ضرابخانه بریتانیا تولید سکه خارجی را متوقف می‌کند

ضرابخانه-بریتانیا-تولید-سکه-خارجی-را-متوقف-می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

نهادی که به ضرابخانه سلطنتی بریتانیا تبدیل شد، در سال 886 پس از میلاد تأسیس شد. این ضرابخانه در اوج فعالیت خود، سکه‌های 80 کشور را تولید می‌کرد.

آن چه اکنون ضرابخانه سلطنتی بریتانیا (British Royal Mint) نامیده می‌شود، در سال ۸۸۶ تأسیس شد. در سال ۱۳۲۵، این ضرابخانه برای اولین بار شروع به ضرب سکه برای یک نهاد خارجی کرد، زمانی که سکه‌هایی برای پادشاه ادوارد دوم (King Edward II) برای استفاده در بوردو تولید کرد. در یک زمان، ضرابخانه سلطنتی دارای شعبه‌های سکه‌زنی در بمبئی (هند)، ملبورن (استرالیا)، اتاوا (کانادا)، پرت (استرالیا)، پرتوریا (آفریقای جنوبی) و سیدنی (استرالیا) بود.

همه شعبه‌های سکه‌زنی اکنون از بین رفته‌اند. برخی توسط کشوری که در آن قرار دارند، اداره می‌شوند. سایرین تنها به سادگی تعطیل شده‌اند. ضرابخانه سلطنتی بریتانیا در اوج فعالیت خود، در حال تولید سکه‌ها و سکه‌های خام برای ۸۰ کشور بود. گزارش سالانه ۲۰۲۲-۲۰۲۳ این ضرابخانه نشان می‌دهد که این تعداد در آن سال مالی به ۲۲ کشور کاهش یافته است. فهرست کشورهای مشتری محرمانه است اما گمان می‌رود شامل استرالیا، جامائیکا، ایسلند، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و تایلند باشد.

این تلاش تقریباً ۷۰۰ ساله برای تولید سکه‌ها برای کشورهای خارجی در ۳۱ دسامبر پایان خواهد یافت. در آن زمان، ضرابخانه سلطنتی بریتانیا تمام تولید سکه‌ها به جز نیازهای بریتانیا را متوقف خواهد کرد.

کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های جاری باعث شد آن جسوپ (Anne Jessopp)، مدیرعامل ضرابخانه سلطنتی بریتانیا، تصمیم بگیرد تا پیشنهادهای سکه‌زنی را در آینده متنوع کند.

بر اساس سخنان یکی از سخنگویان ضرابخانه، “کاهش استفاده از پول نقد در سطح جهانی محرکی برای تغییر در ضرابخانه سلطنتی بریتانیا بوده است و باعث نوآوری و مجموعه‌ای از کسب‌وکارهای جدید شده است. موفقیت این کسب‌وکارهای در حال رشد به ما این امکان را می‌دهد که دیگر سفارش‌های جدید ارز خارجی را قبول نکنیم و کارکنان را به نقش‌های جایگزین منتقل کنیم. این موضوع فصل جدیدی را برای ضرابخانه سلطنتی بریتانیا آغاز می‌کند و اشتغال و سودآوری بلندمدت ما را تضمین می‌کند. ما به طور کامل به تولید سکه‌های بریتانیا متعهد هستیم که برای ۱۱۰۰ سال در قلب ضرابخانه سلطنتی بریتانیا بوده است.”

این سخنگو ادامه داد:

“تخصص ما در ساخت سکه به رشد ما در زمینه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها و جواهرات لوکس کمک کرده است. ما سرمایه‌گذاری قابل توجهی بیش از ۱۷ میلیون پوند در کسب‌وکارهای جدید انجام داده‌ایم، از جمله یک کارخانه بی‌نظیر در جهان برای بازیابی فلزات گرانبها از زباله‌های الکترونیکی که امسال افتتاح می‌شود.”

