شاخص مدیران خرید (PMI) ماهانه ایران نگرانی بخش صنعت را افزایش می‌دهد

شاخص مدیران خرید (PMI) ماهانه ایران نگرانی بخش صنعت را افزایش می‌دهد
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های جدید مربوط به شاخص مدیران خرید (PMI) ایران برای ماه مالی اردیبهشت (۲۰ آوریل تا ۲۰ می ۲۰۲۴)، که توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (ICCIMA) منتشر شده است، نگرانی‌هایی را در مورد بخش صنعت برانگیخته است.

داده‌های مربوط به شاخص مدیران خرید نشان می‌دهد که عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه و همچنین مقررات جدید برای ثبت سفارش‌های واردات می‌تواند دسترسی به مواد اولیه را در ماه‌های آینده محدود کند، که این امر بر بخش صنعت و بهبود شرایط اقتصادی تأثیر می‌گذارد.

شاخص مدیران خرید (PMI) کلی ایران در ماه مورد بررسی ۵۵.۹ گزارش شده است که نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی در فعالیت‌های اقتصادی نسبت به ماه قبل است، در حالی که پس از تعدیلات فصلی، برآورد این شاخص برای این ماه ۵۰.۷ تخمین زده شده است که نشان‌دهنده بهبود جزئی در اقتصاد ایران است.

مرکز آمار و تحلیل اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، حامی و هماهنگ‌کننده این نظرسنجی، هر ماه داده‌های مربوطبه شاخص مدیران خرید کل اقتصاد را در گزارشی اعلام می‌کند.

شاخص مدیران خرید PMI مربوط به کل کالاها  عددی از ۰ تا ۱۰۰ است، به طوری که بیش از ۵۰ نشان‌دهنده گسترش اقتصاد در مقایسه با ماه قبل است. برآورد زیر ۵۰ نیز نشان‌دهنده انقباض و برآورد ۵۰ نشان‌دهنده عدم تغییر است.

شاخص مدیران خرید (PMI) شاخصی است که جهت غالب روندهای اقتصادی را نشان می‌دهد و هدف آن ارائه اطلاعات در مورد شرایط تجاری به مدیران شرکت‌ها، تحلیلگران و مدیران خرید است.

شاخص فرعی «فعالیت تجاری» ۵۷.۷ گزارش شده که پس از تعدیل فصلی به ۵۰.۴ کاهش یافته است. با وجودی که تعطیلات سال نوی ماه قبل به پایان رسیده، این شاخص تقریباً همانند ماه گذشته باقی مانده است.

شاخص فرعی «سفارش‌های جدید» (۴۶.۸) نیز کاهش نسبی تقاضا را نسبت به ارقام ماه قبل نشان می‌دهد.

برآورد تعدیل‌شده فصلی شاخص فرعی «موجودی مواد اولیه» ۴۷.۵ گزارش شده که نشان‌دهنده کاهش نسبت به ماه گذشته در مواد اولیه است.

نظرسنجی همچنین شاخص فرعی «فروش کالاها و خدمات» را پس از تعدیل فصلی ۴۸.۹ قرار داده که نشان‌دهنده کاهش قابل توجه فروش نسبت به ماه قبل است که رقم آن ۵۳.۶ بوده است.

دیدگاه خود را درباره شاخص مدیران خرید (PMI) ماهانه ایران نگرانی بخش صنعت را افزایش می‌دهد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.