ترامپ در مقابل بایدن: انتخابات آمریکا چگونه می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد؟

ترامپ در مقابل بایدن: انتخابات آمریکا چگونه می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد؟
آنچه در این مقاله میخوانید

انتخابات آمریکا به سرعت در حال نزدیک شدن است و دومین رویارویی بین رئیس‌جمهور فعلی جو بایدن (Joe Biden) و رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ (Donald Trump) نوید یک رقابت پر بحث و گفت‌وگو تا خط پایان در ۵ نوامبر را می‌دهد.

در سال ۲۰۲۰، بایدن خود را به عنوان کاندیدایی معرفی کرد که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را به هم نزدیک می‌کند و با به چالش کشیدن سخنان تفرقه‌انگیز و پوپولیستی ترامپ در مورد “دوباره بزرگ کردن آمریکا” مبارزه کرد. ترامپ در نهایت آن انتخابات را باخت، اما نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که هر کدام از دو کاندیدا می‌توانند در ماه‌های منتهی به رأی‌گیری پیش بیفتند.

در بخش منابع، شرکت‌کنندگان در بازار شروع به بررسی این مسئله می‌کنند که چگونه انتخابات ریاست‌جمهوری ممکن است بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. در حالی که این فلز زرد تحت تأثیر عوامل متنوعی قرار دارد، ایالات متحده – و به تبع آن رهبر آن – بسیاری از این عوامل، از جمله محیط ژئوپلیتیکی جهانی، نرخ‌های بهره و عملکرد دلار آمریکا، را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طلا معمولاً پس از انتخابات چگونه عمل می‌کند و در دوره‌های ریاست‌جمهوری ترامپ و بایدن، چگونه تغییر کرده است؟ در حالی که گذشته لزوماً آینده را تعیین نمی‌کند، بررسی این روندها می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا استراتژی انتخاباتی خود را برنامه‌ریزی کنند.

چگونه انتخابات آمریکا بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد؟

نگاهی به انتخابات گذشته آمریکا می‌تواند اطلاعاتی درباره چگونگی تغییر قیمت طلا در روزها و هفته‌های پس از ۵ نوامبر ارائه دهد. با این حال، در مقیاس وسیع، پس از انتخابات، تغییرات تمایل دارند به سرعت عادی شوند.

لوبو تیگگر (Lobo Tiggre)، مدیرعامل IndependentSpeculator.com، در ایمیلی به Investing News Network گفت که هیچ یک از نامزدها تأثیر زیادی بر قیمت طلا پس از انتخابات نخواهند داشت. او گفت:

“نتیجه انتخابات پیامدهای ایدئولوژیکی خواهد داشت، اما هیچ تفاوتی برای طلا، نقره، اورانیوم یا ابرچرخه کالاها نخواهد داشت.”

در سال ۲۰۱۶، زمانی که ترامپ با هیلاری کلینتون (Hillary Clinton) رقابت می‌کرد، قیمت طلا در هفته‌های منتهی به انتخابات ۸ نوامبر حدود ۵۰ دلار افزایش یافت و در ۴ نوامبر به بالاترین سطح خود، بالاتر از ۱,۳۰۰ دلار در هر اونس، رسید. پس از پیروزی ترامپ، بهای طلا به طور قابل توجهی کاهش یافت و در اواسط ماه دسامبر به ۱,۱۲۸ دلار رسید. پس از آن نقطه کم، قیمت طلا شروع به بازیابی کرد و تا اواسط ژانویه سال ۲۰۱۷ دوباره بالاتر از ۱,۲۰۰ دلار بود.

u200bgold-price-chart-showing-performance-around-trump-s-election-results-november-1-2016-to-january-30-2017
قیمت طلا از 1 نوامبر 2016 تا 30 ژانویه 2017

انتخابات ۲۰۲۰ در تاریخ ۳ نوامبر برگزار شد و در هفته منتهی به رای‌گیری، طلا با قیمت حدود ۱,۹۰۰ دلار معامله می‌شد، هرچند که در ۳۰ اکتبر به کمترین مقدار ۱,۸۶۷ دلار رسید. پس از انتخابات، قیمت طلا عملکرد مثبتی داشت و از ۱,۹۰۸ دلار در روز رای‌گیری به ۱,۹۵۱ دلار در ۶ نوامبر رسید.

