بانک مرکزی هند به خرید طلا ادامه می‌دهد

بانک-مرکزی-هند-به-خرید-طلا-ادامه-می‌دهد
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک مرکزی هند با پیروی از چین و سایر بانک‌های مرکزی شرقی، ذخایر طلای خود را افزایش داده است.

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی هند، این بانک در چهار ماه اول سال، ۲۴ تن طلا به ذخایر خود افزوده است.بانک مرکزی هند طی کل سال ۲۰۲۳، ۱۶ تن طلا به موجودی خود اضافه کرد.

بانک مرکزی هند در حال حاضر بیش از ۸۲۷ تن طلا در ذخایر خود دارد. هند در رده نهم جهانی از نظر مجموع ذخایر طلا قرار دارد.

بر اساس گزارشی از FirstPost.com، هند در حال افزایش ذخایر طلای خود “به عنوان هجی در برابر نوسانات در زمان تشدید تنش‌های ژئوپولیتیک و در زمان‌های دشوار” است و طلا “یکی از گزینه‌ها برای تنوع‌بخشی استراتژیک ذخایر” محسوب می‌شود.

تنوع‌بخشی به یک موضوع معمول در دنیای بانک‌های مرکزی تبدیل شده است. همزمان که ایالات متحده از وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره به عنوان سلاحی در سیاست خارجی خود استفاده بیشتری کرده، بسیاری از کشورها تصمیم گرفته‌اند که میزان وابستگی خود به دلار را کاهش دهند.

این امر به روند گسترده‌تری از انتقال طلا از غرب به شرق و به بازارهای نوظهور منجر شده است.

بانک مرکزی هند در یکی از گزارش‌های اخیر خود به این روند اشاره کرده است:

“بی‌ثباتی جهانی افزایش یافته، بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور را به خرید بالای طلا سوق داده، به طوری که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، ۲۹۰ تن طلا خریداری کرده و یک چهارم از تقاضای جهانی طلا را به خود اختصاص داده‌اند. در میان تحولات ژئوپلیتیکی و رکود اقتصاد جهانی، این بانک‌های مرکزی نشان می‌دهند که زندگی در دوران چالش‌برانگیز نیازمند تنوع‌بخشی استراتژیک است.”

هند در سال ۲۰۲۲ روند بزرگی از خرید طلا آغاز کرد و قبل از این که خریدها را در اواسط سال ۲۰۲۳ کاهش دهد، حدود ۲۰۰ تن طلا به ذخایر خود افزود. از زمان ازسرگیری خریدها در اواخر سال گذشته، میزان ذخایر طلا در بانک مرکزی هند (RBI) از ۷.۸ درصد کل ذخایر به ۸.۷ درصد افزایش یافته است. علاوه بر خرید طلا به صورت فیزیکی، ذخایر طلا در هند به دلیل افزایش قیمت طلا، هم به لحاظ دلاری و هم به لحاظ روپیه در حال افزایش است.

بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به شدت در حال خرید طلا هستند. خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی در سال گذشته تنها ۴۵ تن کمتر از رکورد چند دهه‌ای سال ۲۰۲۲ بود.

به گفته شورای جهانی طلا، خرید خالص طلا توسط بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۳ به مجموع ۱۰۳۷ تن رسید. این دومین سال متوالی بود که بانک‌های مرکزی بیش از ۱۰۰۰ تن به ذخایر کلی خود افزودند.

خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۳ بر اساس رکورد سال قبل بنا شده بود. خرید کل طلا توسط بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۲ به ۱,۱۳۶ تن رسید که بالاترین سطح خرید خالص از زمان ثبت آمار از سال ۱۹۵۰، از جمله پس از تعلیق تبدیل‌پذیری دلار به طلا در سال ۱۹۷۱، بود.

دیدگاه خود را درباره بانک مرکزی هند به خرید طلا ادامه می‌دهد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.