اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.May.27 تا 2024.May.31

اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Aug.05 تا 2024.Aug.09
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های تورم ایالات متحده

شاخص تورم مورد علاقه فدرال رزرو، شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE) که در روز جمعه عرضه می‌شود، برای سرنخ‌هایی در مورد جهت نرخ‌های بهره در بقیه سال به دقت تحت نظر خواهد بود.

سرمایه‌گذاران همچنین در طول هفته از چندین سخنران فدرال رزرو از جمله میشل بومن، فرماندار کلولند، لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند، لیزا کوک فرماندار، جان ویلیامز رئیس فدرال رزرو نیویورک و رافائل بوستیک رئیس فدرال رزرو آتلانتا، مطلع خواهند شد.

تقویم اقتصادی همچنین دارای داده‌های اصلاح شده در مورد رشد اقتصادی سه ماهه اول در روز پنجشنبه است.

تورم منطقه یورو

بانک مرکزی اروپا وعده داده است که نرخ بهره را از بالاترین رقم 4 درصد در نشست آتی ژوئن خود کاهش دهد، اما باید دید که پس از آن با چه سرعتی نرخ‌ها را کاهش می‌دهد، به خصوص اگر داده‌های تورم روز جمعه قیمت را نشان دهد.

اقتصاددانان انتظار دارند تورم منطقه یورو در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.5 درصد افزایش یابد.

بعید است که این به تنهایی بتواند بانک مرکزی اروپا را از کاهش در ماه ژوئن منصرف کند، اما برخی از مقامات در حال حاضر علیه نیاز به کاهش بیشتر بحث می‌کنند.

تقویم اقتصادی این بلوک همچنین شامل شاخص فضای تجاری Ifo آلمان در روز دوشنبه و بررسی بانک مرکزی اروپا از انتظارات تورمی در روز سه شنبه است.

داده‌های ژاپن

داده‌های تورم توکیو که در روز جمعه منتشر می‌شوند، به دقت زیر نظر خواهند بود. 

این ارقام دو هفته قبل از نشست بعدی سیاست پولی BOJ منتشر شده است، جایی که برخی شرط می‌بندند بانک مرکزی می‌تواند دومین افزایش نرخ خود را پس از حرکت تاریخی مارس انجام دهد.

سیاست‌گذاران با فشار فزاینده‌ای برای افزایش نرخ‌ها در بحبوحه ضعف مداوم ین مواجه هستند که با افزایش هزینه واردات مواد خام به مصرف آسیب می‌رساند.

همچنین روز جمعه، وزارت دارایی قرار است داده‌های مداخله‌ای را منتشر کند که مداخله مشکوک و برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی را پوشش می‌دهد، جایی که معامله‌گران مراقب کاهش میزان خرید بانک مرکزی هستند.

فعالیت چین

چین قرار است روز دوشنبه داده‌های مربوط به سودهای صنعتی را منتشر کند و ناظران بازار مشتاق ببینند که آیا سود در آوریل پس از کاهش شدید ماه قبل که سرعت رشد را برای سه ماه اول به 4.3 درصد کاهش داد، افزایش یافته است یا خیر.

چین قرار است PMI رسمی تولیدی و غیرتولیدی خود را روز جمعه منتشر کند. اقتصاددانان انتظار دارند که شاخص تولید برای سومین ماه در ماه می بالاتر از آستانه 50 باقی بماند که رشد را از انقباض جدا می‌کند.

پکن یک هدف بلندپروازانه رشد اقتصادی حدود 5 درصد را برای امسال تعیین کرده است، که بسیاری از تحلیلگران می‌گویند با توجه به ضعف طولانی مدت در بخش املاک و تقاضای کم مصرف‌کننده، دومین اقتصاد بزرگ جهان، چالشی برای مقابله با آن خواهد بود.

قیمت نفت

قیمت نفت در روز جمعه حدود 1 درصد افزایش یافت، اما به دلیل نگرانی از اینکه داده‌های قوی اقتصادی ایالات متحده نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه می‌دارد و تقاضای سوخت را محدود می‌کند، کاهش هفتگی را از خود نشان داد.

نرخ بهره بالاتر هزینه استقراض را افزایش می‌دهد که می‌تواند فعالیت اقتصادی را کاهش دهد و تقاضا برای نفت را کاهش دهد.

تحلیلگران مورگان استنلی در یادداشتی نوشتند که تقاضای نفت از منظری گسترده‌تر همچنان قوی است و اضافه کردند که انتظار دارند کل مصرف مایعات نفتی حدود 1.5 میلیون بشکه در روز در سال جاری افزایش یابد.

به گفته تحلیلگران، تقاضای بنزین ایالات متحده با تقاضای جهانی جبران شده است، که به ویژه در اوایل سال باعث افزایش شگفتی شده است.

دیدگاه خود را درباره اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.May.27 تا 2024.May.31 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.