هشدار سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در مورد چالش تورم

اطمینان بانک مرکزی اروپا نسبت به انتظارات کاهش نرخ تورم به هدف 2 درصدی
آنچه در این مقاله میخوانید

سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا روز جمعه هشدار دادند که مرحله نهایی کاهش نرخ تورم به 2 درصد می‌تواند به ویژه سخت باشد، اما گفتند مطمئن هستند که این سیاست همانطور که در نظر گرفته شده عمل می‌کند، در حالی که برخی حتی فضا را برای کاهش بیشتر سیاست‌ها در سال 2024 می‌بینند.

بانک مرکزی اروپا در اقدامی طولانی مدت، نرخ بهره را از بالاترین حد خود در روز پنج‌شنبه کاهش داد، اما پس از اینکه داده‌های تورم و رشد دستمزدها در هفته‌های اخیر بالاتر از انتظارات آن بود، از هر گونه تعهدی برای کاهش بیشتر سیاست خودداری کرد، که نشان می‌دهد برای رسیدن به آن به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

بزرگترین هشدار شاید از سوی آلمان، بزرگترین اقتصاد منطقه یورو بود، که آب سردی را در مورد این پیشنهادها که یک جهش بزرگ دستمزدها در سال جاری یکباره بود، سرازیر کرد.

بوندس‌بانک گفت: انتظار می‌رود دستمزدهای توافقی در سال جاری به‌ویژه به شدت افزایش یابد و پس از آن همچنان شاهد رشد قوی باشیم. ثابت شده است که تورم سرسخت است، به ویژه در مورد خدمات.

افزایش دستمزدها درآمدهای قابل تصرف را افزایش می‌دهد و در نتیجه فشار صعودی بر قیمت‌ها، به ویژه در بخش‌های حساس به دستمزد مانند خدمات وارد می‌کند.

روبرت هولزمن، تنها سیاستگذار اتریشی که با کاهش روز پنجشنبه مخالفت کرد، گفت که تورم بیش از پیش‌بینی بانک مرکزی اروپا است، بنابراین بانک باید در آینده محتاطانه‌تر عمل کند.

در حالی که بیشتر سیاست‌گذاران از پیش‌بینی سیاست خودداری می‌کردند، گدیمیناس سیمکوس از لیتوانی پیشنهاد کرد که ممکن است امسال فضا برای تسهیل بیشتر وجود داشته باشد.

سیمکوس در پاسخ به این سوال که آیا تسهیل بیشتر پولی در سال جاری امکان‌پذیر است، گفت: اگر اقتصاد طبق پیش‌بینی توسعه یابد، فکر می‌کنم بله.

اقتصاددانان استدلال می‌کنند که هر نرخ 3 درصد یا بالاتر از آن، رشد اقتصادی را محدود می‌کند، بنابراین سیاست بانک مرکزی اروپا تا سال آینده به عقب نگه داشتن اقتصاد ادامه می‌دهد.

نزدیک‌ترین چیزی که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، روز پنجشنبه به پیش‌بینی حرکت‌های آینده دست یافت، زمانی بود که گفت احتمال زیادی وجود دارد که کاهش روز پنج‌شنبه یک‌بار نبود، بلکه شروع یک فرآیند شماره‌گیری برگشتی بود.

با این حال، سیاست‌گذاران که روز پنجشنبه با رویترز صحبت می‌کردند، گفتند که هر اقدامی در ماه جولای بسیار بعید است و پنجره احتمالی بعدی برای کاهش نرخ‌ها در ماه سپتامبر خواهد بود، مشروط بر اینکه داده‌های پیش از آن جلسه از چنین حرکتی حمایت کند.

دیدگاه خود را درباره هشدار سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در مورد چالش تورم بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.