روند صعودی تجارت خارجی در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی

روند-صعودی-تجارت-خارجی-در-دوره-ریاست-جمهوری-ابراهیم-رئیسی
آنچه در این مقاله میخوانید

طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA)، تجارت خارجی ایران در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی (۳۲ ماه در خدمت) جهش قابل توجهی را ثبت کرد و به بیش از ۳۰۱ میلیارد دلار رسید.

حدود ۳۴۷ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۱۳۷.۸ میلیارد دلار از کشور بین آگوست سال ۲۰۲۱ تا ۲۲ آوریل سال ۲۰۲۴ صادر شده است که نسبت به دوره مشابه در دولت قبلی، افزایشی ۱۷.۱۹ درصدی از نظر ارزش و ۱.۵ درصدی از نظر وزن نشان می‌دهد.

این گزارش افزود که ۴۸ میلیارد دلار محصول در سال ۲۰۲۱ از کشور صادر شد که نشان‌دهنده افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل است.

بیش از ۵۳ میلیارد دلار از محصولات مختلف در سال ۲۰۲۱ به کشور وارد شده که نشان‌دهنده افزایش ۳۶ درصدی نسبت به سال پیش از آن است.

گمرک ایران صادرات کالاهای غیر نفتی در سال ۲۰۲۲ را ۵۳ میلیارد دلار اعلام کرده که حدود ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است.

این کشور در سال ۲۰۲۲، ۵۹ میلیارد دلار محصول وارد کرده که نشان‌دهنده افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال پیش از آن است.

طبق این گزارش، ایران در سال گذشته (پایان یافته در ۱۹ مارس ۲۰۲۴)، حدود ۸۷ میلیارد دلار محصولات مختلف شامل نفت، برق، خدمات فنی و مهندسی صادر کرده که نشان‌دهنده افزایش ۵۸ درصدی نسبت به سال قبل است.

بر اساس داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA)، ارزش تجارت خارجی ایران (کل واردات و صادرات) در اولین ماه سال جاری (۱۹ مارس تا ۲۲ آوریل ۲۰۲۴)، افزایشی ۴۷.۶۳ درصدی را ثبت کرده است.

تجارت خارجی کشور، شامل نفت خام، میعانات گازی، خدمات مهندسی فنی و برق، بین ۱۹ مارس و ۲۲ آوریل سال ۲۰۲۴ به ۱۰.۴۲۰ میلیارد دلار رسیده که نشان دهنده رشد ۴۷.۶۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.

طبق داده‌های گمرک، در این دوره، ایران ۷.۶۸۰ میلیارد دلار از محصولات مختلف را صادر کرده، در حالی که ۲.۷۴۰ میلیارد دلار کالا به این کشور وارد شده است.

تراز تجاری ایران، با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات مهندسی فنی و برق، در اولین ماه سال جاری مثبت و به میزان ۴.۹۴۰ میلیارد دلار بوده است.

همچنین گزارش شده است که ایران از ۱۹ مارس تا ۲۲ آوریل سال ۲۰۲۴، ۴.۱۸۰ میلیارد دلار نفت خام، میعانات گازی و نفت سوختی صادر کرده است.

در این ماه، ۹.۷ میلیون تن کالا از کشور صادر شده است.

هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور رئیسی و همراهان او در ۱۹ مه در جنگل‌های کوهستانی شمال غربی ایران سقوط کرد.

این سانحه منجر به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، ملک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، فرمانده تیم امنیتی رئیس‌جمهور، دو خلبان و یک خدمه پرواز شد.

دیدگاه خود را درباره روند صعودی تجارت خارجی در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.