ایران در دوره رئیسی به سازمان‌های بزرگ بین‌المللی پیوست

ایران-در-دوره-رئیسی-به-سازمان‌های-بزرگ-بین‌المللی-پیوست
آنچه در این مقاله میخوانید

کمتر از سه سال پس از آن که مرحوم ابراهیم رئیسی، به عنوان رئیس‌جمهور ایران قدرت را به دست گرفت، کشور دستاوردهای بزرگی در پیوستن به سازمان‌های بزرگ بین‌المللی کسب کرد.

ایران مدت‌ها در تلاش بود تا عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای (SCO) را به دست آورد، اما این اتفاق پیش از دوران ریاست جمهوری رئیسی رخ نداده بود.

این کشور اولین بار ۱۷ سال پیش برای عضویت در این اتحاد درخواست داد، اما تا سال ۲۰۲۱ – کمی پس از آغاز دولت رئیسی – طول کشید تا این درخواست تایید شود.

عضویت کامل ایران سرانجام در بیست ‌و سومین اجلاس مجازی این بلوک در اوایل جولای ۲۰۲۳ (اوایل تیر ۱۴۰۲) تصویب شد.

این سازمان از اهمیت بین‌المللی و منطقه‌ای کلیدی برخوردار است، چون بزرگترین سازمان منطقه‌ای جهان از نظر دامنه جغرافیایی و جمعیت محسوب می‌شود.

در دستاورد دیگری برای دولت رئیسی، جمهوری اسلامی ایران رسماً در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ (۲ شهریور ۱۴۰۲) به بلوک اقتصاد‌های نوظهور بریکس (BRICS) پیوست.

هدف این گروه اقتصادی گرد هم آوردن مهم‌ترین کشورهای در حال توسعه جهان است تا قدرت سیاسی و اقتصادی غرب را به چالش بکشد.

در ادامه، رئیس‌جمهور رئیسی پس از پیوستن ایران به این بلوک، در پانزدهمین اجلاس بریکس (BRICS) گفت که منافع حاصل از عضویت ایران در این بلوک تاریخی خواهد شد.

رئیس‌جمهور رئیسی گفت عضویت ایران در این گروه فصل جدیدی را رقم می‌زند و گامی قوی‌تر به سوی عدالت، انصاف، اخلاق و صلح پایدار در صحنه بین‌المللی است.

رئیسی تصمیم اعضای بریکس برای گسترش بلوک را تحسین کرد و آن را اقدامی ستودنی خواند که راه را برای توسعه جهانی بر اساس عدالت هموار می‌کند.

از همان ابتدا، رئیس‌جمهور رئیسی تاکید کرد که سیاست خارجی او بر گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست متمرکز خواهد بود.

در راستای این سیاست، دولت رئیسی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) دست یافته بود.

در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۴ (4 دی 1402)، تلاش‌های رئیسی سرانجام به امضای توافق‌نامه تجارت آزاد (FTA) با اتحادیه، که برای مدتی طولانی مورد انتظار بود، انجامید.

اگرچه توافق‌نامه تجارت آزاد هنوز باید توسط پارلمان‌های شش طرف توافق قبل از اجرایی شدن آن تصویب شود، اما به عنوان گامی مهم در بهبود تجارت بین ایران و این بلوک اقتصادی شامل پنج عضو در نظر گرفته می‌شود.

دیدگاه خود را درباره ایران در دوره رئیسی به سازمان‌های بزرگ بین‌المللی پیوست بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.