کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه به زودی برگزار می‌شود

کمیسیون-مشترک-همکاری‌های-اقتصادی-ایران-و-ترکیه-به-زودی-برگزار-می‌شود
آنچه در این مقاله میخوانید

مدیرکل دپارتمان مدیترانه و اروپای شرقی وزارت امور خارجه ایران گفت که نشست کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه در روزهای آینده برگزار خواهد شد تا پیوندهای دوجانبه در تجارت و اقتصاد را تقویت کند.

چهارمین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با حضور ناظری، برخی از مدیران ارشد وزارتخانه، معاونان و نمایندگان سازمان اجرایی با موضوع «بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی خارجی با ترکیه و کوبا» برگزار شد.

در این نشست، ناظری گزارش جامعی درباره روابط بین ایران و ترکیه ارائه داد و اظهار داشت که دو کشور پتانسیل بالایی برای ارتقاء روابط خود در زمینه‌های تجاری و اقتصادی دارند.

محمود حیدری به روابط دوستانه بین ایران و ترکیه اشاره کرد و برگزاری چهارمین دوره همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران و ترکیه را فرصتی برای ارتقاء سطح همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها خواند.

ایران و ترکیه اقدامات جدی برای گسترش روابط تجاری بین دو کشور انجام داده‌اند.

مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در دو ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۹۳۰ میلیون دلار رسید که نشان‌دهنده افزایش یک درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط موسسه آمار ترکیه (TURKSTAT)، تجارت ایران با کشور همسایه در ژانویه-فوریه سال ۲۰۲۳ به ۹۱۹ میلیون دلار رسید.

طبق گزارش TURKSTAT، صادرات ترکیه به ایران در دو ماه مذکور به ۵۸۰ میلیون دلار رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است.

ترکیه در دو ماه اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۶۹ میلیون دلار محصولات را به جمهوری اسلامی صادر کرده بود.

واردات ترکیه از ایران با افت ۲۲ درصدی به ۳۵۰ میلیون دلار در ژانویه-فوریه سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است، در حالی که این رقم در ژانویه-فوریه سال ۲۰۲۳ به ۴۵۰ میلیون دلار رسیده بود.

مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در سال ۲۰۲۳ به ۵.۴۹۰ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های قبلاً منتشر شده توسط موسسه آمار ترکیه، ارزش صادرات ایران به ترکیه در سال ۲۰۲۲ با ۱۹ درصد افزایش به ۳.۳۵ میلیارد دلار رسید.

ترکیه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲.۸۲ میلیارد دلار کالا از جمهوری اسلامی وارد کرده بود.

بر اساس داده‌های اشاره شده، واردات ایران از این کشور نیز با افزایش ۱۱ درصدی به ۳.۰۷ میلیارد دلار در سال گذشته رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۱، که رقم ۲.۷۷ میلیارد دلار بود، مشاهده شد.

طبق موسسه آمار ترکیه، تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، ۱۵ درصد افزایش یافته است.

ارزش تجارت بین دو همسایه در سال ۲۰۲۲ به ۶.۴۲ میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در سال قبل ۵.۵۹ میلیارد دلار بود.

تراز تجاری ایران با ترکیه در سال گذشته ۲۸۰ میلیون دلار به نفع ایران بود.

در جولای گذشته، ایران و ترکیه راه‌های گسترش روابط اقتصادی و همچنین روابط سیاسی را در شورای همکاری سطح عالی ترکیه- ایران در تهران مورد بحث قرار دادند.

اردوغان-رئیسی

در جلسه‌ای که به ریاست مشترک رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، و رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdogan) برگزار شد، دو طرف در مورد تمدید قرارداد صادرات گاز بین دو طرف برای ۲۵ سال آینده مذاکره کردند.

در این جلسه، رئیس‌جمهور رئیسی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مصمم به گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه است.

رئیس‌جمهور همچنین روابط تهران-آنکارا را مثبت و پیشرو ارزیابی کرد و گفت که دو کشور باید سیاست‌های مناسبی را برای حرکت به سمت افزایش مبادلات تجاری سالانه خود به ۳۰ میلیارد دلار دنبال کنند.

در حاشیه جلسه مذکور، علی‌اکبر مهرابیان، وزیر انرژی ایران، نیز با فاتح دونمز (Fatih Dunmez)، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، گفتگو کرد که دو طرف در مورد همکاری در زمینه‌های انرژی به تبادل نظر پرداختند.

دیدگاه خود را درباره کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه به زودی برگزار می‌شود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.