ارزش زمانی پول چیست؟

ارزش-زمانی-پول-چیست-؟
آنچه در این مقاله میخوانید

ارزش زمانی پول (TVM) مفهومی است که بیان می‌کند دریافت یک مقدار پول در حال حاضر بهتر از دریافت همان مقدار در آینده است. دلیل این امر این است که شما می‌توانید پول را سرمایه‌گذاری کنید، که بازگشت سرمایه به همراه دارد. این مفهوم می‌تواند بیشتر پیش رفته و به ارزش فعلی یک مبلغ در آینده و ارزش آینده یک مبلغ در زمان فعلی بپردازد.

ارزش زمانی پول می‌تواند با استفاده از مجموعه‌ای از معادلات به صورت ریاضی نمایش داده شود. ترکیب نیز می‌تواند به آن اضافه شود و تورم نیز به طور معمول هنگام تصمیم‌گیری‌های مربوط به ارزش زمانی پول در نظر گرفته می‌شود.

مقدمه

این که هر یک از ما چقدر برای پول ارزش قائل هستیم، مفهوم جالبی است. به نظر می‌رسد که برخی از افراد کمتر از دیگران به آن ارزش می‌دهند. برخی دیگر حاضرند برای به دست آوردن آن سخت‌تر کار کنند. در حالی که این مفاهیم بسیار انتزاعی هستند، وقتی صحبت از ارزش‌گذاری پول در طول زمان می‌شود، در واقع، چارچوبی مستقر وجود دارد. اگر کنجکاو هستید که آیا باید منتظر افزایش بیشتر حقوق در پایان سال بمانید یا حقوق کمتری را همین حالا دریافت کنید، ارزش زمانی پول یک اصل عالی برای یادگیری است.

معرفی ارزش زمانی پول

ارزش زمانی پول (TVM) یک مفهوم اقتصادی/ مالی است که بیان می‌کند دریافت یک مقدار پول در حال حاضر بهتر از دریافت همان مقدار پول در آینده است. در این تصمیم‌گیری، ایده‌ای مربوط به هزینه فرصت وجود دارد. با انتخاب دریافت پول در آینده، شما فرصت سرمایه‌گذاری آن در این میان یا استفاده از پول برای فعالیت‌های ارزشمند دیگر را از دست می‌دهید.

بیایید به یک مثال نگاه کنیم. مدتی پیش به دوست خود ۱۰۰۰ دلار قرض دادید و حالا او تماس گرفته تا آن را پس دهد. او پیشنهاد می‌دهد که اگر امروز به دیدارش بروید، ۱۰۰۰ دلار را به شما بدهد، اما فردا قصد دارد برای یک سفر دور دنیا به مدت یک سال برود. با این حال، او قول داده است که پس از بازگشت در ۱۲ ماه آینده، ۱۰۰۰ دلار را به شما بپردازد.

اگر احساس تنبلی می‌کنید، ممکن است ۱۲ ماه صبر کنید. اما ارزش زمانی پول (TVM) به شما می‌گوید که بهتر است امروز آن را بگیرید. در طول این ۱۲ ماه، می‌توانید آن را در یک حساب پس‌انداز با بهره بالا قرار دهید. حتی می‌توانید آن را به طور عاقلانه‌ای سرمایه‌گذاری کرده و سودی به دست آورید. همچنین تورم به این معنا خواهد بود که ارزش پول شما ۱۲ ماه بعد کمتر خواهد بود، بنابراین در واقع کمتر پرداخت می‌شود.

یک سوال جالب که باید در نظر گرفت این است که دوست شما باید چقدر در ۱۲ ماه بپردازد تا انتظار ارزش داشته باشد؟ از یک طرف، دوست شما حداقل باید سود بالقوه‌ای که شما می‌توانید در دوره انتظار ۱۲ ماهه به دست آورید را جبران کند.

ارزش فعلی و ارزش آینده چیست؟

می‌توانیم این بحث کلی را به صورت خلاصه و در یک فرمول موجز شناخته شده به نام فرمول TVM خلاصه کنیم. اما قبل از این که به آن بپردازیم، ابتدا باید محاسبات دیگری را انجام دهیم: ارزش فعلی پول و ارزش آینده پول.

ارزش فعلی پول به شما می‌گوید که ارزش فعلی یک مبلغ از پول مربوط به آینده، با تخفیف در نرخ بازار، چقدر است. نگاهی به مثال ما بیاندازید، شاید بخواهید بدانید که ۱۰۰۰ دلاری که دوست شما در یک سال به شما می‌دهد، امروز واقعاً چقدر ارزش دارد.

