بانک‌های مرکزی آسیا به خرید طلا ادامه می‌دهند

بانک‌های-مرکزی-آسیا-به-خرید-طلا-ادامه-می‌دهند
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک‌های مرکزی در چین، هند و سنگاپور به دلیل ناپایداری‌های ژئوپلیتیکی و نوسانات ارز خارجی، به ذخایر طلا‌ی خود افزوده‌اند.

تقاضای سالانه طلا در سال ۲۰۲۳، به جز معاملات فرابورس (OTC)، ۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و به ۴,۴۴۸ تن رسیده است. بر اساس آمار از شورای جهانی طلا (WGC)، در این تغییرات، بانک‌های مرکزی سهمی از ۱,۰۳۷ تن از تقاضای طلا در سال گذشته داشتند که دومین رقم بالای در تاریخ است.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، تقاضای جهانی طلا، از جمله فرابورس، ۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۱,۲۳۸ تن رسیده است که قوی‌ترین سه ماهه اول از سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شود. به جز معاملات فرابورس، تقاضای سه ماهه اول ۵ درصد کاهش یافته و به ۱,۱۰۲ تن رسیده است.

چین، هند و سنگاپور از جمله بازارهای آسیایی بودند که در سه ماهه اول سال جاری، به ترتیب با افزایش ۲۷.۰۶، ۱۸.۵۱ و ۶.۵۷ تن، بیشترین افزایش را در خرید طلا داشتند. این‌ خریدها هم شامل بانک‌های مرکزی و هم معاملات خرده‌فروشی می‌شود.

طرف دیگر ماجرا، افزایش شدید قیمت طلا در این سال است که در ماه آوریل به بالای ۲,۳۰۰ دلار در هر اونس رسید و علی‌رغم افت کوچکی در ابتدای ماه می، در بالاترین سطح تاریخی خود باقی ماند.

شائوکای فن (Shaokai Fan)، رئیس بانک‌های مرکزی در شورای جهانی طلا (WGC)، به فایننس‌آسیا (FinanceAsia) گفت که اطمینان به کاهش‌های نرخ آتی توسط فدرال رزرو آمریکا (US Fed) یکی از دلایل اصلی پشت افزایش علاقه به طلا است.

او گفت:

“به دلیل چندین عامل مختلف، بهای طلا به بالاترین سطوح قیمت جدید خود رسیده است. انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره قطعاً به اشتیاق برای این فلز گرانبها اضافه می‌کند، اما زیر این موضوع، تقاضای فیزیکی قوی برای طلا وجود دارد”.

فن (Fan) گفت که آن بانک‌های مرکزی که در دو سال گذشته «سطوح تاریخی» از طلا خریده‌اند، امسال نیز خریداران قوی باقی مانده‌اند. برای مثال، در چین، افزایش خرید بیشتر از سوی سرمایه‌گذارانی است که سعی دارند راه‌هایی برای تنوع‌بخشی در میان عملکرد بی‌رمق در سایر دسته‌های دارایی پیدا کنند.

سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی اکنون نیز می‌توانند به راحتی به بازار دسترسی پیدا کنند. اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) در هنگ کنگ اولین طلا‌ی توکن‌شده صادر شده توسط یک بانک را با استفاده از فناوری دفتر توزیع‌شده (DLT)معرفی کرده است. این توکن با استفاده از فناوری دفتر توزیع‌شده (DLT)توسط یک بانک تضمین می‌شود. این توکن با طلا‌ی متعلق به اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) در گاوصندوقی در لندن تضمین می‌شود.

دیدگاه خود را درباره بانک‌های مرکزی آسیا به خرید طلا ادامه می‌دهند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.