تلاش کلمبیا برای محافظت از ” جام مقدس” کشتی‌های غرق شده

تلاش-کلمبیا-برای-محافظت-از-جام-مقدس-کشتی‌های-غرق-شده
آنچه در این مقاله میخوانید

کلمبیا در روز چهارشنبه منطقه‌ای را که در آن کشتی سان خوزه (San Jose) در بیش از سه قرن پیش در ساحل کارائیب آن کشور غرق شده بود، به عنوان “منطقه باستان‌شناسی محافظت‌شده” اعلام کرد. این طرح، که توسط وزارت فرهنگ اعلام شد، به “تضمین حفاظت از میراث” از طریق “حفظ بلندمدت و توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی، حفاظتی و ارزیابی” می‌پردازد.

کشتی سان خوزه، که غالباً به عنوان “جام مقدس” کشتی‌های غرق‌شده شناخته می‌شود، در زمانی که توسط نیروی دریایی بریتانیا نزدیک کارتاخنا (Cartagena) در سال ۱۷۰۸ غرق شد، متعلق به پادشاه اسپانیا بود. تنها تعداد کمی از خدمه ۶۰۰ نفری آن زنده ماندند.

این کشتی که از دنیای جدید به سمت دربار پادشاه فیلیپ پنجم در اسپانیا در حرکت بود، صندوق‌هایی پر از زمرد و حدود ۲۰۰ تن سکه طلا را حمل می‌کرد.

پیش از این که کلمبیا در سال 2015 کشف آن را اعلام کند، ماجراجویان به دنبال این کشتی بودند.

ارزش گنجینه آن میلیاردها دلار تخمین زده شده است.

خوان دیوید کوره‌آ (Juan David Correa)، وزیر فرهنگ، روز چهارشنبه تأکید کرد:

“این یک گنج نیست، ما به آن به این شکل نگاه نمی‌کنیم.”

او اعلام کرد که منطقه جدید در یک رویداد که فاز اول “غیر تهاجمی” اکتشاف علمی این کشتی غرق‌شده را آغاز کرد، تعیین شده است.

در ماه فوریه، کوره‌آ به خبرگزاری فرانسه گفت که یک روبات زیرآبی فرستاده خواهد شد تا بخشی از گنجینه‌اش را بازیابی کند.

اسپانیا بر اساس یک کنوانسیون سازمان ملل که کلمبیا عضو آن نیست، در مورد کشتی و محتویات آن ادعای مالکیت داشته، در حالی که بومیان قارا قارا (Qhara Qhara) بولیوی ادعا می‌کنند که این گنجینه از آنها دزدیده شده است.

اما دولت گوستاوو پترو (Gustavo Petro)، رئیس جمهور کلمبیا، بر اهمیت بالا کشیدن این کشتی به منظور استفاده در علم و فرهنگ پافشاری کرده است.

در رویداد چهارشنبه، هیئت‌هایی از اسپانیا و قارا قارا حضور داشتند.

این کشتی همچنین توسط شرکت آمریکایی امداد و نجات دریایی سی سرچ آرمادا (Sea Search Armada) مورد ادعا قرار گرفته است که اصرار دارد بیش از 40 سال پیش آن را کشف کرده و کلمبیا را به دیوان دائمی داوری سازمان ملل کشانده است و 10 میلیارد دلار مطالبه کرده است.

به منظور حفاظت از آن چه که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشفیات باستان‌شناسی در تاریخ محسوب می‌شود، محل دقیق کشتی‌شکسته در برابر شکارچیان گنج، مخفی نگه داشته شده است.

در ژوئن سال 2022، کلمبیا اعلام کرد که یک وسیله زیرآبی کنترل از راه دور به عمق 900 متری زیر سطح اقیانوس رسیده و تصاویر جدیدی از لاشه کشتی را نمایش داده است.

این ویدئو بهترین تصویر ثبت شده تاکنون از گنج‌هایی که در کشتی سان خوزه بود، از جمله شمش‌ها و سکه‌های طلا، توپ‌های ساخته شده در سویل در سال ۱۶۵۵، و یک سرویس شام کامل چینی، را نشان داد.

در همان زمان، خبرگزاری رویترز گزارش داد که وسیله زیرآبی کنترل از راه دور دو کشتی‌شکسته دیگر، از جمله یک اسکونر که گمان می‌رود مربوط به حدود دو قرن پیش باشد، را در این منطقه کشف کرد.

دیدگاه خود را درباره تلاش کلمبیا برای محافظت از ” جام مقدس” کشتی‌های غرق شده بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.