پیامدهای مهم داده‌های تورم برای بانک کانادا

کاهش 25 واحدی نرخ بهره کانادا
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک مرکزی کانادا در این هفته ارقام تورم ماه مه را مورد بررسی قرار خواهد داد تا ارزیابی کند که آیا می‌تواند نرخ بهره را کاهش دهد یا خیر.

اداره آمار کانادا قرار است نرخ تورم سالانه ماه می را در روز سه‌شنبه منتشر کند.

تورم در سال جاری به طور مداوم نشانه‌هایی از کاهش را نشان داده است و آخرین بار در آوریل به 2.7 درصد رسید.

کاهش فشارهای قیمتی به بانک کانادا این امکان را داده است که تغییر عمده‌ای در سیاست پولی ایجاد کند و نرخ بهره معیار خود را در اوایل این ماه یک چهارم درصد کاهش دهد. بانک مرکزی از نرخ بهره کلیدی خود برای تعیین هزینه استقراض به طور کلی در کانادا استفاده می‌کند و نرخ سیاستی را کاهش یا تشدید می‌کند تا تورم را به هدف دو درصدی خود بازگرداند.

برخی از اقتصاددانان انتظار دارند که ارقام ماه می به پیشرفت در جبهه تورم ادامه دهد.

ناتان جانزن و ابی خو، اقتصاددانان در RBC روز جمعه در یادداشتی گفتند که انتظار دارند تورم در ژوئن به 2.6 درصد کاهش یابد.

آنها گفتند که قیمت‌های پایین‌تر بنزین در سطح جهانی در ماه گذشته به کانادایی‌ها کمک کرد و تورم مواد غذایی در فروشگاه‌های مواد غذایی نیز احتمالاً کاهش بیشتری پیدا کرد.

داگ پورتر، اقتصاددان ارشد BMO در یادداشتی گفت که او همچنین انتظار دارد تورم در ماه گذشته 0.1 درصد کاهش یابد که تورم سالانه را به پایین ترین حد از مارس 2021 می‌رساند.

در حالی که پورتر گفت که ارقام تورم ماه مه می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا بانک مرکزی کانادا در نشست بعدی خود در 24 جولای برای دومین بار متوالی کاهش نرخ بهره را پیش می‌برد یا خیر، به نظر می‌رسد بانک مرکزی تا کنون به این سمت متمایل شده است.

مذاکرات تصمیم بانک مرکزی کانادا در مورد نرخ 5 ژوئن که اوایل این هفته منتشر شد، نشان داد که شورای حاکم در آن جلسه یک پایبندی دیگر به نرخ سیاستی در نظر گرفته است، اما مجموعه گزارش‌های تورمی ملایم، بانک مرکزی را به سمت اولین کاهش در بیش از چهار مورد سوق داد.

تیف ماکلم، رئیس بانک کانادا هشدار داده است که سرعت کاهش نرخ بهره احتمالاً تدریجی خواهد بود و هر تصمیم به داده‌های اقتصادی که بانک مرکزی در پیشبرد دریافت می‌کند بستگی دارد.

مکلم ممکن است در بعدازظهر دوشنبه هنگام سخنرانی در اتاق بازرگانی وینیپگ، شفافیت بیشتری در مورد نحوه تفکر بانک کانادا در مورد جهت‌گیری سیاست پولی ارائه دهد.

دیدگاه خود را درباره پیامدهای مهم داده‌های تورم برای بانک کانادا بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.