فروش تراشه‌های انویدیا (Nvidia) سه برابر افزایش یافت!

فروش-تراشه‌های-انویدیا-Nvidia-سه-برابر-افزایش-یافت-!
آنچه در این مقاله میخوانید

جنسن هوانگ (Jensen Huang)، مدیرعامل، چشم انداز بهتر از حد انتظار را پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید تقاضا برای تراشه‌های این شرکت همچنان بالا است.

انویدیا (Nvidia) یک دوره بی‌سابقه را به ثبت رساند و نشان داد که رونق هوش مصنوعی همچنان بالا است، که باعث شده ارزش سهام آن که قبلاً به شدت رو به افزایش بود، اکنون بالاتر از ۱,۰۰۰ دلار در هر سهم افزایش یابد.

تراشه‌های ساخته‌شده توسط Nvidia، رشد هوش مصنوعی را تقویت کرده‌اند که تقریباً برای هر صنعت عمده‌ای، تهدید محسوب می‌شود. جنسن هوانگ (Jensen Huang)، مدیرعامل، آغاز یک انقلاب صنعتی جدید را اعلام کرد که در آن Nvidia به تبدیل مراکز داده به ارزش ۱ تریلیون دلار به «کارخانه‌های هوش مصنوعی» کمک می‌کند.

هوانگ روز چهارشنبه گفت:

“هوش مصنوعی به دستاوردهای قابل توجهی در بهره‌وری تقریباً در هر صنعتی منجر خواهد شد و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از نظر هزینه و انرژی، کارآمدتر باشند.”

مدیران Nvidia همچنین به تحلیلگران گفتند که تقاضا برای تراشه فعلی هوش مصنوعی شرکت و همچنین برای محصول نسل بعدی که انتظار می‌رود بعداً در این سال عرضه شود، همچنان بالا است.

Nvidia-001
محصولات در نمایشگاه در دفاتر Nvidia در تایپه

در آخرین سه ماهه، درآمد نسبت به سال گذشته به بیش از سه برابر افزایش یافت و به ۲۶ میلیارد دلار رسید، و سود خالص بیش از هفت برابر افزایش یافت و به ۱۴.۸۸ میلیارد دلار رسید. هر دوی این ارقام در این سه ماهه برای Nvidia بی‌سابقه بودند و انتظارات تحلیلگران را پشت سر گذاشتند.

کولت کرس (Colette Kress)، مدیر مالی Nvidia، روز چهارشنبه گفت که شرکت‌های بزرگ رایانش ابری مانند گوگل (Google) از آلفابت، مایکروسافت (Microsoft) و آمازون دات کام (Amazon.com) حدود ۴۵ درصد از درآمد مرکز داده‌های شرکت را به خود اختصاص دادند که بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

قیمت سهام Nvidia در ۱۲ ماه گذشته بیش از سه برابر شده است، که ارزش آن را به بالای ۲ تریلیون دلار رسانده است. پس از انتشار گزارش مربوط به درآمد، ارزش سهام در معاملات پیش از بازار، دوره‌ای از معاملات سهام که قبل از شروع ساعات رسمی بازار بورس انجام می‌شود، ۶ درصد بالاتر بود و از ۱۰۰۰ دلار در هر سهم گذشت—اگرچه Nvidia اعلام کرد که سهام خود را با نسبت ۱۰ به ۱ تقسیم خواهد کرد، که از ۷ ژوئن اجرایی می‌شود. این شرکت همچنین سود سهام خود را، بر اساس تعداد سهام فعلی، از ۴ سنت در هر سهم به ۱۰ سنت افزایش داد.

حدود یک سال پیش، پس از آن که ChatGPT شرکت OpenAI با توانایی تولید متن شبیه به انسان، کاربران را شگفت‌زده کرد، فروش Nvidia به شدت افزایش یافت. تحلیلگران می‌گویند که OpenAI برای ایجاد ChatGPT از هزاران تراشه هوش مصنوعی Nvidia استفاده کرده است و برای کار محاسبه‌گرانه ساخت و به کارگیری چنین سیستم‌هایی، گزینه‌های کمی وجود دارد.

از آن زمان، شرکت‌های بزرگ فناوری و استارتاپ‌های هوش مصنوعی به دنبال خرید هرچه بیشتر تراشه‌های Nvidia بوده‌اند، که منجر به کمبودی شده است که مدیران شرکت انتظار دارند تا امسال و سال آینده ادامه یابد.

