ایران در استخراج گاز از میادین مشترک پارس جنوبی عملکرد بهتری نسبت به قطر دارد

ایران در استخراج گاز از میادین مشترک پارس جنوبی عملکرد بهتری نسبت به قطر دارد
آنچه در این مقاله میخوانید

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روز شنبه گفت که جمهوری اسلامی از قطر در استخراج گاز از میادین مشترک با ۱۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر پیشی گرفته است.

اوجی در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت:

“ما رکورد بی‌سابقه‌ای در تولید گاز ثبت کردیم و ایران از نظر افزایش تولید گاز در میان اعضای انجمن کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در رتبه اول قرار گرفت؛ میانگین رشد کشورها معادل ۲.۵ درصد بود و ایران با پنج درصد رشد تولید گاز در رتبه اول قرار گرفت.”

او افزود: “در میدان مشترک پارس جنوبی، ما ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از طرف قطری استخراج می‌کنیم.”

این مقام رسمی توضیح داد که وزارت نفت قراردادهایی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار با شرکت‌های بزرگ برای افزایش ضریب بازیافت چاه‌های این میدان غول‌پیکر امضا کرده است.

تخمین زده می‌شود که میدان گازی پارس جنوبی، که ایران آن را با قطر در خلیج فارس به صورت مشترک در اختیار دارد، مقدار قابل توجهی گاز طبیعی داشته باشد که حدود هشت درصد از ذخایر جهانی را به خود اختصاص می‌دهد و تقریبا ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی دارد. این میدان به ۲۴ فاز استاندارد تقسیم شده است.

این میدان غول‌پیکر به وسعت ۹,۷۰۰ کیلومتر مربع است، که ۳,۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس واقع شده است. ۶۰۰۰ کیلومتر مربع باقی‌مانده، که به نام قبه شمالی شناخته می‌شود، در آب‌های سرزمینی قطر قرار دارد.

هفته گذشته اوجی گفت که در سه سال اول دولت سیزدهم، 150 پروژه صنعت نفت به ارزش 34 میلیارد دلار فعال شده است.

وی در مراسم امضای تفاهمنامه توسعه دو میدان نفتی در 25 خرداد با گرامیداشت یاد و خاطره ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید، خاطرنشان کرد:

“توسعه مناطق کمتر توسعه یافته کشور و ایجاد اشتغال برای مردم ساکن در آن مناطق از اولویت‌های اصلی رئیس جمهور فقید بود.”

وزیر نفت گفت: اکثر 153 پروژه به ثمر رسیده پروژه‌هایی بودند که قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم نادیده گرفته شده بودند، از جمله میدان گازی فاز 11 پارس جنوبی که قرارداد توسعه آن به مدت 20 سال بین طرف های ذیربط مبادله شد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تصمیم گرفتیم توسعه خود را آغاز کنیم که اکنون کامل و عملیاتی شده است.

اوجی در ادامه گفت: کشور با اجرای این نوع پروژه‌ها در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درآمدهای خوبی کسب کرد.

به گفته وی، در حالی که رشد صنعت نفت دو سال پیش 10 درصد بود، در سال گذشته به 20 درصد رسید که بالاترین نرخ رشد در بین تمام بخش‌های اقتصاد محسوب می‌شود.

او با بیان این که صنعت نفت 300 پروژه را در دستور کار دارد که 80 طرح جدید است، گفت: ارزش کل این طرح ها به 130 میلیارد دلار می‌رسد که برخی از آنها هم اکنون به بهره‌برداری رسیده است.

او با اشاره به همکاری با روسیه گفت: مبنای رضایت بخشی برای گسترش روابط با روسیه فراهم شده است و در آینده خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم شنید.

اوجی گفت: دولت سیزدهم تاکنون پنج میلیارد دلار قرارداد نفتی با شرکت‌های روسی منعقد کرده و روزانه 250 هزار بشکه نفت تولیدی این کشور حاصل قراردادهایی است که قبلا با شرکت‌های روسی منعقد شده است.

این مقام مسئول همچنین گفته است که آمریکا دیگر نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود.

اوجی در سخنرانی در جلسه علنی مجلس در صبح چهارشنبه گفت:

“با اقداماتی که در دولت رئیس‌جمهور در حوزه صنعت نفت انجام شده است، باید اعلام کنم که هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید، نمی‌تواند مانع از صادرات و تولید نفت ایران شود.”

اوجی در سخنان خود بر تلاش دولت سیزدهم ایران برای بهبود وضعیت تولید و صادرات نفت تاکید کرد.

دیدگاه خود را درباره ایران در استخراج گاز از میادین مشترک پارس جنوبی عملکرد بهتری نسبت به قطر دارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.