جوانان چینی برای مُد و سرمایه‌گذاری مطمئن به طلا روی می‌آورند

جوانان-چینی-برای-مُد-و-سرمایه‌گذاری-مطمئن-به-طلا-روی-می‌آورند
آنچه در این مقاله میخوانید

از نظر وانگ هیینگ (Wang Heying) که در حال آماده‌سازی برای عروسی خود است، خرید جواهرات طلا ضروری است.

او که ۲۶ سال سن دارد و اهل شنیانگ (Shenyang)، پایتخت استان لیائونینگ (Liaoning) در شمال شرقی چین است، می‌گوید:

“حالا طرح‌های جواهرات مدرن‌تر شده‌اند و طلا می‌تواند در برابر تورم، قدرت خرید را حفظ کند؛ بنابراین، خرید طلا برای من تبدیل به عادت شده است.”

در فرهنگ چینی، طلا از دیرباز نمادی از اشرافیت و فرخندگی بوده است، اما جوانان چینی آن را به عنوان چیزی قدیمی می‌دیدند و به سمت الماس‌ها و سایر سنگ‌های قیمتی روی آوردند. با این حال، در سال‌های اخیر، این فلز گرانبها دوباره میان جوانان محبوبیت یافته است.

بر اساس گزارش انجمن طلای چین، مصرف داخلی طلا در سال ۲۰۲۳ به نزدیکی ۱,۰۹۰ تن رسید که نسبت به سال قبل ۸.۷۸ درصد افزایش یافته است. بیش از ۴۸ درصد از خرده‌فروشانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، بر این باورند که افراد از نسل زِد (Generation Z) و جوان‌ترها در یک یا دو سال آینده طلای بیشتری خریداری خواهند کرد.

گفته‌های دی که (Di Ke)، یکی از مدیران شرکت طلا و جواهر نقره‌ای کویهوآ شنیانگ (Shenyang Cuihua Gold And Silver Jewelry Co., Ltd.)، تأیید کرد که اکثریت مصرف‌کنندگان آن‌ها جوانان بین ۲۵ تا ۳۵ سال هستند و این تعداد سال به سال در حال افزایش است.

دی گفت: “در سال‌های اخیر، قیمت طلا به طور مداوم رشد کرده است.” او افزود: “بسیاری از مردم طلا را به عنوان شکلی از مدیریت مالی خریداری می‌کنند.”

این نظر توسط لیو یونینگ (Liu Yuning)، تحلیلگر ارشد طلا و استاد دانشگاه علوم زمین چین، به اشتراک گذاشته شد که خاطرنشان کرد:

“در چین، بزرگترین مصرف‌کننده طلا در جهان، بسیاری از جوانان طلا را به عنوان جایگزینی برای خانه‌ها و سهام برای سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند.”

او گفت: “در مقایسه، آن‌ها اعتماد بیشتری به بازار طلا دارند.”

سخنگوی انجمن گفت که جمعیت جوان بین ۲۵ تا ۳۴ سال به نیروی اصلی پشت مصرف طلا تبدیل شده‌اند، که تعداد آنها از ۱۶ درصد به ۵۹ درصد کل مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. سخنگوی انجمن افزود که در آینده، مصرف‌کنندگان زیر ۲۵ سال به خریداران جدید عمده طلا تبدیل خواهند شد.

بر اساس داده‌های بورس طلای شانگهای، قیمت طلا که خلوص آن ۹۹.۹۹ درصد یا بیشتر است، به بالاترین سطح جدید خود یعنی ۵۷۸ یوان (حدود ۸۱ دلار آمریکا) برای هر گرم در بعد از ظهر روز دوشنبه رسید.

با توجه به نوسانات قیمت طلا، وانگ هیینگ به طور منظم خریدهایی بین ۱۰۰۰ یوان یا ۲۰۰۰ یوان انجام می‌دهد. وانگ در حالی که به قطعات طلای شکل دانه که در میان جوانان محبوب است، اشاره می‌کرد، گفت: “این مانند سپرده‌گذاری است. وقتی جوان بودیم، سکه‌ها را داخل قلک می‌انداختیم. حالا ما دانه‌های طلا را داخل آن می‌گذاریم”.

او افزود که هزینه فرآوری دانه‌های طلا پایین است، بنابراین به راحتی می‌توان آن‌ها را به جواهرات تبدیل کرد.

برخلاف وانگ، جیانگ شوئه ۲۹ ساله در پکن تنها در چند سال گذشته به طلا روی آورده است. او قبلاً به جواهرات برندهای بزرگ با مروارید، الماس و عقیق علاقه‌مند بود. سپس او یک گردنبند طلا را برای تعمیر به یک مرکز خرید برد.

او گفت: “من شوکه شدم وقتی دیدم که قیمت بازیافت گردنبند، که من آن را به قیمت ۵۰۰ یوان برای هر گرم خریده بودم، به ۵۴۰ یوان برای هر گرم رسیده است.”

او در ادامه، و در حالی که لبخند می‌زد، گفت: “ناگهان به ذهنم رسید که باید طلا جمع‌آوری کنم. بعد از این که از استفاده از یک گردنبند خاص خسته شدید، می‌توانید آن را به سادگی بفروشید و پول دربیاورید.”

یکی دیگر از دلایل «تب طلا» در میان جوانان، بهبود طراحی‌های جواهرات طلا و آثار هنری است.

برای مثال، بانک صنعتی و تجاری چین مجموعه‌ای از آثار هنری طلا با تم هری پاتر را برای جذب طرفداران دنیای جادویی منتشر کرده است، در حالی که شرکت بزرگ جواهرات چو تای فوک (Chow Tai Fook) تصاویر دیزنی (Disney) و هلو کیتی (Hello Kitty) را در محصولات خود به نمایش گذاشته است. بسیاری از خرده‌فروشان نیز دستبندهایی با «مهره‌های خوش‌شانس» به فروش می‌رسانند تا به جوانانی که تحت فشار جامعه پرتنش هستند، جذابیت ببخشند.

مدیر دی که (Di Ke) در شنیانگ معتقد است که رسانه‌های اجتماعی عامل مهمی در محبوبیت طلا هستند و راه جدیدی را برای جوانان فراهم می‌آورند تا به راحتی جواهرات جذاب طلا را پیدا کنند.

او گفت: “علاوه بر این، در سال‌های اخیر، تعداد بیشتری از جوانان به لباس‌هایی با عناصر فرهنگی سنتی یا آن چه که سبک جدید چینی نامیده می‌شود، جذب شده‌اند. جواهرات طلا با طرح‌های گل‌دار و تکنیک‌های سنتی برای آن‌ها مناسب است.”

جدیدترین مورد علاقه وانگ هیینگ، الگوی پروانه ظریف است. او گفت: “طلای درخشان هرگز قدیمی نخواهد شد.”

دیدگاه خود را درباره جوانان چینی برای مُد و سرمایه‌گذاری مطمئن به طلا روی می‌آورند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.