ضرابخانه سلطنتی بریتانیا در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ بهمن) به عضویت انجمن بازار طلای سنگاپور درآمد تا فرصت‌های خود را در زمینه فلزات گرانبها در جنوب شرقی آسیا گسترش دهد. بولیون بریتانیا (Bullion Britannia) به‌ویژه در این بخش از جهان محبوب است. ضرابخانه سلطنتی بریتانیا از افزایش ۵۳۷ درصدی در کل اونس‌های طلا فروخته شده در سنگاپور نسبت به سال گذشته از ۲۰۲۱/۲۲ تا ۲۰۲۲/۲۳ به همراه افزایش ۱۸۷ درصدی کل اونس‌های نقره فروخته شده در همان زمان گزارش داده است.

t7-sf-register-your-interest-britannia-and-liberty

نیک بوکت (Nick Bowkett) رئیس فروش شمش در ضرابخانه سلطنتی بریتانیا است. بر اساس گفته‌های بوکت، “به عنوان یکی از پایدارترین حوزه‌های قضایی در جهان، با معافیت مالیاتی بر کالا و خدمات در مورد فلزات گرانبها سرمایه‌گذاری، سنگاپور به طور بین‌المللی برای نگهداری فلزات گرانبها شناخته شده است. این نشان‌دهنده فصل هیجان‌انگیزی برای ضرابخانه سلطنتی بریتانیا است و نه تنها تخصص ما در فلزات گرانبها را نشان می‌دهد، بلکه آگاهی بیشتری در مورد پیشنهادات فلزات گرانبهای ما در سراسر جنوب شرقی آسیا ایجاد می‌کند.”

در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ (۶ بهمن)، این ضرابخانه رسماً با وزارت دفاع و اداره فروش تجهیزات دفاعی مشارکت کرد تا یک راه‌حل نوآورانه و پایدار برای دفع تجهیزات الکترونیکی دفاعی ارائه دهد. تخمین زده می‌شود که حدود 7 درصد از کل طلای استخراج شده در تجهیزات الکترونیکی زباله وجود دارد و می‌توان آن را بازیافت کرد.

بر اساس وب‌سایت ضرابخانه سلطنتی بریتانیا، «ضرابخانه سلطنتی بریتانیا از فناوری اختراع‌شده – ساخت شرکت مستقر در کانادا، اکسیر (Excir) – برای بازیابی فلزات گرانبها موجود در بُردهای مداری در دمای محیط استفاده می‌کند. این رویکرد تأثیر زیست‌محیطی زباله‌های الکترونیکی را کاهش می‌دهد و اصول اقتصاد چرخه‌ای را پذیرفته است.”

ضرابخانه سلطنتی بریتانیا یکی از بسیاری از ضرابخانه‌های دولتی است که خط محصول یا خدمات خود را فراتر از تولید سکه‌های در گردش و مناسب برای مجموعه‌داران تنوع بخشیده است. برخی ضرابخانه‌ها جواهرات، مدال‌ها و مجسمه‌هایی را نیز تولید می‌کنند. سایر ضرابخانه‌ها خدمات تصفیه‌خانه هم ارائه می‌دهند.

ضرابخانه سلطنتی بریتانیا تا حدود ۶۰ سال پیش از برج لندن (Tower of London) عملیات خود را انجام می‌داد، زمانی که به لانتریسانت (Llantrisant)، ولز منتقل شد. این ضرابخانه اکنون در حال ساخت یک کارخانه دیگر در لانتریسانت است تا ۹۹ درصد طلای موجود در اقلام الکترونیکی مستعمل را بازیابی کند. انتظار می‌رود که این کارخانه امسال افتتاح شود.

تغییر از تولید سکه‌ها برای کشورهای خارجی به بازیابی و سپس تبدیل طلای بازیافت‌شده به جواهرات، تأثیری بر حدود ۲۰۰ شغل در ضرابخانه خواهد داشت. این ضرابخانه اعلام کرده است که به کارکنان تحت تأثیر، شغل‌هایی در بخش‌های جدید و رو به رشد کسب‌وکار، از جمله کارخانه بازیافت طلا، ارائه خواهد شد.

دیدگاه خود را درباره ضرابخانه بریتانیا تولید سکه خارجی را متوقف می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.