بریکس در تجارت گاز به اروپا از آمریکا پیشی گرفت

بریکس در تجارت گاز به اروپا از آمریکا پیشی گرفت
آنچه در این مقاله میخوانید

برای اولین بار در نزدیک به دو سال گذشته، اتحادیه بریکس (BRICS) از آمریکا در تجارت گاز به اروپا پیشی گرفته است. روسیه، عضو بریکس، بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز LNG به اروپا است و علی‌رغم تحریم‌ها، عملکرد بهتری نسبت به آمریکا داشته است. این افزایش با وجود تلاش‌های اروپا برای کاهش وابستگی به نفت روسیه حاصل شده است، اما چندین کشور در منطقه شرق اروپا به شدت به واردات از این کشور وابسته هستند. این مسئله روسیه را به عنوان برترین تامین‌کننده گاز LNG به اروپا تبدیل کرده است که در معاملات تجاری جهانی، آمریکا را کنار زده است.

Putin

این تحول زمانی رخ می‌دهد که بریکس در پی سرنگونی دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی است. این بلوک قصد دارد با کنترل بخش جهانی نفت و گاز، به ارزش دلار آمریکا ضربه بزند.

با وجود تحریم‌ها، روسیه در تجارت گاز به اروپا، آمریکا را شکست داد

روسیه، از اعضای بریکس، با وجود تحریم‌ها از سوی آمریکا، معاملات تجاری گاز با اروپا و سایر کشورها را آغاز کرده است. دولت پوتین تحریم‌ها را دور زده و با اروپا، آفریقا، آسیا و همتایان خود در گروه بریکس معاملاتی انجام داده است. حمل و نقل LNG از روسیه به اروپا در می سال ۲۰۲۴، به بالاترین سطح خود یعنی ۱۵ درصد رسید. از سوی دیگر، صادرات گاز LNG از آمریکا به اروپا در این ماه به ۱۴ درصد کاهش یافته است.

تام مارزک-منسر (Tom Marzec-Manser)، رئیس بخش تحلیل‌های گاز در مشاوره ICIS به فایننشال تایمز گفته است:

“دیدن افزایش سهم بازار گاز روسیه و (گاز طبیعی مایع) در اروپا پس از همه چیزهایی که پشت سر گذاشته‌ایم، و تمام تلاش‌هایی که برای جدا کردن و کاهش ریسک تامین انرژی انجام شده، حیرت‌انگیز است.”

پس از آن که کاخ سفید تحریم‌ها علیه روسیه، عضو بریکس، را تشدید کرد، ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز LNG به اروپا شناخته شد. با این حال، مارزک-منسر توضیح داد که سلطه روسیه در بخش گاز LNG در اروپا ممکن است طولانی نباشد. او در پایان گفت:

“روسیه انعطاف‌پذیری محدودی دارد تا بتواند هنگامی که تقاضا در زمستان آینده افزایش می‌یابد، این سهم (در اروپا) را حفظ کند. در حالی که تولید کلی LNG آمریکا، با ظرفیت‌های جدیدی که تا پایان سال به بازار جهانی اضافه می‌شوند، فقط در حال افزایش است.”

دیدگاه خود را درباره بریکس در تجارت گاز به اروپا از آمریکا پیشی گرفت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.