نرخ‌های رشد سریع Nvidia قرار است به دلیل مقایسه‌های سخت‌تر نسبت به سال گذشته، کند شوند. چشم‌انداز شرکت برای فروش حدود ۲۸ میلیارد دلاری در سه‌ماهه سال جاری مالی خود، که انتظارات را نیز پشت سر گذاشته است، تقریباً دو برابر سطح آن در همین سه‌ماهه در سال گذشته است.

chart-001

تحلیلگران مورگان استنلی (Morgan Stanley) در یادداشتی در این هفته گفتند که کاهش سرعت پیش‌بینی‌شده مشکلی برای سهام شرکت نیست، چون ارزش‌گذاری آن نسبت به درآمدهایش مطابق با بسیاری از همتایان بزرگ شرکتی آن است.

تحت رهبری هوانگ (Huang)، این شرکت بیش از سه دهه پیش با ماموریت بهبود گرافیک کامپیوتری برای بازیکنان شروع به کار کرد. طی یک و نیم دهه گذشته، این شرکت تراشه‌های گرافیکی خود را برای استفاده در کاربردهای دیگر از جمله هوش مصنوعی بازطراحی کرده است، جایی که رویکرد آن به محاسبات، که شامل انجام همزمان تعداد زیادی محاسبه است، آن را گزینه‌ای مناسب ساخته است.

رونق هوش مصنوعی، تراشه‌های Nvidia را به کالاهایی بسیار مورد نزاع تبدیل کرده است، به طوری که مدیران عامل فناوری بر سر این که چه کسی از تعداد بیشتری از آن‌ها برخوردار است، رقابت می‌کنند. با عزم برای باقی ماندن در صدر، Nvidia برنامه‌ریزی کرده است تا نسل جدیدی از تراشه‌های هوش مصنوعی را در اواخر امسال، پس از رونمایی آن‌ها در ماه مارس در کنفرانسی که برخی آن را «وودستاک هوش مصنوعی (AI Woodstock)» نامیده‌اند، راه‌اندازی کند.

chart-002

این تراشه‌ها، که با نام رمز بلک‌ول (Blackwell) شناخته می‌شوند، قرار است هر کدام بیش از ۳۰,۰۰۰ دلار قیمت داشته باشند و اگر علاقه‌مندی به تراشه‌های هوش مصنوعی بالا باقی بماند و Nvidia از چالش‌های رقبا و نظارت‌ها جلوگیری کند، این امر زمینه‌ساز افزایش بیشتر فروش خواهد بود.

هوانگ (Huang) روز چهارشنبه گفت که این شرکت در حال تولید این تراشه‌ها است و حمل‌ونقل آن‌ها قرار است در دومین سه‌ماهه سال آغاز شود و پیش‌بینی می‌شود که در چهارمین سه‌ماهه به بهره‌برداری برسند. او گفت که این تراشه‌ها امسال «مقدار زیادی» درآمد به همراه خواهند داشت.

تحلیلگران می‌گویند که در راستای معرفی بلک‌ول، زمان لازم برای دریافت تراشه هوش مصنوعی H100 که در حال حاضر پیشرفته‌ترین تراشه موجود از Nvidia است، از تقریباً یک سال به چند هفته کاهش یافته است، که بخشی از آن بازتاب تلاش‌های Nvidia برای تأمین بیشتر مواد است. Nvidia خودش تراشه‌ها را تولید نمی‌کند، بلکه تولید آن‌ها را عمدتاً به شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان (Taiwan Semiconductor Manufacturing Co.) واگذار می‌کند.

با تأکید بر تقاضای همچنان بالا برای تراشه‌های هوش مصنوعی شرکت، شرکت‌های فناوری مانند تسلا (Tesla)، پلتفرم‌های متا (Meta Platforms) و سایر شرکت‌های فناوری اعلام کرده‌اند که امسال برنامه‌ریزی کرده‌اند هزاران تراشه را برای تقویت تلاش‌های هوش مصنوعی خود خریداری کنند. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیرعامل متا، در ماه ژانویه گفت که انتظار می‌رود تا پایان این سال حدود ۳۵۰,۰۰۰ عدد از H100‌ها داشته باشند.

کولت کرس (Colette Kress) در تماسی با تحلیلگران روز چهارشنبه گفت که تقاضا برای تراشه‌های پیشرفته فعلی هوش مصنوعی انویدیا و همچنین بلک‌ول همچنان بیش از عرضه است، عدم توازنی که مطمئناً تا «سال آینده» ادامه خواهد داشت.

هوانگ خاطرنشان کرد که در حالی که مشتریان منتظر ورود تراشه‌های بلک‌ول در اواخر این سال هستند، هیچ وقفه‌ای در خرید تراشه‌های فعلی آن‌ها وجود ندارد. او گفت که تقاضا در این سه‌ماهه در حال افزایش است و “همه مشتاق هستند که زیرساخت‌های خود را آنلاین کنند” چون آن‌ها از آن درآمد کسب می‌کنند.

دیدگاه خود را درباره فروش تراشه‌های انویدیا (Nvidia) سه برابر افزایش یافت! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.