ویتنام به دنبال وضع مالیات بر معاملات طلا

ویتنام به دنبال وضع مالیات بر معاملات طلا
آنچه در این مقاله میخوانید

نگوین دوک چی (Nguyen Duc Chi)، معاون وزیر دارایی ویتنام، اعلام کرده است که وزارت دارایی قصد دارد فرآیندی را برای مطالعه تأثیر مالیات بر معاملات طلا آغاز کند.

همزمان با افزایش قیمت‌های طلا به بالاترین حد تاریخی خود قبل از تثبیت در هفته گذشته، رسانه‌ها، اقتصاددانان و همچنین اعضای جامعه نگرانی‌های خود را در مورد نبود مالیات برای معاملات این فلز گران‌بها ابراز داشته‌اند. بسیاری پرسیده‌اند که چرا، وقتی مالیات‌هایی بر دیگر دارایی‌ها مانند املاک و اوراق بهادار وجود دارد، برای معاملات طلا هیچ مالیاتی وضع نشده است.

دوک چی گفت که با توجه به تأثیر عمیقی که مالیات بر طلا می‌تواند بر جامعه داشته باشد، این وزارتخانه قبل از این که پیشنهادی در این مورد به دولت ارائه دهد، باید مطالعه دقیقی را انجام دهد.

اقتصاددانان مدت‌ها است که قبل از اعطای حق واردات طلا به بازار، با تنها داشتن اجازه بانک دولتی ویتنام (SBV) برای انجام این کار، تأکید داشته‌اند که مالیات‌گذاری بر معاملات طلا برای کنترل قیمت‌های طلا ضروری است.

پروفسور نگوین تی موی (Nguyen Thi Mui)، عضو شورای مشاوره سیاست پولی و مالی ملی، به بانک مرکزی و وزارت توصیه کرد که شروع به تنظیم سیاست مالیاتی برای معاملات طلا کنند.

او گفت که مالیات بر طلا می‌تواند تقاضا برای این فلز گران‌بها را در میان برخی گروه‌های سرمایه‌گذار، به ویژه کسانی که گمانه‌زنی و انباشت می‌کنند، به طور قابل توجهی کاهش دهد. با توجه به این که دادوستدکنندگان املاک و اوراق بهادار نیز مشمول مالیات بر درآمد شخصی هستند، مالیات بر طلا همچنین می‌تواند به عنوان مبنایی برای یک محیط کسب‌وکار عادلانه‌تر و پایدارتر عمل کند.

دانگ نگوک مینه (Dang Ngoc Minh)، معاون مدیرکل اداره کل مالیات، گفت که داد و ستد طلا همانند سایر فعالیت‌های اقتصادی مشمول سیاست‌های مدیریت دولتی است.

بر اساس دستورالعمل‌های نخست وزیر ویتنام، اقداماتی برای نظارت بر معاملات این فلز گرانبها، از جمله استفاده از فاکتورهای الکترونیکی، انجام شده است. مینه افزود که وزارت دارایی (MoF) اخیراً پیشنهاد داده است که تمام معاملات طلا باید از طریق روش‌های پرداخت غیرنقدی انجام شود.

بر اساس گزارش اداره کل، تقریباً ۵۵,۰۰۰ کسب‌وکار در سراسر کشور شروع به صدور فاکتورهای الکترونیکی کرده‌اند، از جمله ۵,۸۳۵ دادوستدکننده طلا و نقره که تاکنون بیش از ۱.۰۶ میلیون از چنین فاکتوری را صادر کرده‌اند.

دیدگاه خود را درباره ویتنام به دنبال وضع مالیات بر معاملات طلا بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.