نرخ تورم کانادا به 2.9 درصد افزایش یافت

نرخ تورم کانادا به 2.9 درصد افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

تورم به طور غیرمنتظره‌ای در کانادا افزایش یافت و این یک عقبگرد برای سیاستگذاران بود زیرا آنها کاهش بیشتر نرخ بهره را در ماه آینده بررسی می‌کنند.

آمار کانادا روز سه شنبه در اتاوا گزارش داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مه نسبت به سال گذشته 2.9 درصد افزایش یافته است که نسبت به 2.7 درصد در ماه قبل بیشتر شده است. این سریعتر از برآورد متوسط ​​​​2.6٪ در نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان بود.

به صورت ماهانه، این شاخص 0.6% در مقابل انتظارات برای افزایش 0.3% و از 0.5% در آوریل افزایش یافت.

دو معیار اصلی تورم بانک مرکزی کانادا نیز با سرعت متوسط ​​2.85 درصد در سال سریعتر از انتظار اقتصاددانان شتاب گرفت.

داده‌های روز سه‌شنبه رشته چهار ماهه کاهش فشار قیمت‌ها را شکست. شتاب مجدد تورم اصلی احتمالاً بانک مرکزی را نسبت به دومین کاهش متوالی نرخ بهره در ماه آینده هشدار می‌دهد، زیرا مقامات به دنبال درک اینکه آیا افزایش مجدد فشار قیمت‌ها موقتی است یا خیر.

معامله‌گران در سوآپ‌های شبانه، شرط‌بندی‌هایی را که بانک کانادا دوباره در ماه جولای کاهش می‌دهد، مقایسه کردند و احتمال کاهش در آن جلسه را از بیش از 60 درصد قبل از انتشار داده‌های CPI، کمی بیش از یک سوم قرار دادند.

تیف مکلم، رئیس کل بانک مرکزی و مقامات او اوایل ماه جاری، نرخ بهره را ۲۵ واحد پایه به ۴.۷۵ درصد کاهش دادند، اولین بانک مرکزی گروه هفت که چرخه تسهیل را آغاز کرد. پس از مشاهده چندین ماه فشار کاهش قیمت، آنها گفتند که اطمینان بیشتری دارند که تورم به سمت هدف 2 درصد پیش می‌رود و دیگر نیازی نیست که سیاست پولی محدودکننده باشد.

در خلاصه‌ای از مذاکرات نشست ژوئن خود، سیاست‌گذاران گفتند که در نظر دارند نرخ‌ها را ثابت نگه دارند تا داده‌های تورمی بیشتری را ببینند و اطمینان بیشتری کسب کنند که زمان شروع کاهش سیاست‌های پولی فرا رسیده است.

نکته مهم این است که مقامات گفتند نگران هستند که پیشرفت آنها در مورد تورم ممکن است مانند ایالات متحده معکوس شود و داده‌های روز سه‌شنبه این سوال را مطرح می‌کند که آیا بانک مرکزی باید قبل از کاهش هزینه‌های استقراض منتظر شواهد بیشتری می‌بود یا خیر.

جیمز اورلاندو، اقتصاددان در بانک Toronto-Dominion در گزارشی به سرمایه‌گذاران گفت: گزارش امروز هیچ گونه اعتماد بیشتری را برای بانک کانادا ایجاد نمی‌کند.

انتشار تورم در روز سه‌شنبه اولین مورد از دو گزارش مشابه قبل از تصمیم بعدی بانک کانادا در مورد نرخ در 24 جولای است. اورلاندو و اکثر اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ انتظار دارند که سیاست‌گذاران قبل از کاهش مجدد در سپتامبر، هزینه‌های استقراض را در آن جلسه ثابت نگه دارند.

ماکلم روز دوشنبه تکرار کرد که در صورت ادامه کاهش فشارهای قیمتی، انتظار کاهش بیشتر در نرخ بهره سیاست منطقی است. اما مقامات نمی‌خواهند نرخ‌ها را خیلی سریع پایین بیاورند و پیشرفت تورم را به خطر بیندازند.

بر اساس محاسبات بلومبرگ، میانگین متحرک سه ماهه نرخ تورم از 1.64 درصد در آوریل به 2.52 درصد افزایش یافت.

دیدگاه خود را درباره نرخ تورم کانادا به 2.9 درصد افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.