تجارت ایران و اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2024، 8 درصد افزایش یافت

تجارت-ایران-و-اتحادیه-اروپا-در-سه-ماهه-اول-سال-2024-8-درصد-افزایش-یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

طبق داده‌های منتشر شده توسط دفتر آمار اتحادیه اروپا، یورواستات (Eurostat)، مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۱.۲۷۶ میلیارد یورو رسید، که نشان‌دهنده رشد 8 درصدی نسبت به سال قبل است.

بر اساس داده‌های یورواستات، مبادلات تجاری بین دو طرف در سه ماه اول سال گذشته ۱.۱۸ میلیارد یورو بود.

گزارش شده که صادرات اتحادیه اروپا به ایران از ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ به ۱.۰۶ میلیارد یورو رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۱۰ درصدی نسبت به همین دوره در سال قبل است، زمانی که صادرات اتحادیه اروپا به ایران ۹۵۸ میلیون یورو گزارش شده بود.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۱۶ میلیون یورو رسید که کاهش 3 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است. در همان دوره سال قبل، کالاهایی به ارزش ۲۲۰ میلیون یورو از ایران وارد شده بود.

همان طور که قبلاً توسط یورواستات اعلام شده بود، ارزش مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ به ۴.۷۳۲ میلیارد یورو رسید.

مبادلات تجاری بین دو طرف در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل که رقم ۵.۲۴۴ میلیارد یورو بود، 9 درصد کاهش یافت.

گزارش شده است که صادرات اتحادیه اروپا به ایران از ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ به ۳.۹۹۳ میلیارد یورو رسید، که نشان‌دهنده کاهش 6 درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۲ است، زمانی که صادرات اتحادیه اروپا به ایران ۴.۱۸۷ میلیارد یورو گزارش شده بود.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در سال ۲۰۲۳ به ۷۹۹ میلیون یورو رسید که کاهش ۲۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته است. اتحادیه اروپا در ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲ کالاهایی به ارزش ۱.۰۵۷ میلیارد یورو از ایران وارد کرده بود.

طبق گزارش یورواستات، آلمان در سال ۲۰۲۳ بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا بود. این کشور ۳۶ درصد از کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. کل تجارت بین ایران و آلمان در سال گذشته به ۱.۴۳۲ میلیارد یورو رسید.

آلمان کالاهایی به ارزش ۱.۱۹۹ میلیارد یورو به ایران صادر کرد و ۲۳۳ میلیون یورو از ایران وارد کرد. صادرات آلمان به ایران ۲۴ درصد و واردات از ایران ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

ایتالیا و هلند به ترتیب دومین و سومین شریکان تجاری بزرگ اروپایی جمهوری اسلامی در سال گذشته بودند.

دیدگاه خود را درباره تجارت ایران و اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2024، 8 درصد افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.