آیا چین برای آماده شدن برای جنگ، ذخایر طلای خود را افزایش می‌دهد؟

آیا-چین-برای-آماده-شدن-برای-جنگ-ذخایر-طلای-خود-را-افزایش-می‌دهد-؟
آنچه در این مقاله میخوانید

تجمیع سریع کالاها توسط چین توجه جهانی را به خود جلب کرده و برخی تحلیلگران را به گمانه‌زنی واداشته که کشور شی جین‌پینگ (Xi Jinping)، رئیس‌جمهور چین، خود را برای جنگی بر سر تایوان آماده می‌کند.

مایکل استودمن (Michael Studeman)، رئیس سابق دفتر اطلاعات نیروی دریایی، اخیراً در وب‌سایت تحلیل سیاست خارجی War on the Rocks نوشته است: “به نظر می‌رسد شی کتابچه راهنمای تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه به خاطر اوکراین به کار برد را مطالعه کرده و در پی آن، اقدامات حفاظتی طولانی‌مدتی را برای محافظت از اقتصاد چین در برابر فشارهای مشابه آغاز کرده است”.

چین ادعا می‌کند که تایوان دموکراتیک بخشی از خاک آن است، اگرچه حزب کمونیست حاکم چین هرگز در آنجا حکومت نکرده است. مقامات آمریکایی معتقدند که شی دستور داده است نیروهای چینی برای حمله به جزیره تا سال ۲۰۲۷ آماده باشند، اگرچه نظرات در واشنگتن در مورد واقعیت این تهدید متفاوت است.

از جمله منابعی که در حال ذخیره‌سازی است، طلا است. همچنان که بانک مرکزی چین متنوع‌سازی دارایی‌های خود را انجام داده و مصرف‌کنندگان در پاسخ به بازار نامطمئن سهام و کنترل‌های سرسخت سرمایه‌ای کشور، به این دارایی امن روی آورده‌اند، قیمت‌های این فلز گرانبها در ماه‌های اخیر به رکوردهای بالایی رسیده است.

بانک خلق چین (People’s Bank of China) در ماه آوریل برای هجدهمین ماه متوالی ذخیره طلای خود را افزایش داد، که با ۵ درصد افزایش در مقایسه با دلار پس از افزایش ۸ درصدی در ماه مارس، این افزایش را تقویت کرد.

China-gold-holdings

لیو پنگیو (Liu Pengyu)، سخنگوی سفارت چین در ایالات متحده، به نیوزویک (Newsweek) هنگامی که در مورد این که آیا ذخیره‌سازی نشانه‌ای از آماده‌سازی برای جنگ است پرسیده شد، گفت: “ذخایر طلا همیشه بخش مهمی از ذخایر بین‌المللی متنوع چین بوده است.” او افزود: “از دیدگاه بلندمدت و استراتژیک، چین به طور پویا تخصیص سبد ذخایر بین‌المللی خود را مطابق با نیاز تنظیم می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ایمنی، نقدینگی، حفظ و ارزش‌افزایی ذخایر بین‌المللی تضمین شود.”

رشته خریدهای چین به نفت نیز گسترش یافته است. چین که از قبل بزرگترین واردکننده جهانی بوده است، سال گذشته رکورد ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز را خریداری کرد. با این حال، این افزایش ۱۰ درصدی در زمانی رخ داد که تقاضا برای سوخت پس از پایان محدودیت‌های شدید دوران همه‌گیری بیماری کووید در چین افزایش یافت.

مایکل استودمن (Michael Studeman) گفت:

“چین همچنین در تلاش است تا در معرض تحریم‌های احتمالی غذا و انرژی قرار نگیرد، و ذخایر استراتژیک نفت خود را افزایش داده و با شور و شوق تجدید شده نیروگاه‌های زغال سنگی می‌سازد.”

او افزود که شی انتظار واکنش بین‌المللی شدیدی نسبت به حمله احتمالی به تایوان را دارد و چین را برای تحمل آن آماده می‌کند.

افزایش تنش‌ها

تنش‌ها در تنگه تایوان هفته گذشته به میزان بیشتری افزایش یافت. نیروهای چینی دو روز تمرینات نظامی را در اطراف تایوان به منظور تنبیه جزیره پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتقد پکن، لای چینگ-ته (Lai Ching-te)، آغاز کردند. چین اعلام کرد که این تمرینات برای آزمایش توانایی ارتش آزادی‌بخش خلق در «اشغال و کنترل مناطق کلیدی» انجام شده است.

یک نقطه تنش دیگر دریای چین جنوبی است، جایی که چین درگیر یک منازعه ارضی تشدید شده با فیلیپین است، که با آمریکا پیمان دفاع متقابل دارد.

تحلیلگران دیگر استدلال کرده‌اند که چین ممکن است آماده استفاده از آن چه اقتصاددانان به آن گزینه “هسته‌ای” اقتصادی، یا کاهش عمدی ارزش پول خود برای افزایش صادرات خود، گفته‌اند باشد.

برخی دیگر معتقدند که ذخیره‌سازی منابع توسط چین لزوماً نشان‌دهنده جنگ قریب‌الوقوع بر سر تایوان نیست، بلکه می‌گویند که افزایش خودمختاری و کاهش توانایی غرب در استفاده از این منابع به عنوان سلاح علیه چین، خود یک حرکت استراتژیک است.

نیتان اتریل (Nathan Attrill)، تحلیلگر در موسسه سیاست استراتژیک استرالیا، به نیوزویک گفت:

“آن چه احتمالاً پکن را به تسریع تلاش‌ها برای بهبود خودکفایی چین و مقاومت بالقوه در برابر تحریم‌ها سوق می‌دهد، نه برای آمادگی برای ماجراجویی نظامی، بلکه بیشتر واکنشی به سرعت و وحدت عمل غرب برای مجازات اقتصادی روسیه به خاطر تجاوزش به اوکراین است.”

او افزود: “چین به مراتب بیشتر از روسیه در معرض اقتصاد جهانی قرار دارد و این به غرب اهرمی بر چین می‌دهد که رهبران آن به هیچ وجه نمی‌خواهند.”

اتریل گفت که تحت رهبری شی، دولت چین به دنبال کنترل بیشتر بر منابعی است که به امنیت ملی و رفاه آن کمک می‌کنند.

“نه تنها برای هرگونه درگیری آینده، بلکه برای قدرتمند کردن چین بر اساس شرایط خود و قادر ساختن آن به دستیابی به اهداف سیاست خارجی بدون نیاز به جنگ.”

وینسنت دلوارد (Vincent Deluard)، مدیر استراتژی ماکرو جهانی در شرکت خدمات مالی استون‌ایکس گروپ (StoneX Group Inc.)، گفت که مطرح شدن نظریه‌هایی مبنی بر این که ذخیره‌سازی می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی برای جنگ باشد، تازه نیست.

او این وضعیت را با ایجاد ذخیره استراتژیک نفتی آمریکا مقایسه کرد، “یعنی زمانی که آمریکا به نفت خاورمیانه وابسته شد و دریافت که ممکن است هر زمان از دست برود.”

او افزود، خودمختاری هدف استراتژیک اصلی چین است.

دیدگاه خود را درباره آیا چین برای آماده شدن برای جنگ، ذخایر طلای خود را افزایش می‌دهد؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.