طلا و سبد سرمایه‌گذاری شما

طلا-و-سبد-سرمایه‌گذاری-شما
آنچه در این مقاله میخوانید

اولاً، اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به این دلیل که ارزش سهام‌شان کاهش یافته بود، همه‌ آن‌ها را فروخته‌اند و به این دلیل که اوراق قرضه‌شان سود چندانی نداشتند، همه‌ی آن‌ها را فروخته و سپس عواید حاصله را گرفته و حالا صد درصد در طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند…

ای بچه بد! نه! این کار را متوقف کن!

به عبارت دیگر، من فکر می‌کنم این حرکت خردمندانه‌ای نبود.

شاید شما جواب دهید: “تو احمقی! من از زمانی که طلا خریدم، ۲۵، ۵۰، ۱۰۰ درصد سود کرده‌ام. آیا تو به اندازه من سود کرده‌ای؟”

نه، من همچنین تمام پولم را در املاک و مستغلات لاس وگاس، جنرال موتورز، انرون (Enron) یا سهام فناوری حدود سال ۲۰۰۰ سرمایه‌گذاری نکرده‌ام. شما پول درآورده‌اید. من برای شما خوشحالم. اما فکر نکنید که این نشانه‌ نبوغ سرمایه‌گذاری شما بود. این خوش‌شانسی بود. می‌بینید، اشتباه اساسی آقای ۱۰۰ درصد طلا این نبود که طلا خرید، بلکه این بود که تمام پول خود را در یک گزینه سرمایه‌گذاری کرد.

اساس هر استراتژی‌ای که من استفاده می‌کنم، تنوع‌بخشی است. با پخش کردن پول‌تان در میان انواع گزینه برای سرمایه‌گذاری (هر چه متفاوت‌تر، بهتر)، در واقع شما ریسک‌های خود را پوشش می‌دهید. خریدن مقداری طلا می‌تواند یک عامل تنوع‌بخش خوب باشد. اما تنها خریدن طلا کاملاً برخلاف استراتژی تنوع‌بخشی است.

مردم دوست دارند تمام پول خود را در هر چیزی که بیشترین افزایش را دارد بگذارند. این مسئله قابل درک است. آن چه آنها درک نمی‌کنند این است که پیش‌بینی این که چه چیزی بیشترین افزایش قیمت را خواهد داشت، بازی احمقانه‌ای است. هیچ کس نمی‌داند. همه حدس می‌زنند. و گاهی اوقات، حدس‌ها درست از آب درمی‌آیند. وقتی یک حدس به واقعیت می‌پیوندد، این بدان معنا نیست که فردی که پیش‌بینی را انجام داده برازنده است، بلکه اغلب به این معناست که در پیش‌بینی خوش‌شانس بوده است.

اما به یاد داشته باشید، من گفتم که خریدن مقداری طلا می‌تواند اقدام خوبی برای تنوع ‌بخشیدن به سبد سرمایه باشد. حالا این «مقداری» چقدر باید باشد؟ اجماع جامعه سرمایه‌گذاری این است که داشتن حدود ۵ درصد طلا در سبد سرمایه خوب است. آن‌ها همچنین معمولاً موافقند که پولی که در طلا، فلزات گرانبها و شرکت‌های معدنی سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید حدود ۱۰ درصد باشند.

به لحاظ نظری، شما می‌توانید ۲۰-۳۰ درصد از سبد سرمایه خود را در طلا داشته باشید و از نظر مالی خوب عمل کنید. اما اکثر شما از سوار شدن به این ترن هوایی که این مقدار می‌تواند شما را بردارد، حالت تهوع خواهید گرفت.

طلا: گاهی اوقات بسیار محبوب است (گاهی اوقات بیش از حد) و گاهی اوقات به عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری بدنام می‌شود (در شرایط افراطی، به ناحق). اما طلا اگر به شکل منطقی سرمایه‌گذاری روی آن انجام شود، قطعاً برای بسیاری از سبدهای سرمایه مناسب است.

با بازگشت به حال، درمی‌یابیم که شرایط اکنون کمی متفاوت است. ارزش سهام رو به افزایش بوده‌اند… بسیار زیاد. اوراق قرضه دوباره شروع به پرداخت مقدار قابل توجهی بهره کرده‌اند. با این حال، مردم در حال افزایش قیمت طلا هستند. چرا؟ بازارها ترسناک به نظر می‌رسند، تورم شدید است، و من شنیده‌ام که انتخابات جنجالی در جریان است که همه معتقدند نامزد دیگر آمریکا را نابود خواهد کرد.

پس اگر می‌خواهید کمی طلا بخرید، احساس آزادی کنید، اما در این کار احمقانه عمل نکنید. و اگر نمی‌خواهید، راه‌های زیادی برای تنوع‌بخشی به سبد سرمایه شما وجود دارد. من در سال ۲۰۱۱ نسبت به طلا بی‌طرف بودم و همچنان هیچ طلا‌یی در سبد سرمایه خود ندارم.

دیدگاه خود را درباره طلا و سبد سرمایه‌گذاری شما بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.