه فوریه را در اختیار دارد.

چین به طور عمدی ذخایر دلاری خود را به حداقل می‌رساند. نگرانی‌ها در مورد تنش‌های ژئوپلیتیکی و استفاده از تحریم‌های اقتصادی توسط ایالات متحده به عنوان ابزاری در جنگ تجاری آن، به همراه به تعویق افتادن بیشتر برنامه‌ریزی‌های کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، همچنان اشتیاق پکن برای نگهداری از اوراق خزانه‌داری آمریکا را کاهش می‌دهد. بنابراین، این غول آسیایی از نگه داشتن ۸۴۹ میلیارد دلار اوراق قرضه به ۷۷۵ میلیارد دلار بین ابتدای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ و سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ رسیده است که پایین‌ترین سطح آن از سال ۲۰۰۹ محسوب می‌شود.

این داده‌ها همزمان با اظهارات سرگئی لاوروف (Sergey Lavrov)، وزیر امور خارجه روسیه، منتشر شد که گفت روسیه و چین تقریباً هیچ دلاری در معاملات تجاری خود استفاده نمی‌کنند. بر اساس گفته‌های لاوروف، در حال حاضر، بیش از ۹۰ درصد تجارت بین کشورها با ارزهای ملی آن‌ها انجام می‌شود.

علاوه بر این، چین و روسیه، دو عضو بنیان‌گذار اتحادیه بریکس (BRICS)، قصد دارند بدون استفاده از حتی یک دلار آمریکا، ۲۶۰ میلیارد دلار تجارت کنند و مدت‌هاست که با دیگر کشورها مانند فیلیپین، امارات عربی، ژاپن، مالزی، تایلند و تاجیکستان با یوان معامله می‌کنند، که فرآیند فاصله گرفتن از دلار را تسریع می‌کند که به نظر توقف‌ناپذیر است.

دیدگاه خود را درباره چین طلا می‌خرد و اوراق خزانه‌داری آمریکا را می‌فروشد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.