تحلیلگران نسبت به سقوط سهام در ایالات متحده هشدار می‌دهند

تحلیلگران نسبت به سقوط سهام در ایالات متحده هشدار می‌دهند
آنچه در این مقاله میخوانید

همزمان با این که بازار سهام آمریکا به سطوح بالای جدیدی دست می‌یابد، جمع رو به رشدی از تحلیلگران هشدار می‌دهند که سقوط شدیدی در پیش رو قرار دارد، که یادآور فروپاشی ویرانگر سال ۱۹۲۹ است. نگرانی‌ها در مورد رشد سریع شرکت انویدیا (Nvidia) و بخش رو به رشد هوش مصنوعی (AI) متمرکز است که بیم آن می‌رود آخرین حباب در الگویی باشد که بازتاب بحران‌های مالی گذشته است.

تحلیلگران از تکرار سقوط‌های گذشته بازار همزمان با افزایش حباب‌های انویدیا و هوش مصنوعی می‌ترسند

کارشناسان بازار در حال هشدار دادن در مورد مسیر فعلی بازار سهام هستند، و به‌ طور خاص، توجه عموم را به رشد فوق‌العاده شرکت انویدیا (Nvidia) جلب می‌کنند، که ارزش بازار آن اخیراً از ۳ تریلیون دلار فراتر رفته است. این جهش بیشتر به خاطر جاروجنجال هوش مصنوعی (AI) حاصل شده است. اخیراً، پم مارتنز (Pam Martens) و راس مارتنز (Russ Martens)، نویسندگان مالی، در سرمقاله‌ای، مقایسه‌های نگران‌کننده‌ای با حباب دات‌کام در اواخر دهه ۱۹۹۰ انجام داده‌اند که در یک اصلاح قابل توجه بازار به اوج رسید.

علاوه بر این، تشابهات به سال ۱۹۲۹ چشمگیر است، زمانی که بازار پیش از آن که به رکود بزرگ فرو برود، به سطوح بالای سرگیجه‌آوری صعود کرد. مانند امروز، دهه ۱۹۲۰ شاهد سرمایه‌گذاری‌های عظیمی بود که بر پایه هیجان و نه اصول فاندامنتال بود—شور و اشتیاق سفته‌بازانه که منجر به ارزیابی‌های غیرقابل پایدار سهام شد. رشد انویدیا، در حالی که بازتابی از رشد واقعی در هوش مصنوعی است، به طور مشابه خطر جدا شدن از واقعیت‌های اقتصادی را دارد، که ممکن است صحنه را برای یک اصلاح تند احتمالی آماده کند.

هری دنت (Harry Dent)، اقتصاددان، در گفتگویی با فاکس بیزینس نیوز (Fox Business News)، پیش‌بینی کرد که بازار سهام دچار رکودی شدیدتر از بحران سال ۲۰۰۸ خواهد شد. او گفت: “ما هرگز ندیده‌ایم که دولت برای یک دهه و نیم حبابی کاملاً مصنوعی را حفظ کند و ببینیم پس از آن چه اتفاقی می‌افتد.” دنت افزود: “اما می‌توانم به شما بگویم، هیچ حبابی وجود نداشته است، و این حباب بسیار بزرگتر و طولانی‌تر است، هیچ حباب بزرگی در تاریخ وجود نداشته که به خوبی به پایان نرسیده باشد، همین و بس.” این اقتصاددان در ادامه گفت:

“فکر می‌کنم ما شاهد کاهش ۸۶ درصدی شاخص S&P از بالاترین حد، و کاهش ۹۲ درصدی شاخص نزدک خواهیم بود. یک سهم پیشرو مانند انویدیا، به خوبی که هست، و آن یک شرکت عالی است، [می‌رود که] کاهش ۹۸ درصدی پیدا کند. پسر، این تمام شده است.”

تحلیلگران طی سال گذشته به چندین علامت هشدار دهنده اشاره کرده‌اند که نشان‌دهنده مشکلات پیش رو است. یکی از نگرانی‌های اصلی، فشار تورمی و موضع فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ‌های بهره است. با وجود کاهش اندک نرخ تورم، فدرال رزرو کاهش‌های ناچیزی در نرخ‌ها را پیش‌بینی کرده است، که نشان‌دهنده تنگنای احتمالی نقدینگی است که می‌تواند منجر به انقباض بازار شود.

یکی دیگر از پیچیدگی‌ها، نوسان بالای بازار سهام است، جایی که ارزیابی‌های بالا، به ‌ویژه در بخش فناوری، بیشتر با معاملات سفته‌بازی تقویت شده‌اند تا اصول شرکت‌ها. از نظر چندین تحلیلگر، این محیط سناریویی از “حباب” را ایجاد کرده است، جایی که کوچکترین تغییر در احساسات سرمایه‌گذاران یا شاخص‌های اقتصادی می‌تواند باعث فروش شود، که یادآور افت‌های سریع پس از سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۸ و احتمالاً حتی بدتر از سال ۱۹۲۹ است.

سم استووال (Sam Stovall)، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در CFRA Research، در مصاحبه‌ای با CNBC، درباره این که چگونه بازار سهام احتمالاً در آستانه یک اصلاح بزرگ قرار دارد، بحث کرد. استووال به مجری برنامه CNBC گفت: “فکر می‌کنم واقعاً ما به شدت زیاده‌روی کرده‌ایم و باید شاهد اصلاحات صعودی در برآوردهای سود باشیم، به نظر من، تا بتوانیم آن را توجیه کنیم.” او افزود: “فقط بخش فناوری بوده که نسبت به بازار عملکرد بهتری داشته است. من تا حدی احساس می‌کنم این مانند یک جت بزرگ است که با یک موتور پرواز می‌کند، و شما تعجب می‌کنید که چقدر می‌تواند در هوا بماند”.

نظر شما در مورد تحلیلگرانی که نگران وضعیت بازار هستند چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره تحلیلگران نسبت به سقوط سهام در ایالات متحده هشدار می‌دهند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.