اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی از افزایش صادرات مواد غذایی حمایت می‌کند

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی از افزایش صادرات مواد غذایی حمایت می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

قدیر قیافه، معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (ICCIMA) گفته است که صادرات محصولات غیرنفتی یکی از دستورکارهای اصلی اتاق است، که اهمیت زیادی به صادرات محصولات غذایی داده شده است.

قیافه در سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی تجارت غذا در تهران در روز یکشنبه، گفت که ارزش جهانی صادرات صنعت غذا ۹.۵ تریلیون دلار است.

او تاکید کرد که صادرات غذای ایران در طی ۱۲ سال گذشته از نظر وزنی ۵.۳ درصد افزایش یافته است، در حالی که ارزش صادرات غذایی کشور به طور متوسط ۰.۶ درصد در این بازه زمانی کاهش یافته است.

قیافه خاطرنشان کرد که اتاق بازرگانی ایران از برگزاری رویداد‌های صنعت غذا در کشورهای همسایه و شرکای تجاری اصلی ایران حمایت می‌کند.

قدیر قیافه

او همچنین به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در تاریخ ۲۸ ژوئن (8 تیر) اشاره کرد و تاکید کرد که بخش خصوصی انتظار دارد رئیس‌جمهور بعدی از دخالت در فرآیند قیمت‌گذاری خودداری کند.

کنفرانس بین‌المللی تجارت غذا با حمایت کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (ICCIMA) برگزار می‌شود.

از ابتدای سال شمسی جاری (۲۰ مارس) تا ۲۰ می، ایران ۱,۵۶۲,۰۰۰ تن محصولات کشاورزی به ارزش ۶۸۴ میلیون دلار صادر کرده است، که نسبت به سال قبل ۲۸ درصد افزایش ارزش داشته است.

اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA) اعلام کرد که صادرات محصولات کشاورزی همچنین از نظر وزنی ۲۴ درصد افزایش یافته است.

ایران در همین دوره در سال گذشته حدود ۱,۲۶۰,۰۰۰ تن متریک (mt) محصولات کشاورزی به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار صادر کرده است.

از نظر ارزش، مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادر شده در دوره مذکور شامل سیب‌ به ارزش ۹۶.۳ میلیون دلار، پسته‌ با پوست به ارزش ۷۴.۱ میلیون دلار، هندوانه‌ به ارزش ۷۳.۸ میلیون دلار، گوجه‌فرنگی‌ مزرعه‌ای به ارزش ۵۰.۳ میلیون دلار و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به ارزش ۴۴.۷ میلیون دلار است.

آمار نشان می‌دهد که محصولات کشاورزی حدود ۶.۶۶ درصد از کل وزن و ۸.۵۳ درصد از کل ارزش صادرات ایران در همین دوره امسال را به خود اختصاص می‌دهند.

سخنگوی کمیته روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد که ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران در سال قبل (که در ۱۹ مارس به پایان رسید)، ۲۲.۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گفته‌های روح‌الله لطیفی، تولیدکنندگان ایرانی توانسته‌اند حدود ۶.۳ میلیارد دلار از محصولات مذکور را در سال مذکور صادر کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که محصولات کشاورزی-غذایی ۱۲.۸ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را در سال گذشته تشکیل داده‌اند.

عراق بزرگترین مقصد برای محصولات کشاورزی-غذایی ایران در سال مذکور بود و ۱.۹۸۶ میلیارد دلار از این محصولات را وارد کرد. این همسایه عرب ۳۱.۵ درصد از کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی از ایران را تشکیل داده است.

امارات متحده عربی (UAE) در جایگاه دوم قرار گرفت و ۷۵۱ میلیون دلار از محصولات مذکور را وارد کرد، و به دنبال آن روسیه با ۵۲۱.۵ میلیون دلار در رده بعدی قرار داشت.

دیدگاه خود را درباره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی از افزایش صادرات مواد غذایی حمایت می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.