اوپک پلاس کاهش تولید داوطلبانه خود را از اکتبر سال 2024 از سر می‌گیرد

اوپک-پلاس-کاهش-تولید-داوطلبانه-خود-را-از-اکتبر-سال-2024-از-سر-می‌گیرد
آنچه در این مقاله میخوانید

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، پس از نشست وزارتی اوپک پلاس اعلام کرد کشورهای عضو اوپک پلاس (OPEC+) تصمیم گرفته‌اند به تدریج از اکتبر سال ۲۰۲۴ کاهش‌های تولید داوطلبانه خود را از سر بگیرند.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا اضافه کرد که این تصمیم پس از بررسی گزارش تحولات بازار نفت توسط بازوی نظارتی گروه گرفته شده است.

صد و هشتاد و هشتمین نشست کنفرانس اوپک، پنجاه و چهارمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت (JMMC) و سی و هفتمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک (ONOMM) در تاریخ ۲ ژوئن (13 خرداد) برگزار شدند تا وضعیت بازار نفت را بررسی و تصمیمات مناسب برای ثبات آن را اتخاذ کنند.

به گفته اوجی، تمامی وزرای نفت و انرژی اوپک پلاس بر ضرورت حفظ ثبات در بازار نفت با نظارت دقیق بر تحولات عرضه و تقاضا در بازار نفت تاکید کردند.

وی ادامه داد که گروه کشورهای تولیدکننده نفت نیز آمادگی خود را برای اتخاذ اقدامات سریع در آینده در صورت لزوم شرایط بازار اعلام کردند.

اوجی گفت که توافق اوپک پلاس و تصمیمات نشست وزارتی منجر به دستاوردهای قابل توجهی در راستای منافع مشترک کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک شده است که باید در آینده حفظ شوند، چون این مسئله برای ثبات بازار نفت حیاتی است.

او افزود: “بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های منتشر شده، در هر دو طرف عرضه و تقاضای جهانی نفت تردیدهای جدی وجود دارد که هر کدام می‌تواند پیامدهای خود را برای چشم‌انداز تحولات آینده داشته باشد.”

به گفته اوجی، افزایش فعالیت‌های معامله‌گران در بازارهای کاغذی نیز به نگرانی‌ها افزوده است؛ بنابراین، نمی‌توان با قطعیت در مورد چشم‌انداز روندهای حاکم بر بازار نفت جهانی صحبت کرد.

وزیر اعلام کرد:

“آن چه می‌توان با اطمینان بیان کرد این است که اوپک پلاس به دقت و به‌طور منظم تحولات بازار نفت جهانی و عوامل مؤثر بر آن را نظارت می‌کند و همان‌طور که تجربیات گذشته نیز نشان داده است، در صورت لزوم، تصمیمات مناسب برای ایجاد و حفظ ثبات در بازار نفت جهانی اتخاذ می‌شود.”

اوجی خاطرنشان کرد که توافق اوپک پلاس و تصمیمات آن، عامل مهمی در حذف نوسانات بازار نفت است، که به بهبود شرایط اقتصادی جهان، تشویق به سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت نفت و تضمین امنیت انرژی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: “ما معتقدیم که توافق اوپک پلاس و همکاری بین تولیدکنندگان بزرگ نفت تنها راه برای دستیابی به امنیت انرژی جهان در کوتاه‌مدت و بلندمدت است.”

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک، صد و هشتاد و هشتمین نشست وزارتی این سازمان را با یک دقیقه سکوت آغاز کردند تا همدردی خود را با دولت و مردم ایران ابراز کرده و به شهید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران، ادای احترام کنند.

در ابتدای این نشست، اوجی از طرف جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای قرائت کرد تا از این کشورها به خاطر ابراز همدردی و همراهی با دولت و مردم ایران تشکر کند.

پس از این که رئیس‌جمهور ایران در پی سقوط یک بالگرد در ماه گذشته جان باخت، هیثم الغیص، دبیرکل اوپک، محمد حمیل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، و دیگر مقامات پیام‌های تسلیتی به وزیر ایرانی ارسال کردند.

رئیسی در راه بازگشت از مراسم افتتاحیه یک سد بر روی رود ارس بود که بالگرد حامل او و ۷ نفر دیگر در استان آذربایجان شرقی سقوط کرد. او قصد داشت چندین پروژه پالایش نفت و یک خط لوله محصولات نفتی را در تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی، افتتاح کند.

دیدگاه خود را درباره اوپک پلاس کاهش تولید داوطلبانه خود را از اکتبر سال 2024 از سر می‌گیرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.