کاهش تقاضا برای گوشت ماهی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در ایران

کاهش-تقاضا-برای-گوشت-ماهی-به-دلیل-کاهش-قدرت-خرید-مردم-در-ایران
آنچه در این مقاله میخوانید

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران، از کاهش تقاضا برای ماهی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم خبر داد.

یوسف‌خانی روز یکشنبه، 13 خرداد (۲ ژوئن)، به خبرگزاری ایلنا وابسته به دولت گفت:

“روند کنونی بازار برای انواع جانوران آبزی از جمله ماهی این است که قیمت‌های ماهی‌های پرورشی و صید وحشی بالاتر از توان مالی مردم است.”

او افزود که در حال حاضر طی تمام فصول سال، تقاضا برای ماهی‌های صید وحشی و پرورشی کاهش یافته است.

به گفته این مقام تجاری، قیمت ماهی نقش مهمی در انتخاب‌های مردم دارد و با توجه به اینکه قیمت‌های ماهی‌های پرورشی به مراتب پایین‌تر از ماهی‌های صید وحشی است، تقاضا برای ماهی‌های پرورشی بیشتر است.

خبرگزاری ایلنا گزارش داد که قیمت‌های کنونی به ترتیب برای خاویار ۶.۷۵ میلیون ریال در هر کیلوگرم، برای سالمون پرورشی ۲.۴ میلیون ریال در هر کیلوگرم، و برای قزل‌آلا پرورشی ۲.۳ میلیون ریال در هر کیلوگرم است.

علاوه بر این، قیمت ماهی قرمز ۲.۵ میلیون ریال در هر کیلوگرم و انواع مختلف میگوی تازه به طور میانگین با قیمت ۴ میلیون ریال در هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.

این نخستین بار نیست که مقامات تجاری، مراکز دولتی و رسانه‌ها از کاهش خرید ماهی و سایر محصولات پروتئینی در ایران خبر داده‌اند.

پیشتر معاون اتحادیه کنسروسازی ایران اظهار داشته بود که کنسرو ماهی تن غذای اصلی کارگران و دانشجویان بود، اما اکنون بسیاری از مردم به دلیل قیمت بالای آن، کنسرو ماهی تن را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند.

در اوایل این سال، مرکز آمار ایران با انتشار نرخ تورم سال به سال برای سال ۲۰۲۳، اعلام کرد که انواع گوشت‌ها با نرخ تورم ۵۰.۹ درصد در صدر افزایش قیمت‌ها قرار داشتند.

در روز شنبه، اول ژوئن (12 خرداد)، مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرد که در ماه می، بالاترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در بین ۵۳ قلم کالای غذایی، مربوط به گوشت بره، گوساله و گاو بود.

پس از درگشت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، رسانه‌های حامی دولت تلاش کردند تا رشد ۵ درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۲۰۲۳ را به عنوان موفقیت رئیسی مطرح کنند.

با این حال، بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان، هیچ یک از عوامل رشد تولید ناخالص داخلی که ذکر شد، تأثیر مثبتی بر معیشت مردم نداشته و پایدار نیستند.

دیدگاه خود را درباره کاهش تقاضا برای گوشت ماهی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در ایران بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.