ایران برای سال منتهی به مارس 2024 رشد اقتصادی 5.7 درصدی را گزارش کرده است

ایران برای سال منتهی به مارس 2024 رشد اقتصادی 5.7 درصدی را گزارش کرده است
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران (SCI)، اقتصاد ایران در سال مالی منتهی به اواخر مارس سال ۲۰۲۴، با رشد ۵.۷ درصدی، بالاترین رشد از سال ۲۰۱۷ را به ثبت رسانده است.

در آخرین گزارش خود، مرکز آمار ایران اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سال منتهی به مارس سال ۲۰۲۴ به قیمت‌های ثابت ۲۰۱۷ معادل ۵.۷ درصد از کل تولید ناخالص داخلی و ۳.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی بدون نفت است.

بخش فعالیت‌های صنایع و معادن با رشد ۶.۹ درصدی، گروه خدمات با ۵.۷ درصد و گروه کشاورزی با ۲.۲ درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است.

اوایل این ماه، بانک جهانی (WB) در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴، ۳.۲ درصد رشد خواهد کرد و نرخ تورم به ۳۵ درصد کاهش خواهد یافت.

بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳، رشد 5 درصدی و تورم ۴۰.۸ درصدی را تجربه کرده است.

این بانک پیش‌بینی کرده است که بخش صنعتی در ایران در سال ۲۰۲۴ با رشد ۴.۹ درصدی پیشرو خواهد بود و به دنبال آن بخش‌های خدماتی و کشاورزی با رشد ۲.۷ و ۰.۹ درصدی قرار دارند.

همچنین، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که صادرات کالا و خدمات ایران در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل بیش از ۷.۱ درصد افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، این بانک انتظار دارد که واردات محصولات به کشور در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۱.۸ درصد رشد خواهد داشت.

تراز حساب‌های جاری ایران نیز رشد مثبتی تجربه خواهد کرد و به ۲.۷ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

در اواخر ماه فوریه، صندوق بین‌المللی پول (IMF) رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ را ۵.۴ درصد اعلام کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران گفت که رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشور در سال ۲۰۲۳، دومین نرخ بالای رشد در جهان بود.

صندوق بین‌المللی پول همچنین برآورد خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ را افزایش داد و این موضوع را به افزایش بیش از حد انتظار تولید نفت کشور نسبت داد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که در تاریخ ۲۲ فوریه منتشر شد، پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ به ۳.۷ درصد خواهد رسید در حالی که این رقم در پیش‌بینی ماه اکتبر آن ۲.۵ درصد بود.

داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان داد که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ به ۵.۴ درصد رسید، در حالی که این نهاد بین‌المللی برای کشور در سال قبل رشدی سه درصدی را پیش‌بینی کرده بود.

توسعه صنعت نفت و گاز ایران تأثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی کشور دارد، چون زمانی که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، که رسماً به نام برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می‌شود، و اعمال مجدد تحریم‌ها، تولید و صادرات نفت ایران را کاهش داد و حتی منجر به منفی شدن تولید ناخالص داخلی (GDP) برای چند سال شد، تأثیر آن در دوره دولت قبلی احساس شد.

دیدگاه خود را درباره ایران برای سال منتهی به مارس 2024 رشد اقتصادی 5.7 درصدی را گزارش کرده است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.