اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Jun.03 تا 2024.Jun.07

اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Aug.05 تا 2024.Aug.09
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های مشاغل

انتظار می‌رود که گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی که جمعه‌ها با دقت تماشا می‌شود، نشان دهد که بازار کار ایالات متحده در ماه می دوباره قوی باقی مانده است. اقتصاددانان انتظار دارند که اقتصاد 185000 فرصت شغلی ایجاد کند که نسبت به ماه قبل رشد کمی دارد.

سرمایه‌گذاران نگران بودند که اقتصاد بیش از حد قوی ممکن است مانع از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در سال جاری شود یا حتی نیاز به افزایش نرخ داشته باشد. اما این نگرانی‌ها در ماه گذشته، هرچند به طور موقت، با داده‌هایی که نشان‌دهنده کاهش تورم و سرد شدن بازار کار بود، کاهش یافت.

با این حال، سیاستگذاران خواستار صبر در مورد کاهش نرخ هستند و می‌گویند که مایلند داده‌های چند ماهه را ببینند تا مطمئن شوند که تورم به سمت هدف 2 درصدی خود می‌رود.

تصمیم بانک مرکزی اروپا

بانک مرکزی اروپا قطعاً اولین بانک مرکزی بزرگی خواهد بود که در این چرخه در روز پنجشنبه نرخ بهره را کاهش می‌دهد.

با کاهش 25 واحدی نرخ پایه، همه به جز وعده سیاستگذاران، ناظران بازار بر آنچه کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا درباره آنچه در آینده می‌گوید، تمرکز خواهند کرد.

تورم در بخش خدمات مسلط بلوک همچنان ثابت است و اقتصاد آن سریعتر از حد انتظار در حال بهبود است، در حالی که رشد دستمزدها در سه ماهه گذشته شتاب گرفت.

بازارها همچنان انتظار دارند که بانک مرکزی اروپا در سال جاری در مقایسه با فدرال رزرو و بانک مرکزی انگلیس چندین بار نرخ بهره را کاهش دهد، اگرچه شرط‌بندی روی حرکت‌های آتی کاهش یافته است.

کاهش تولید اوپک

به گزارش رویترز، اوپک پلاس احتمالا روز یکشنبه با تمدید کاهش عمیق تولید نفت خود تا سال 2024 و احتمالاً 2025 موافقت خواهد کرد، زیرا این گروه به دنبال تقویت بازار در میان رشد ضعیف تقاضای جهانی، نرخ‌های بهره بالا و افزایش تولید رقیب آمریکا است.

قیمت نفت نزدیک به 80 دلار در هر بشکه معامله می‌شود که کمتر از مقداری است که بسیاری از اعضای اوپک پلاس برای متعادل کردن بودجه خود نیاز دارند. نگرانی‌ها از رشد آهسته تقاضا در چین، واردکننده اصلی نفت، بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است و تحلیلگران بازار نفت انتظار دارند که اوپک پلاس برای متعادل کردن عرضه، کاهش را تمدید کند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه که با هم به نام اوپک پلاس شناخته می‌شوند، از اواخر سال 2022 یک سری کاهش شدید تولید را انجام داده‌اند.

اعضای اوپک پلاس در حال حاضر تولید خود را به میزان 5.86 میلیون بشکه در روز یا حدود 5.7 درصد از تقاضای جهانی کاهش داده‌اند.

وال استریت

علیرغم اینکه هر سه شاخص عمده سهام ایالات متحده در هفته گذشته افت کردند، آنها همچنان ماه را افزایشی به پایان رساندند.

میانگین حمل و نقل داوجونز در سال جاری تاکنون حدود 5 درصد کاهش یافته است و برخی سرمایه‌گذاران گفته‌اند که کشمکش‌ها برای شاخص حمل و نقل 20 سهام که شامل اپراتورهای راه آهن، خطوط هوایی، شرکت‌های حمل و نقل می‌شود می‌تواند نشان‌دهنده ضعف در اقتصاد باشد.

چاک کارلسون، مدیر اجرایی شرکت خدمات سرمایه‌گذاری Horizon، به رویترز گفت: حمل و نقل داو یک فشارسنج برای فعالیت‌های اقتصادی آینده است. آنها ممکن است نشان دهند که اگرچه رکود اقتصادی قریب‌الوقوع نیست، اما احتمالاً کاهشی در اقتصاد وجود دارد که در اینجا پیش‌رو است.

بانک کانادا

پس از آن که داده‌های روز جمعه نشان داد اقتصاد این کشور با سرعت کمتر از حد انتظار در سه ماهه اول رشد کرده است، انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا در نشست آتی خود در روز چهارشنبه ۲۵ واحد کاهش نرخ را ارائه دهد.

گزارش تولید ناخالص داخلی نشان داد که اقتصاد کانادا از سال گذشته آنچنان که داده‌های اولیه نشان می‌دادند بازنگشت و ممکن است بانک مرکزی را متقاعد کند که هزینه‌های استقراض را کاهش دهد.

در آخرین جلسه بانک مرکزی در ماه آوریل، تیف مکلم، رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد الزامات کاهش نرخ بهره وجود داشته باشد، اما مقامات باید شواهد بیشتری در مورد کاهش نرخ تورم ببینند.

 

دیدگاه خود را درباره اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Jun.03 تا 2024.Jun.07 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.