فساد گسترده در لیگ فوتبال ایران

فساد-گسترده-در-لیگ-فوتبال-ایران
آنچه در این مقاله میخوانید

روزنامه دولتی جام جم که با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (IRIB) ارتباط دارد، روز یکشنبه، ۹ ژوئن (20 خرداد)، اعترافات شوکه‌کننده‌ای از خداداد افشاریان، رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال، در مورد فساد گسترده در فوتبال ایران را فاش کرد.

افشاریان که در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد، به دست‌کم ۱۵ مورد تبانی در بازی‌های لیگ برتر و دسته یک اعتراف کرده و دخالت برخی داوران و کمک داوران در تعیین نتایج مسابقات را فاش ساخته است. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع آگاه، به زودی این داوران به دادگاه احضار خواهند شد تا به اتهامات خود پاسخ دهند.

روزنامه ایران ورزشی، که آن نیز از جام جم نقل قول کرده است، جزئیات بیشتری از این اعترافات را فاش ساخته است. بر اساس این گزارش، افشاریان چندین داور و کمک داور لیگ برتر را به دست داشتن در تبانی متهم کرده است و پذیرفته که این اعمال طی سال‌های اخیر به ساختار‌های لیگ برتر و دسته یک آسیب رسانده است.

میزان فساد در فوتبال ایران به قدری قابل توجه است که کیومرث هاشمی، وزیر ورزش، روز پنج‌شنبه، ۶ ژوئن (17 خرداد)، رسماً اعلام کرد که فصل جدید لیگ برتر حتماً با استفاده از فناوری VAR (داور ویدیویی کمکی) برگزار خواهد شد.

با این حال، مقامات دولتی و قضایی بر این باورند که استفاده از VAR به تنهایی کافی نیست و باید اقدامات قاطعی نیز علیه عناصر فاسد و رشوه‌گیر در سیستم داوری انجام شود.

روزنامه جام جم، به نقل از یک منبع آگاه، از فساد گسترده در باشگاه‌های فوتبال و دخالت مدیران، مربیان و داوران در تبانی و تأثیرگذاری بر نتایج مسابقات خبر داده است. این منبع هشدار داده است که اگر با تمام متخلفان برخورد شود، بسیاری از افراد از فوتبال ایران حذف خواهند شد.

این افشاگری‌ها در حالی اعلام می‌شود که فریبرز محمودزاده، رئیس سابق دسته یک و معاون امور ویژه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، نیز دیروز دستگیر شد.

رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران در ارتباط با پرونده فساد مالی به اتهام دریافت “رشوه” دستگیر شده است.

طبق گزارش خبرگزاری ایسنا در روز چهارشنبه، ۵ ژوئن (16 خرداد)، خداداد افشاریان، رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال، در ارتباط با پرونده “پرداخت رشوه توسط باشگاه مس رفسنجان به برخی از مدیران فوتبال” دستگیر شد.

علاوه بر دستگیری خداداد افشاریان، پنج مظنون دیگر در ارتباط با این پرونده به دادگاه احضار شده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایسنا، به نقل از یک «منبع آگاه»، گزارش داده است که “خداداد افشاریان در ارتباط با این پرونده به زندان فرستاده شده است.”

در اواسط ماه مه، کمی پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد یک مورد جدید از فساد سیستماتیک در فوتبال ایران و احضار دو مدیر فدراسیون و یک سردبیر رسانه‌های ورزشی به دادگاه، اخراج‌ها در فدراسیون فوتبال از جمله اخراج افشاریان آغاز شد.

خداداد افشاریان پس از اخراج خود، متنی با عنوان «نامه استعفا» به رسانه‌ها ارائه داد و ادعا کرد که برای «جلوگیری از بروز جنجال‌های بیشتر» استعفا داده است؛ اقدامی که برخی از کارشناسان فوتبال در ایران آن را «به دستور مقامات قضایی و فدراسیون» یا به خاطر «دفاع از خود» تلقی کرده‌اند.

دیدگاه خود را درباره فساد گسترده در لیگ فوتبال ایران بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.