کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه گذشته

کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه گذشته
آنچه در این مقاله میخوانید

دولت آمریکا روز پنجشنبه در کاهشی نسبت به برآورد قبلی خود اعلام کرد که اقتصاد ایالات متحده از ژانویه تا مارس با سرعت 1.3 درصدی سالانه رشد کند که ضعیف‌ترین نرخ سه ماهه از بهار 2022 است. هزینه‌های مصرف‌کننده افزایش یافت، اما با سرعتی کمتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، نشانه‌ای از اینکه نرخ‌های بهره بالا و تورم ماندگار بر بودجه خانوارها فشار می‌آورد.

وزارت بازرگانی پیش از این تخمین زده بود که تولید ناخالص داخلی کشور، تولید کل کالاها و خدمات با نرخ 1.6 درصد در سه ماهه گذشته افزایش یابد.

رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول کاهش شدیدی را نسبت به نرخ 3.4 درصدی در سه ماه پایانی سال 2023 نشان داد.

اقتصاد ایالات متحده در سال 2024 کند می‌شود

بر اساس برآوردهای وزارت بازرگانی، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه اول سال 2024 به نرخ سالانه 1.3 درصد کاهش یافت و از نرخ رشد سریع 3.4 درصدی در سه ماه پایانی سال 2023 کاهش یافت.

اما عقب‌نشینی سه ماهه گذشته عمدتاً به دلیل دو عامل بود: افزایش واردات و کاهش موجودی تجاری که از سه ماهه به فصل دیگر در نوسان هستند. گزارش روز پنجشنبه نشان داد که واردات بیش از 1 درصد از رشد سه ماهه گذشته کاهش یافته است.

در مقابل، مخارج مصرف‌کننده که حدود 70 درصد رشد اقتصادی را تامین می‌کند، با نرخ سالانه 2 درصد افزایش یافت که از 2.5 درصد در برآورد اول و از 3 درصد به علاوه نرخ در دو سه ماهه قبل کاهش یافت. مخارج کالاهایی مانند لوازم خانگی و مبلمان با سرعت سالانه 1.9 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش سه ماهه از سال 2021 تاکنون است.

معیاری از تورم در گزارش تولید ناخالص داخلی ژانویه تا مارس کمی کمتر از برآورد اولیه دولت اصلاح شد. اما فشارهای قیمتی همچنان در سه ماهه اول افزایش یافت. قیمت‌های مصرف‌کننده با سرعت سالانه 3.3 درصد افزایش یافت که از 1.8 درصد در سه ماهه چهارم سال 2023 و بیشترین افزایش در یک سال گذشته بود. بدون احتساب هزینه‌های بی‌ثبات غذا و انرژی، تورم به اصطلاح اصلی با افزایش 3.6 درصدی، از 2 درصد در هر یک از دو سه ماهه قبل افزایش یافت.

اقتصاد ایالات متحده بزرگترین اقتصاد جهان از زمانی که فدرال رزرو بیش از دو سال پیش شروع به افزایش نرخ بهره در تلاش خود برای مهار بدترین شیوع تورم در چهار دهه اخیر کرد، دوام شگفت‌انگیزی از خود نشان داده است. انتظار می‌رفت که هزینه‌های وام‌گیری بسیار بالاتری که منجر به رکود اقتصادی شود. اما اقتصاد به رشد خود ادامه داده است و کارفرمایان به استخدام ادامه داده‌اند.

 

دیدگاه خود را درباره کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه گذشته بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.