با شروع افزایش دما، مصرف برق از 67,000 مگاوات فراتر رفت

مصرف-برق-در-ایران
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران (IGMC)، مصرف روزانه برق در ایران در روز یکشنبه ۹ ژوئن (20 خرداد) به ۶۷,۳۸۷ مگاوات (MW) رسید که نسبت به همین تاریخ در سال گذشته ۱۴,۰۰۰ مگاوات افزایش داشته است.

ایرنا به نقل از شرکت مدیریت شبکه برق ایران گزارش داده است که افزایش تدریجی دما باعث شده است که استفاده از وسایل تهویه مطبوع افزایش یابد و در نتیجه، مصرف برق نیز دوباره شروع به افزایش کرده است.

بر اساس داده‌های شرکت مدیریت شبکه برق، مصرف برق کشور در همان روز در سال گذشته ۵۳,۴۸۰ مگاوات بود.

برای برآورده کردن تقاضای برق در دوره اوج تابستان، وزارت نیروی ایران برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آنها افزایش تولید برق و مدیریت مصرف است.

این وزارتخانه قصد دارد یک برنامه جامع را در تابستان اجرا کند، که بر اساس آن خانوارهای کم مصرف پاداش دریافت خواهند کرد در حالی که مشترکینی که مصرف آن‌ها از سطح عادی فراتر رود با جریمه مواجه خواهند شد.

طی دهه گذشته، افزایش دماهای مداوم و کاهش قابل توجه بارندگی‌ها در سراسر ایران، کشور را در مورد تأمین برق در دوره‌های اوج مصرف در موقعیت دشواری قرار داده است.

شرکت تولید، توزیع و انتقال نیروی ایران (معروف به توانیر) بارها اعلام کرده است که این شرکت در حال اجرای برنامه‌های متنوعی برای مدیریت وضعیت و جلوگیری از قطعی برق در کشور است.

اوایل این ماه، یک مقام آگاه گفت که نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت کلی ۱۳,۰۰۰ مگاوات در حال ساخت در ایران هستند؛ یکی از آنها یک نیروگاه ۷۸۰ مگاواتی است که در استان جنوب شرقی سیستان و بلوچستان در حال ساخت است.

علیرضا پرنده مطلق، معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا)، اعلام کرد که سیستان و بلوچستان یکی از غنی‌ترین استان‌ها در کشور در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است و از توانمندی‌های بالایی در بخش‌های مختلف از جمله انرژی بادی و انرژی زمین‌گرمایی برخوردار است.

در حال حاضر، یک نیروگاه تجدیدپذیر ۶۰ مگاواتی در استان سیستان و بلوچستان ساخته شده است، که شامل یک واحد ۱۰ مگاواتی است که در منطقه زاهدان نصب شده و یک واحد ۵۰ مگاواتی که در سال‌های اخیر در بخش شمالی استان ساخته شده است.

پرنده مطلق به مزایای بالای تولید انرژی بادی در منطقه میل نادری، قسمت شمالی سیستان و بلوچستان اشاره کرد، جایی که یک نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی نصب شده و ۲۱۰,۰۰۰ مگاوات ساعت برق تولید می‌کند.

او در ادامه گفت که انرژی بادی تولید شده در استان سیستان و بلوچستان نه تنها می‌تواند تقاضای برق این استان جنوبی را برآورده کند، بلکه امکان صادرات برق به افغانستان نیز وجود دارد.

دیدگاه خود را درباره با شروع افزایش دما، مصرف برق از 67,000 مگاوات فراتر رفت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.