ارزش در آینده برعکس است. این مفهوم مقدار پول امروز را در نظر می‌گیرد و محاسبه می‌کند که ارزش آن در آینده بر اساس یک نرخ بازار معین چه خواهد بود. بنابراین، ارزش آینده ۱۰۰۰ دلار در یک سال شامل ارزش یک سال بهره خواهد بود.

محاسبه ارزش آینده پول

محاسبه ارزش آینده (FV) پول ساده است. بیایید به نمونه قبلی‌مان بازگردیم، و از نرخ بهره (۲ درصد) به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری ممکن استفاده خواهیم کرد. ارزش آینده ۱۰۰۰ دلاری که امروز دریافت می‌کنید و در یک سال سرمایه‌گذاری می‌شود، به صورت زیر خواهد بود:

FV = $1,000 * 1.02 = $1,020

تصور کنید دوست شما اکنون می‌گوید که سفر آنها دو ساله خواهد بود. آنگاه، ارزش آتی 1000 دلار شما پس از 2 سال به صورت زیر خواهد بود:

FV = $1,000 * 1.02^2 = $1,040.40

توجه داشته باشید که در هر دو مورد، بهره مرکب را فرض کرده‌ایم. ما می‌توانیم فرمول ارزش آینده خود را به صورت زیر تعمیم دهیم:

FV = I * (1 + r)^n

I=سرمایه گذاری اولیه، r=نرخ بهره و n=تعداد دوره های زمانی

توجه داشته باشید که ما همچنین می‌توانیم I را به جای ارزش فعلی پول که بعداً بررسی خواهیم کرد، جایگزین کنیم. پس چرا ممکن است بخواهیم ارزش آینده را بدانیم؟ خوب، این به ما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی کنیم و بدانیم که پول سرمایه‌گذاری شده امروز در آینده چقدر ارزش خواهد داشت. همچنین به ما در مثال قبلی کمک می‌کند، جایی که باید تصمیم گرفته شود که مقداری پول الان یا مبلغ دیگری بعداً برداشته شود.

محاسبه ارزش فعلی پول

محاسبه ارزش فعلی پول (PV) مشابه محاسبه ارزش آینده آن است. همه آن چه ما انجام می‌دهیم این است که تلاش می‌کنیم تخمین بزنیم که مقداری پول در آینده، امروز چه ارزشی خواهد داشت. برای انجام این کار، ما محاسبه ارزش آینده را معکوس می‌کنیم.

تصور کنید که دوست شما به شما می‌گوید که پس از یک سال، به جای ۱۰۰۰ دلار اصلی، ۱۰۳۰ دلار به شما خواهد داد. با این حال، شما باید تشخیص دهید که آیا این معامله خوبی است یا نه. ما می‌توانیم این کار را با محاسبه PV (با فرض همان نرخ بهره ۲ درصد) انجام دهیم.

PV = $1,030 / 1.02 = 1,009.80

در اینجا، دوست شما در واقع پیشنهاد خوبی به شما می‌دهد. ارزش فعلی ۹.۸۰ دلار بیشتر از آن چه امروز از دوست خود دریافت می‌کنید، است. در این مورد، بهتر است که یک سال صبر کنید.

بیایید به فرمول کلی برای محاسبه PV نگاه کنیم:

PV = FV / (1 + r)^n

همان طور که می‌بینید، می‌توان FV را برای PV تغییر داد و برعکس، که به ما فرمول TVM را می‌دهد.

تأثیرات ترکیب و تورم بر ارزش زمانی پول

فرمول‌های PV و FV چارچوب عالی‌ای برای بحث در مورد TVM فراهم می‌کنند. ما قبلاً مفهوم ترکیب را تعریف کردیم، اما بیایید آن را بیشتر گسترش دهیم و ببینیم چگونه تورم نیز می‌تواند بر محاسبات ما تأثیر بگذارد.

تأثیر ترکیب

ترکیب اثری به شکل برف‌کوچکی دارد که در طول سال‌ها بزرگ‌تر می‌شود. آن چه به عنوان مبلغ کوچکی از پول شروع می‌شود، می‌تواند بسیار بیشتر از مقداری با بهره ساده شود. در مدل تعریف شده ما، ما به ترکیب یک بار در سال نگاه کردیم. با این حال، ممکن است شما بیشتر از آن، مثلاً هر فصل در سال، ترکیب کنید.

برای این که این مورد را در مدل خود جای دهیم، می‌توانیم مدل خود را کمی تنظیم کنیم.