با این حال، همچنان که شمارش مجدد آرا در جورجیا و چندین منطقه دیگر و چالش‌های قانونی تیم ترامپ ادامه داشت، قیمت طلا در هفته‌های بعد دوباره کاهش یافت و برای مدت کوتاهی به زیر ۱,۸۰۰ دلار رسید.

u200bgold-price-chart-showing-performance-around-biden-s-election-november-1-2020-to-january-30-2021-022
قیمت طلا، 1 نوامبر 2020 تا 30 ژانویه 2021

در ماه دسامبر (آذر)، پیش از ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹)، زمانی که کالج انتخاباتی برای رسمی کردن پیروزی بایدن (Biden) تشکیل جلسه داد، طلا دوباره شروع به صعود کرد. در آن روز، حمله به ساختمان کنگره آمریکا که با هدف متوقف کردن این روند انجام شد، باعث شد که قیمت طلا از ۱,۹۴۹ دلار در ۵ ژانویه (۱۶ دی ۱۳۹۹) به ۱,۸۴۸ دلار در ۸ ژانویه (۱۹ دی ۱۳۹۹) سقوط کند. رویدادهای ۶ ژانویه (۱۷ دی) آغاز یک روند نزولی در قیمت طلا بود که تا ۸ مارس (۱۸ اسفند) ادامه یافت، زمانی که قیمت طلا به کمترین میزان خود یعنی ۱,۶۷۴.۸۰ دلار در هر اونس رسید.

رفتار طلا در این زمان برخلاف روند معمول بود که در بحران‌ها و ناآرامی‌ها عملکرد خوبی دارد؛ این کاهش ممکن است واکنشی به تایید موفقیت‌آمیز بایدن بوده باشد. بازارهای سهام نیز بر خلاف انتظارات واکنش نشان دادند و همچنان که سرمایه‌گذاران و وال استریت بهبود اقتصادی را در چشم‌انداز خود می‌دیدند، در ۶ و ۷ ژانویه (۱۷ و ۱۸ دی ۱۳۹۹) شاهد افزایش‌های قوی بودند.

قیمت طلا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ چگونه بود؟

Donald Trump

قیمت طلا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به طور قابل توجهی افزایش یافت، و از ۱,۲۰۹ دلار در زمان شروع به کار او در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ (۱ بهمن ۱۳۹۵) به ۱,۸۳۹ دلار در آخرین روز کاری او که ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ (۳۰ دی ۱۳۹۹) بود، رسید.

در حالی که این افزایش قیمت‌ها نمی‌توانند مستقیماً به ترامپ نسبت داده شوند، اقدامات او به شکل‌دهی به چشم‌انداز ژئوپلیتیکی در آمریکا و خارج از آن کمک کرد. در دوره‌ ریاست‌جمهوری او، جنگ‌های تجاری با هر دو متحدان و رقبا مورد توجه قرار گرفت.

چین هدف اصلی ترامپ بود. در حالی که تعرفه‌ها بر کالاهای چینی از قبل وجود داشت، دولت او محدودیت‌های جدیدی بر موارد بیشتری از جمله فولاد، باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی و کالاهای مصرفی اعمال کرد. همچنین در دوره‌ ترامپ، روابط با هند به هم خورد و این کشور وضعیت ترجیحی تجاری خود با آمریکا را از دست داد. او همچنین از معاهده هسته‌ای ایران خارج شد و مجازات‌هایی بر هر کسی که با ایران تجارت کند، اعمال کرد.

این سیاست‌های حمایتی “اول آمریکا” و تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ، جایگاه آمریکا به عنوان یک شریک تجاری قابل اعتماد را خدشه‌دار کرد و به دور شدن کشورهای عضو گروه بریکس (BRICS) – برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – از دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی کمک کرد.

از آن زمان، بریکس (BRICS) گسترش یافته و ایران، مصر، اتیوپی و دیگر کشورهای نوظهور را شامل شده است و به طور فزاینده‌ای به سمت طلا روی آورده‌اند. چین و هند به خصوص خریدهای طلا را از طریق بانک‌های مرکزی خود افزایش داده‌اند و برخی گمان می‌کنند که آنها تلاش می‌کنند یک ارز جدید ایجاد کنند که حداقل به صورت جزئی با طلا پشتیبانی شود.

