پوتین می‌گوید با کاهش استفاده از “ارزهای سمی”، سلطه دلار آمریکا کاهش می‌یابد

پوتین می‌گوید با کاهش استفاده از "ارزهای سمی"، سلطه دلار آمریکا کاهش می‌یابد
آنچه در این مقاله میخوانید

ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، مدعی است که سیاست‌های اقتصادی آمریکا برتری جهانی دلار را کاهش می‌دهد. او فاش کرد: “سال گذشته سهم پرداخت‌ها برای صادرات روسیه در ارزهای به اصطلاح سمّی کشورهای نامهربان نصف شد” و از کسری تجاری ۱ تریلیون دلاری آمریکا را به عنوان استعمار نوی مدرن نام برده و بر تغییر رویکرد روسیه به استفاده از روبل و ارزهای محلی در تجارت بین کشورهای عضو بریکس تأکید کرده است.

ولادیمیر پوتین: این گونه است که همه چیز در حال توسعه است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در جلسه عمومی انجمن بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ که در تاریخ ۷ ژوئن (18 خرداد) برگزار شد، از سیاست‌های اقتصادی آمریکا انتقاد کرد و عقیده داشت که این سیاست‌ها در حال کاهش برتری جهانی دلار هستند.

بر اساس ترجمه‌ای که کرملین ارائه داد، پوتین گفت: “مقامات فعلی آمریکا با دست خود ‘ابزارهای بزرگی’ خود را خراب می‌کنند. دلار یکی از معدود ابزارهای بزرگی امروزی ایالات متحده است. آن‌ها با دستان خود عوامل اقتصادی جهانی را از دلار دور می‌کنند. به دلیل کوچک شدن اقتصاد آمریکا، این اتفاق به هر حال رخ خواهد داد اما آن‌ها این فرآیند را تسریع می‌کنند. طبیعتاً، ابزارهای جدیدی در حال ظهور هستند، مانند ابزارهای مالی بانک‌های مرکزی، که ما در بریکس در مورد آن‌ها بحث می‌کنیم.”

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت: “هر سال، ایالات متحده کسری تجاری ۱ تریلیون دلاری دارد … این نسخه مدرنی از استعمار نو است. با استفاده از وضعیت انحصاری دلار، ایالات متحده سالانه ۱ تریلیون دلار بیشتر از تولید خود مصرف می‌کند. این منابع را از سایر کشورها استخراج می‌کند.” پوتین تاکید کرد:

“ما نمی‌توانیم به همین شیوه رفتار کنیم و ما بازار ارز جهانی را مانند دلار آمریکا در انحصار خود درنمی‌آوریم… ما در حال بررسی تنوع‌بخشی هستیم تا وضعیت صنعتی فعلی، اقتصاد واقعی و وضعیت آینده را متعادل کنیم. این گونه است که همه چیز در حال توسعه است.”

پوتین بر تغییر رویکرد روسیه به استفاده از روبل و ارزهای محلی در مبادلات تجاری بین کشورهای بریکس تأکید کرد. او به کاهش قابل توجه استفاده از ارزهای «سمی» غربی برای صادرات روسیه اشاره کرد و افزایش اعتماد به سیستم‌های پرداخت ملی و زیرساخت‌ها را مورد توجه قرار داد. رئیس‌جمهور روسیه توضیح داد:

“سال گذشته، سهم پرداخت‌ها برای صادرات روسیه در ارزهای به اصطلاح سمی کشورهای نامهربان نصف شد. در همان زمان، سهم روبل در معاملات صادراتی و وارداتی در حال افزایش است. امروزه این رقم به ۴۰ درصد نزدیک می‌شود.”

پوتین افزود: “توسعه زیرساخت پرداخت‌های فرامرزی یک موضوع جداگانه است که هم برای صادرکنندگان و هم برای واردکنندگان مهم است. روشن است که اعتماد و اطمینان به سیستم‌های پرداخت غربی توسط خود کشورهای غربی به شکل اساسی خدشه‌دار شده است”.

نظر شما در مورد اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، چیست؟ آیا با دیدگاه او در مورد دلار آمریکا و خدشه‌دار شدن سلطه آن موافق هستید؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره پوتین می‌گوید با کاهش استفاده از “ارزهای سمی”، سلطه دلار آمریکا کاهش می‌یابد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.