احتمال مداخله برای حمایت از ین همچنان وجود دارد

احتمال مداخله برای حمایت از ین همچنان وجود دارد
آنچه در این مقاله میخوانید

استراتژیست‌ها می‌گویند با وجود هشداری از سوی ایالات متحده در مورد رویه‌های مبادلات خارجی ژاپن، خطر مداخله برای حمایت از ین همچنان زنده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنجشنبه ژاپن را به اصطلاح فهرست نظارتی خود برای فعالیت‌های فارکس اضافه کرد، اگرچه این کشور از برچسب زدن آن به عنوان دستکاری کننده ارز خودداری کرد. روز جمعه، ماساتو کاندا، مقام ارشد ارز خارجی ژاپن تاکید کرد که هیچ تغییری در موضع او برای اتخاذ اقدامات مناسب در صورت حرکات بیش از حد FX ایجاد نشده است.

در حالی که این هشدار توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است، اکثر آنها به این نتیجه می‌رسند که در صورت ادامه سقوط بدون کنترل ارز، ممکن است مانع از تلاش‌های رسمی برای تقویت ین شود. ین در حال نزدیک‌تر شدن به سطح 160.17 در هر دلار است که گمان می‌رود مقامات در اوایل سال جاری مداخله کرده‌اند و گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش ریسک واسطه گری را دامن می‌زند.

وی لیانگ چانگ، استراتژیست کلان در DBS Bank Ltd. درباره تأثیر این گزارش گفت: به هیچ وجه مداخله وجود ندارد. خزانه‌داری ایالات متحده تنها در صورتی نگران است که خریدهای فارکس بزرگی برای تضعیف ارز وجود داشته باشد، در حالی که ژاپن با حمایت از ین برعکس عمل می‌کند.

ارزش پول ژاپن در سال جاری بیش از 11 درصد کاهش یافته است که بزرگترین بازنده در میان همتایان گروه 10 در برابر دلار است زیرا سرمایه‌گذاران ین را برای جایگزینی با بازدهی بالاتر رها کردند. حتی چشم‌اندازهای قطعی کاهش نرخ‌های فدرال رزرو نتوانسته است فروشندگان کوتاه‌مدت را که شرط می‌بندند ژاپن می‌تواند واقعاً برای پر کردن شکاف نرخ‌ها با ایالات متحده انجام دهد، دلسرد کند.

در حالی که خزانه‌داری اشاره کرد که ژاپن برای حمایت از ین در اوایل سال جاری وارد بازارها شده است، در عوض تجارت دوجانبه و مازاد حساب جاری توکیو را هدف گرفته است. ژاپن به کشورهایی از جمله چین، آلمان، مالزی و سنگاپور در فهرست نظارتی پیوسته است.

جونتارو موریموتو، تحلیلگر ارشد ارز در سونی فایننشال گروپ می‌گوید: به نظر می‌رسد مداخله دلیل اصلی نبود، بلکه بیشتر به دلیل شرایط حساب جاری ژاپن بود.

یوجیرو گوتو، استراتژیست ارشد ارز در Nomura Securities Co.، در گزارشی گفت: به نظر نمی‌رسد که مخالفت با مداخله لزوماً در حال افزایش باشد. او گفت که بر اساس نظرات قبلی کاندا، آستانه بعدی ممکن است حدود سطح 161 باشد.

نگرانی در میان مقامات ژاپنی افزایش یافته است، زیرا ین در حدود نصف ارزش سال 2012 بود و تهدیدهای مکرر مداخله را تحریک کرد.

برخی از استراتژیست‌ها از جمله رودریگو کاتریل در بانک ملی استرالیا معتقدند که اعلامیه وزارت خزانه‌داری باعث افزایش فشار بر توکیو می‌شود که منعکس‌کننده نارضایتی ایالات متحده است.

اما کارول کنگ از جمله کسانی است که انتظار دارد خطرات مداخله همچنان زنده بماند، حتی اگر مقامات هشدارهای شفاهی تهاجمی‌تری را قبل از خرید فعالانه ین در حال حاضر انتخاب کنند.

کونگ، استراتژیست ارزی در بانک مشترک المنافع استرالیا، گفت: فکر نمی‌کنم گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا برای جلوگیری از مداخله مجدد MOF ژاپن در صورت تسریع کاهش ارزش ین کمک زیادی کند.

دیدگاه خود را درباره احتمال مداخله برای حمایت از ین همچنان وجود دارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.