کسری بودجه دولت ایران تشدید شد

کسری-بودجه-دولت-ایران-تشدید-شد
آنچه در این مقاله میخوانید

گزارش‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که بدهی‌های دولت به نظام بانکی در زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی دو برابر شده و کسری بودجه دولت نیز بدتر شده است.

بانک مرکزی اخیراً جزئیات بودجه سالانه برای دوره‌ای از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ را منتشر کرده که نشان‌دهنده کسری سالانه ۳۰ درصدی است.

با این حال، بانک مرکزی همچنان از ارائه گزارش‌های مربوط به وضعیت تحقق بودجه در دوران ریاست جمهوری رئیسی خودداری کرده است.

در سال ۲۰۱۸، رئیس جمهور وقت، حسن روحانی، دستور داده بود که به دلیل نیاز به حفظ محرمانگی اطلاعات دولتی در برابر تحریم‌های آمریکا، بانک مرکزی از انتشار گزارش‌های تحقق بودجه کشور خودداری کند.

رسانه‌های حامی دولت تلاش می‌کنند تا رشد ۵ درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۲۰۲۳ را به عنوان موفقیتی برای رئیسی مطرح کنند.

با این حال، جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تنها دلیل رشد نسبتاً بالاتر تولید ناخالص داخلی در سال گذشته، افزایش ۲۱.۸ درصدی تولید نفت و افزایش ۱۶.۷ درصدی هزینه‌های دولتی بوده است.

در همین حال، هیچ یک از عوامل رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) که ذکر شد، تأثیر مثبتی بر معیشت مردم نداشته‌اند و پایدار نیستند.

در ماه مارس، پس از توقف شش ماهه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش مربوط به تورم ماه دسامبر سال قبل را منتشر کرد که نشان داد نرخ تورم سال ۲۰۲۳ رکورد ۴۹ درصدی سال ۱۹۹۵ را شکسته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در دسامبر سال ۲۰۲۳، نرخ تورم نقطه‌ای شهری ۵۴.۲ درصد و میانگین نرخ تورم شهری ۵۵.۹ درصد بود.

با این حال، در ماه‌های مارس و آوریل، بانک مرکزی، در جدول محاسبه بدهی و دُیون، نرخ تورم سالانه ۲۰۲۴ را ۵۲.۳ درصد اعلام کرد، که بالاترین نرخ تورم سالانه در ۸۰ سال گذشته است.

همزمان، مرکز آمار ایران، با انتشار نرخ تورم نقطه‌ای برای سال ۲۰۲۳، اعلام کرد که در بین کالاها، انواع گوشت با نرخ تورم ۵۰.۹ درصد در صدر افزایش قیمت‌ها قرار دارند.

بر اساس آمار منتشر شده، نرخ تورم امسال ۳۲.۲۴ درصد بوده و بخش خدمات حمل‌ونقل عمومی با تورم ۵۸ درصد در صدر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته است.

تورم در ایران به طور روزانه در حال افزایش است و گزارش اخیر مرکز آمار در پایان ماه می نشان داد که تورم در گروه گوشت قرمز و مرغ حدود ۷۴ درصد در ۱۲ ماه منتهی به می ۲۰۲۴ بوده است.

بر اساس این گزارش، تورم در بخش مسکن بیش از ۴۰ درصد بوده است.

گزارش‌های رسمی، از جمله گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان می‌دهد که فشار افزایش هزینه‌ها از یک سو و عدم افزایش متناسب دستمزدها از سوی دیگر باعث شده خانواده‌ها مصرف خود را در زمینه غذا و نوشیدنی‌ها کاهش دهند.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در ماه‌های آوریل و می ۲۰۲۴، میزان دریافت کالری ایرانیان در سال ۲۰۲۲ پایین‌تر از سطح استاندارد بوده است.

بر اساس داده‌های رسمی ثبت شده در تغییرات شاخص اجاره‌بها، بالاترین رکورد رشد نرخ اجاره‌بها در تاریخ ثبت داده‌های اجاره، در دولت سیزدهم به ثبت رسید.

نرخ اجاره‌بها در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب ۴۴ و ۵۲ درصد جهش یافت، که این میزان افزایش بی‌سابقه‌ای در تاریخ اقتصادی ایران از زمان ثبت شاخص اجاره به شمار می‌رود.

وب‌سایت خبری تجارت نیوز، در گزارشی تطبیقی اعلام کرد:

“دولت ابراهیم رئیسی رکورددار بالاترین افزایش قیمت سکه طلا در دو و نیم سال اول فعالیت در میان دولت‌های چهل سال گذشته است.”

بر اساس این گزارش، در اولین ۳۲ ماه فعالیت دولت سیزدهم، قیمت سکه طلا ۲۹۱ درصد جهش یافته است، که بالاترین افزایش در میان دولت‌های پس از انقلاب است.

در دو و نیم سال اول دولت حسن روحانی، قیمت سکه طلا ۱۱ درصد افزایش یافت.

قیمت دلار نیز در دو و نیم سال اول دولت رئیسی ۱۶۰ درصد رشد داشت، در حالی که در اولین ۳۲ ماه دولت روحانی ۱۰ درصد افزایش یافته بود.

دیدگاه خود را درباره کسری بودجه دولت ایران تشدید شد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.