با کاهش قیمت‌ها، بانک مرکزی چین به خرید طلا بازمی‌گردد

بانک-مرکزی-چین-با-کاهش-قیمت-ها-به-خرید-طلا-بازمی-گردد
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس گفته‌های فعالان صنعت در کنفرانسی در این هفته، انتظار می‌رود که چین، بزرگ‌ترین خریدار بخش رسمی طلا، پس از کاهش قیمت‌ها از بالاترین سطوح ثبت شده در ماه مه، دوباره به خرید شمش طلا ادامه دهد، چون دلایل فاندامنتال برای این فلز همچنان پابرجا است.

پس از افزودن به ذخایر طلای خود به مدت ۱۸ ماه متوالی، داده‌های رسمی از بانک مرکزی چین (PBOC) نشان داد که دارایی‌های آن‌ها در ماه مه تغییری نکرده است، که باعث شد قیمت‌های جهانی در بازار نقطه‌ای روز جمعه به شدت کاهش یابد.

دیوید تیت (David Tait)، مدیرعامل شورای جهانی طلا (WGC)، در حاشیه کنفرانس فلزات گرانبهای آسیا پاسیفیک (Asia Pacific Precious Metals Conference) در سنگاپور به خبرگزاری رویترز (Reuters) گفت: “داده‌های چین نشان‌دهنده یک وقفه بود.”

“(اما) آن‌ها فقط منتظر و نظاره‌گر هستند. اگر قیمت‌ها به سطح ۲,۲۰۰ دلار برای هر اونس اصلاح شود، دوباره از سر خواهند گرفت.”

پس از بزرگ‌ترین سقوط روزانه خود در ۳.۵ سال گذشته در پی داده‌های چین در مورد دارایی‌ها، طلا در بازار نقطه‌ای روز دوشنبه با حدود قیمت ۲,۳۰۰ دلار برای هر اونس معامله شد.

در ۲۰ می (31 اردبهشت)، قیمت طلا در بازار به رکورد ۲,۴۴۹.۸۹ دلار برای هر اونس رسید، که تحت تأثیر انتظارات برای کاهش نرخ بهره و خرید قوی بانک‌های مرکزی، ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی بود.

بانک مرکزی چین (PBOC) میزان طلای وارد شده به چین را از طریق سهمیه‌هایی به بانک‌های تجاری کنترل می‌کند.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا (WGC)، این بانک در سال ۲۰۲۳، با خرید خالص ۷.۲۳ میلیون اونس، یا ۲۲۴.۹ تن متریک، بزرگترین خریدار بخش رسمی طلا بود، که بیشترین میزان خرید در هر سال از دست‌کم سال ۱۹۷۷ به بعد بود.

بانک مرکزی چین در ماه آوریل ۶۰,۰۰۰ اونس تروی طلا به ذخایر خود افزود.

نظرسنجی انجام شده توسط انجمن رسمی مؤسسات پولی و مالی نشان داد که بانک‌های مرکزی قصد دارند تا در ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده ذخایر خود را در طلا افزایش دهند.

کی ال یاپ (KL Yap)، رئیس انجمن بازار شمش سنگاپور، گفت:

“بانک‌های مرکزی در حال خرید طلا هستند و چین بزرگترین خریدار است. نظرات در مورد طلا به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی و انتخابات، خوش‌بینانه است. انتظار می‌رود چین طلای بیشتری خریداری کند”.

طلا از نظر تاریخی به عنوان هِجی در برابر ریسک‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی شناخته شده و در میان نگرانی‌های اقتصادی مداوم و ضعف یوان، گزینه سرمایه‌گذاری ترجیحی در چین بوده است.

رونا اوکانل (Rhona O’Connell)، تحلیلگر شرکت StoneX گفت: “این واقعیت که خرید طلا توسط چین در ماه آوریل کم بود و در ماه می صفر بود، به هیچ وجه به معنای آن نیست که آن‌ها قصد ندارند دوباره گزارش‌دهی کنند”.

در ماه آوریل، پس از آن که قیمت‌ها به بالاترین سطوح تاریخی خود صعود کردند، بورس طلای شانگهای الزامات حاشیه‌ای برای برخی از قراردادهای آتی طلا را از ۸ درصد به ۹ درصد افزایش داد.

دیدگاه خود را درباره با کاهش قیمت‌ها، بانک مرکزی چین به خرید طلا بازمی‌گردد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.