امارات متحده عربی در رتبه پنجم تقاضا برای جواهرات طلا در جهان قرار دارد

امارات-متحده-عربی-در-رتبه-پنجم-تقاضا-برای-جواهرات-طلا-در-جهان-قرار-دارد
آنچه در این مقاله میخوانید

علی‌رغم کاهش سطح مصرف در ۱۲ ماه گذشته، امارات متحده عربی همچنان پنجمین کشور بزرگ جهان از نظر میزان تقاضای جواهرات طلا باقی می‌ماند، چون افزایش قیمت این طلای زرد به بالاترین سطوح تاریخی به بالاتر از ۲,۴۰۰ دلار در هر اونس امسال همچنان فعالان بازارهای جهانی را مجذوب خود می‌کند.

تحقیقی که توسط تیمی در شرکت گلد بولیون (The Gold Bullion Company) انجام شده است، نشان می‌دهد که با تقاضای سالانه جواهرات طلا نزدیک به ۴۰ تن، امارات متحده عربی به طور مشترک، همراه با روسیه، در رتبه پنجم قرار دارد و پس از آن عربستان سعودی در مقام هفتم قرار گرفته است.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا (WGC)، در سال ۲۰۲۳، مصرف کل طلا در امارات متحده عربی به ۳۹.۷ تن رسید که نسبت به ۴۶.۹ تن ثبت شده در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. شورای جهانی طلا گفت که کاهش مصرف در امارات متحده عربی عمدتاً به دلیل نرخ پایه بالای سال ۲۰۲۲ بود که با بازگشت گردشگری پس از کووید افزایش یافته بود. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، تقاضا ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به ۱۰.۸ تن رسید که پایین‌ترین میزان در 9 ماه گذشته بود.

امارات متحده عربی با تقاضای سرانه 5.07 گرم، پس از هنگ کنگ که تقاضای سرانه مصرف کننده آن 5.12 گرم است، در روده دومین تقاضای مصرف کننده جهانی برای جواهرات طلای سرانه قرار دارد که بالاترین میزان تقاضای سرانه در جهان تا سال 2023 محسوب می‌شود.

سال گذشته، صنعت جواهرات جهانی ۴۸.۷ درصد از تقاضای طلا را به خود اختصاص داد. با ارزش بازار تخمینی ۱۵.۸ تریلیون دلار، طلا تقریباً ۲۰ درصد افزایش ارزش نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است.

چین، که در سال ۲۰۲۳ جایگزین هند به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جواهرات طلا در جهان شد، بیشترین تقاضا برای جواهرات طلا را با ۶۳۰ تن دارد که افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و چشم‌انداز کاهش نرخ بهره آمریکا همگی جلوه طلا را به عنوان گزینه عالی برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهند. اما آن چه که باعث افزایش قیمت طلا می‌شود، تقاضا از سوی چین است، چون خریداران خرده‌فروشی، سرمایه‌گذاران صندوق، معامله‌گران آینده و حتی بانک مرکزی به طلای درخشان به عنوان کالایی برای حفظ ارزش ثروت در زمان‌های نامطمئن نگاه می‌کنند.

چین و هند معمولاً برای کسب عنوان بزرگ‌ترین خریدار طلای جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما این وضعیت سال گذشته تغییر کرد، چون مصرف جواهرات، شمش‌ها و سکه‌ها در چین به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. تقاضا برای جواهرات طلا در چین ۱۰ درصد افزایش یافت، در حالی که تقاضا در هند ۶.۰ درصد کاهش یافت. در همین حال، سرمایه‌گذاری‌های چینی در شمش و سکه ۲۸ درصد افزایش یافت.

نتایج تحقیقی نشان می‌دهد که “این موضوع غیرمنتظره نیست، چون چین بزرگ‌ترین بازار منفرد جهانی برای طلا است. این فلز گرانبها همچنین رشد قابل توجهی در نقش خود به عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری در دارایی امن تجربه کرده است. جواهرات طلا اهمیت فرهنگی عمیقی نیز دارد و به عنوان نشانه ثروت و خوش‌شانسی در نظر گرفته می‌شود، که آن را به دارایی محبوبی برای خرید تبدیل می‌کند”.

هند با تقاضای جواهرات به میزان ۵۶۲ تن در رتبه دوم قرار دارد. این فلز در هند محبوب است، و این کشور همچنین در بین ده کشور برتر با بیشترین ذخایر طلا در جهان با تقریباً ۸۰۴ تن طلا به ارزش ۵۰ میلیارد دلار قرار دارد.

کشورهایی که بالاترین تقاضا برای جواهرات را دارند، با ایالات متحده کامل می‌شود. این کشور شهرت زیادی برای انباشت بزرگ‌ترین ذخایر طلا در جهان (به ارزش ۵۰۷ میلیارد دلار) حفظ کرده است و بیشتر از تمام ذخایر طلای کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا و فرانسه طلا دارد. ترکیه با برخورداری از ۴۲ تن طلا در رتبه چهارم قرار دارد.

ایالات متحده با برخورداری از ۸,۱۳۳ تن در ذخایر طلا، در صدر فهرست بزرگ‌ترین کشورهای دارنده طلا در جهان قرار دارد، که معادل ۵۰۷ میلیارد دلار در ارزش پولی است.

هند با ۲۹,۳۰۰ جستجو در گوگل برای عبارت «ذخایر طلا» تا فوریه ۲۰۲۴، بیشترین علاقه‌مندی را به ذخایر طلا نشان داده است.

بخش شمش و سکه طلا در چین بیش از هر کشور دیگری تقاضا دارد. تقاضای بالا برای سرمایه‌گذاری در طلا به طور طبیعی منجر به محبوبیت شمش‌ها و سکه‌های طلا در این کشور شده است که به ۲۸۰ تن رسیده است.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان است و تقریباً ۳۷۵ تن تولید می‌کند. طی چندین سال، چین به دلیل تعهد خود به عملیات معدنی در مقیاس بزرگ، در صدر فهرست قرار گرفته و در سال ۲۰۲۲، ۱۰ درصد از تولید جهانی طلا را به خود اختصاص داده است.

در مورد مناطقی که بالاترین میزان نگهداری صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا را دارند، آمریکای شمالی با ۱,۵۸۱ تن در صدر قرار دارد و با کشورهایی مانند آمریکا (۱۵۱۸ تن) و کانادا (۶۳ تن) به عنوان بزرگ‌ترین مشارکت‌کنندگان، بیش از نیمی از کل ذخایر صندوق‌های قابل معامله در بورس جهان (۵۱ درصد) را به خود اختصاص می‌دهد.

دیدگاه خود را درباره امارات متحده عربی در رتبه پنجم تقاضا برای جواهرات طلا در جهان قرار دارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.