با شروع افزایش دما، مصرف برق 11 درصد افزایش می‌یابد

با-شروع-افزایش-دما-مصرف-برق-11-درصد-افزایش-می‌یابد
آنچه در این مقاله میخوانید

رئیس شرکت تولید، توزیع و انتقال برق ایران (معروف به توانیر) اعلام کرد که مصرف برق در ایران در هفته گذشته (که در ۳۱ می به پایان رسید) نسبت به هفته قبل ۱۱ درصد یا ۶۰۰۰ مگاوات (MW) افزایش یافته است.

به گزارش صدا و سیما، بر اساس گفته‌های مصطفی رجبی مشهدی، افزایش تدریجی دما باعث افزایش استفاده از وسایل تهویه مطبوع شده و در نتیجه، مصرف برق نیز دوباره شروع به افزایش کرده است.

به منظور برآورده ساختن تقاضای برق در دوره اوج تابستان، وزارت انرژی ایران برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده است که از جمله آن‌ها افزایش تولید برق و مدیریت مصرف است.

این وزارتخانه قصد دارد طی تابستان یک برنامه جامع را اجرا کند که بر اساس آن خانوارهای کم مصرف پاداش دریافت خواهند کرد در حالی که مشترکینی که مصرف آن‌ها از سطح نرمال بیشتر است، با جریمه مواجه خواهند شد.

طی دهه گذشته، افزایش مداوم دما و کاهش قابل توجه بارش‌ها در سراسر ایران، کشور را در موقعیت دشواری قرار داده است که در دوره‌های اوج مصرف برق با مشکل تأمین روبرو است.

سازمان توانیر بارها اعلام کرده است که این شرکت در حال اجرای برنامه‌های متنوعی برای مدیریت شرایط و جلوگیری از قطع برق در کشور است.

هفته گذشته، یک مقام رسمی اعلام کرد که نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت کلی ۱۳,۰۰۰ مگاوات در ایران در حال ساخت هستند، از جمله نیروگاهی به ظرفیت ۷۸۰ مگاوات که در سیستان و بلوچستان، استان واقع در جنوب شرقی ایران، در حال ساخت است.

علیرضا پرنده مطلق، معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا)، اظهار داشت که سیستان و بلوچستان یکی از غنی‌ترین استان‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور است و در بخش‌های مختلف از جمله انرژی بادی و انرژی زمین‌گرمایی دارای توانمندی‌های بالایی است.

در حال حاضر، یک نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت ۶۰ مگاوات در استان سیستان و بلوچستان تأسیس شده است، از جمله یک واحد ۱۰ مگاواتی که در منطقه زاهدان و یک واحد ۵۰ مگاواتی که در بخش شمالی استان در سال‌های اخیر ساخته شده است.

پرنده مطلق به مزایای بالای تولید انرژی بادی در منطقه میل نادر، بخش شمالی سیستان و بلوچستان اشاره کرد، جایی که یک نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی نصب شده و ۲۱۰,۰۰۰ مگاوات ساعت برق تولید می‌کند.

او در ادامه گفت که انرژی بادی تولیدی در استان سیستان و بلوچستان نه تنها می‌تواند نیاز برق این استان جنوبی را برآورده کند، بلکه امکان صادرات برق به کشور همسایه افغانستان نیز وجود دارد.

دیدگاه خود را درباره با شروع افزایش دما، مصرف برق 11 درصد افزایش می‌یابد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.