چرا تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران اکنون در حال خرید طلا هستند؟

چرا تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران اکنون در حال خرید طلا هستند؟
آنچه در این مقاله میخوانید

قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است، اما با وجود این جهش قیمتی قابل توجه، بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌گویند که قصد دارند به خرید این فلز گرانبها ادامه دهند.

مدیرعامل یکی از بزرگترین سازمان‌های مستقل مشاوره مالی و مدیریت دارایی جهان می‌گوید که از ابتدای سال تاکنون ۳۵ درصد افزایش در تعداد مشتریان جهانی که به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در طلا هستند، مشاهده شده است.

نایجل گرین (Nigel Green) از گروه deVere می‌گوید: “تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران در سراسر جهان در حال بررسی افزایش دارایی‌های طلای خود در سبد سرمایه‌گذاری متنوع خود هستند.”

“فرآیند تصمیم‌گیری آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در طلا نه تنها بر اساس اهمیت تاریخی آن، بلکه بر اساس چندین عامل جاری و جذاب است که می‌توانند به طور جمعی نشان‌دهنده افزایش پایدار قیمت آن در بلندمدت باشند.”

او در ادامه گفت: “این عوامل به شدت به هم مرتبط هستند و می‌توانند ماهیت طلا به عنوان بخشی از یک استراتژی سرمایه‌گذاری مقاوم را تقویت کنند.”

یکی از متقاعدکننده‌ترین دلایلی که برای سرمایه‌گذاری در طلا ذکر می‌کنند، افزایش تقاضا از سوی اقتصادهای پیشرفته است.

علیرغم قیمت‌های بالا، گزارش‌های زیادی وجود دارد که بانک‌های مرکزی در کشورهای توسعه‌یافته در حال افزایش خریدهای طلای خود هستند.

به نظر می‌رسد که ارزش بلندمدت طلا، عملکرد قوی آن در دوران بحران‌ها، و کارایی آن به عنوان عاملی برای تنوع ‌بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری دلایل اصلی ذکر شده توسط این بانک‌های مرکزی برای این تغییر رویکرد باشد.

بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور از گذشته‌های دور به ویژه از زمان بحران مالی ۲۰۰۸، به دلایل مشابهی طلا نگهداری کرده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد کشورهای ثروتمند نیز به طور فزاینده‌ای همان استراتژی را اتخاذ می‌کنند.

خرید مداوم طلا توسط بانک مرکزی چین نشان‌دهنده حرکت استراتژیک آن برای تنوع‌بخشی به ذخایر خود است.

nigel-green

نایجل گرین خاطرنشان می‌کند:

“با کاهش وابستگی به دلار آمریکا، چین قصد دارد که ریسک‌های مرتبط با سیاست‌های اقتصادی متمرکز بر دلار، تحریم‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیکی را کاهش دهد. این استراتژی بخشی از تلاش گسترده‌تر برای ارتقای وضعیت یوان در صحنه جهانی و به چالش کشیدن سلطه دلار است.”

داده‌های اخیر نشان می‌دهد که این روند محدود به چین نیست. کشورهایی مانند ترکیه و چندین کشور در خاورمیانه نیز به طور قابل توجهی ذخایر طلای خود را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، بانک مرکزی ترکیه در سال‌های اخیر، با هدف حفاظت از اقتصاد خود در برابر نوسانات ارزی و فشارهای مالی خارجی، یکی از بزرگترین خریداران طلا بوده است.

این انباشت گسترده طلا، حرکت جمعی به سمت امنیت و ثبات مالی را نشان می‌دهد که مستقل از دلار آمریکا است. با اتخاذ استراتژی‌های مشابه توسط تعداد بیشتری از کشورها، تقاضای فزاینده برای طلا احتمالاً قیمت آن را بالاتر خواهد برد.

همچنین تغییر قابل توجهی در بازار جهانی کالاها، به ‌ویژه در جهت قیمت‌گذاری برخی از کالاها با ارزی غیر از دلار آمریکا، در حال رخ دادن است.

مدیر عامل گروه deVere توضیح می‌دهد:

“این حرکت قیمت‌گذاری بدون در نظر گرفتن دلار، تا حدی واکنشی به تمایل ایالات متحده برای استفاده از دلار به عنوان ابزاری برای تحریم‌های اقتصادی است. در حالی که این تحریم‌ها اهداف ژئوپلیتیکی خاصی را دنبال می‌کنند، اما همچنین اعتماد به ثبات و قابلیت اطمینان دلار به عنوان یک ارز جهانی را تضعیف می‌نمایند.”

به عنوان مثال، کشورهایی مانند روسیه و چین به طور فعالانه استفاده از ارزهای خود را برای معاملات نفت و سایر کالاها ترویج کرده‌اند.

عدم اطمینان ژئوپلیتیکی یکی دیگر از عوامل بحرانی است که تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. انتخابات آینده در اقتصادهای بزرگ مانند ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه لایه‌های جدیدی از عدم پیش‌بینی‌پذیری را به چشم‌انداز اقتصادی جهانی اضافه می‌کنند.

عدم اطمینان سیاسی اغلب منجر به نوسانات اقتصادی می‌شود و طلا به‌طور تاریخی در چنین محیط‌هایی عملکرد خوبی داشته است.

به عنوان مثال، انتخابات ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ نوسانات قابل توجهی در بازارها ایجاد کرد و سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان یک دارایی امن هجوم آوردند. روندهای مشابهی را می‌توان در انتخابات آینده انتظار داشت که نتایج آن می‌تواند تأثیر زیادی بر سیاست‌های اقتصادی و دینامیک تجارت جهانی داشته باشد.

نایجل گرین می‌گوید:

“با نگهداری طلا، سرمایه‌گذاران امیدوارند که ثروت خود را در برابر این عدم اطمینان‌ها محافظت کنند و سبد سرمایه‌گذاری کلی خود را از روندهای نزولی احتمالی حفظ کنند.”

همچنین، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده و همتایان بانک مرکزی جهانی، هزینه فرصت نگهداری طلا را کاهش می‌دهد، چون نرخ‌های پایین‌تر بازدهی دارایی‌های بهره‌بردار را کاهش می‌دهد. این محیط طلا را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند.

او در خاتمه، چنین نتیجه‌گیری می‌کند:

“تقاضای رو به رشد از هر دو اقتصاد پیشرفته و نوظهور، تنوع استراتژیک چین، تغییر در قیمت‌گذاری کالاها، عدم اطمینان ژئوپلیتیکی و احتمال کاهش نرخ بهره، همگی دلایلی هستند که از سوی سرمایه‌گذاران بیشتری برای افزایش سهم طلا در سبد سرمایه‌گذاری‌های آنها ذکر می‌شوند.

ما انتظار داریم که روند صعودی پایداری در قیمت طلا در محیط فعلی مشاهده شود.

دیدگاه خود را درباره چرا تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران اکنون در حال خرید طلا هستند؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.