FV = PV * (1 + r/t)^n*t

PV = ارزش فعلی، r = نرخ بهره، t = تعداد دوره ترکیب در سال

بیایید نرخ بهره مرکب سالانه 2 درصد را که یک بار در سال به مبلغ 1000 دلار داده می‌شود، در نظر بگیریم.

FV = $1,000 * (1 + 0.02/1)^1*1 = $1,020

البته این همان چیزی است که قبلاً محاسبه کردیم. با این حال، اگر این شانس را داشته باشید که درآمد خود را چهار بار در سال ترکیب کنید، نتیجه بیشتر است.

FV = $1,000 * (1 +0.02/4)^1*4 = $1020.15

افزایش 15 سنت ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما با مبالغ بیشتر و در دوره های زمانی طولانی‌تر، تفاوت می‌تواند زیاد شود.

تأثیر تورم

تاکنون ما تورم را در محاسبات خود لحاظ نکرده‌ایم. زمانی که تورم با نرخ ۳ درصد در جریان است، نرخ بهره ۲ درصد سالانه چه فایده‌ای دارد؟ در دوره‌هایی با تورم بالا، شاید بهتر باشد به جای نرخ بهره بازار، نرخ تورم را در نظر بگیرید. مذاکرات مربوط به دستمزد یکی از مکان‌هایی است که این کار به طور معمول انجام می‌شود.

با این حال، اندازه‌گیری تورم بسیار پیچیده‌تر است. از یک طرف، شاخص‌های مختلفی وجود دارد که افزایش قیمت کالاها و خدمات را محاسبه می‌کنند. این‌ها معمولاً ارقام مختلفی را ارائه می‌دهند. برخلاف نرخ‌های بهره بازار، پیش‌بینی تورم نیز نسبتاً دشوار است.

به طور خلاصه، کار زیادی نیست که ما در مورد تورم انجام دهیم. ما می‌توانیم جنبه تخفیفی برای تورم را در مدل خود بگنجانیم، اما همان طور که ذکر شد، تورم می‌تواند زمانی که صحبت از آینده می‌شود، به شدت غیرقابل پیش‌بینی باشد.

چگونگی اعمال ارزش زمانی پول به رمزارزها

در رمزارزها فرصت‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید بین دریافت یک مقدار رمزارز در زمان حاضر و یک مقدار متفاوت در آینده انتخاب کنید. قفل کردن سهام یک نمونه است. ممکن است شما بین نگه داشتن یک اتر (ETH) خود در زمان حاضر یا قفل کردن آن و دریافت مجدد آن در شش ماه آینده با نرخ بهره ۲ درصد یکی را انتخاب کنید. در واقع، ممکن است فرصت دیگری برای سهام‌گذاری پیدا کنید که بازگشت بهتری ارائه دهد. برخی محاسبات ساده TVM می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را حاصل کنید.

به طور کلی‌تر، شاید کنجکاو باشید که چه زمانی باید بیت‌ کوین (BTC) خریداری کنید. اگرچه معمولاً به بیت کوین به عنوان یک ارز ضد تورم نگاه می‌شود، عرضه آن در واقع تا نقطه‌ای به آرامی افزایش می‌یابد. این، بنا به تعریف، به این معناست که در حال حاضر عرضه تورمی دارد. آیا پس باید امروز ۵۰ دلار بیت کوین خریداری کنید یا منتظر حقوق بعدی خود بمانید و ماه آینده ۵۰ دلار خریداری کنید؟ نظریه ارزش زمانی پول راه اول را توصیه می‌کند، اما وضعیت واقعی به دلیل نوسان قیمت بیت کوین پیچیده‌تر است.

سخن پایانی

اگرچه ما ارزش زمانی پول را به صورت رسمی تعریف کرده‌ایم، احتمالاً شما قبلاً به طور غریزی از این مفهوم استفاده کرده‌اید. نرخ‌های بهره، بازده و تورم در زندگی اقتصادی روزمره ما رایج هستند. نسخه‌های رسمی‌شده‌ای که امروز روی آن‌ها کار کردیم، برای شرکت‌های بزرگ، سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان بسیار مفید هستند. برای آن‌ها، حتی یک درصد کسر می‌تواند تفاوت بزرگی در سود و زیان آن‌ها ایجاد کند. از نظر ما، به عنوان سرمایه‌گذاران رمزارز، ارزش زمانی پول همچنان مفهومی است که لازم است تا در زمان تصمیم‌گیری درباره چگونگی سرمایه‌گذاری پول برای به دست آوردن بهترین بازده‌ها، آن را در نظر داشته باشیم.

دیدگاه خود را درباره ارزش زمانی پول چیست؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.