یکی دیگر از عواملی که در دوره‌ ترامپ قیمت طلا را به حرکت درآورد، شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و سیاست‌های دولتی برای حمایت از شهروندان و اقتصاد بود. به عنوان مثال، رئیس‌جمهور سابق نظارت بر چندین تلاش برای محرک اقتصادی، از جمله بسته‌هایی که در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) و دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) اعلام شد، را بر عهده داشت. همچنان که نگرانی‌هایی درباره تضعیف دلار آمریکا وجود داشت، این اقدامات باعث شد بسیاری به عنوان یک دارایی امن به سمت طلا روی آورند.

انتخاب ترامپ برای ریاست جمهوری برای بار دوم احتمالاً با سیاست‌های حمایت‌گرایانه مشابه همراه خواهد بود. در واقع، کمپین ۲۰۲۴ او شباهت‌هایی به کمپین‌های سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ او دارد. او دوباره از شعار “اول آمریکا” استفاده کرده و وعده داده است که اگر انتخاب شود، دور جدیدی از تعرفه‌ها را اعمال خواهد کرد. با تأکید بر چین، ترامپ گفته است که به دنبال اعمال تعرفه ۶۰ درصدی بر تمامی کالاهای وارداتی به آمریکا خواهد بود، حرکتی که احتمالاً تنش‌ها و احتمال افزایش شکاف بین این کشورها را افزایش خواهد داد.

قیمت طلا در دوران بایدن چگونه بود؟

Joe Biden

طلا در دوران ریاست‌جمهوری بایدن نیز شاهد افزایش قابل توجهی بوده است. قیمت طلا در زمان تحویل ریاست‌جمهوری از ترامپ به بایدن در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (۱ دی ۱۳۹۹) برابر با ۱,۸۷۱ دلار بود. در حالی که از دوره ریاست‌جمهوری بایدن هنوز شش ماه دیگر باقی مانده است، تا ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد ۱۴۰۳)، قیمت طلا حدود ۲,۳۳۰ دلار معامله می‌شد. طلا در اوایل سال ۲۰۲۴ رکورد جدیدی را ثبت کرد.

باز هم سخت است بگوییم که چند درصد از سیاست‌های بایدن مستقیماً بر این افزایش‌ها تأثیر گذاشته‌اند. درگیری‌های ژئوپلیتیکی و رویدادهای پیش‌بینی‌نشده که خارج از کنترل او بودند، همگی بازار طلا را در این زمان تحت تأثیر قرار دادند.

به عنوان مثال، بایدن یک سال پس از شروع همه‌گیری کووید-۱۹ به دفتر کار وارد شد. تورم در حال افزایش بود که معمولاً منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود. فدرال رزرو آمریکا برای مقابله با تورم و تقویت دلار آمریکا، از سال ۲۰۲۲ شروع به افزایش نرخ بهره کرد، حرکتی که برای مدتی قیمت طلا را کاهش داد.

بایدن با وعده بازگرداندن جایگاه آمریکا در جامعه جهانی بر سر کار آمد و در حالی که شکاف‌ها بین شرکای تجاری مهمی مانند کانادا و اتحادیه اروپا را کاهش داد، تنش‌ها با چین همچنان باقی ماند. این شکاف میراث سیاست‌های انزواگرایانه‌تر دولت ترامپ است، اما همچنین نشان‌دهنده چشم‌انداز تجارت جهانی رقابتی‌تر است چون کشورهای بریکس به دنبال دور شدن از دلار آمریکا و تأثیر آمریکا بر اقتصاد جهانی هستند.

بایدن تلاش کرده است تا حداقل بخشی از روابط آمریکا با چین را، از جمله با دیدار با رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ (Xi Jinping) در تابستان ۲۰۲۳ (تابستان ۱۴۰۲)، ترمیم کند. با این حال، یکی از نکات کلیدی در مذاکرات بین این دو، موضع ادامه‌دار بایدن بوده است که آمریکا از تایوان در صورت حمله چین به آن حمایت خواهد کرد؛ در عین حال، او گفته است که آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند. هر دوی این مواضع با موضع‌گیری طولانی‌مدت آمریکا در این زمینه هماهنگ است، اما تنش‌های فزاینده بین چین و تایوان این مسئله را پیش آورده است.

در سطح اقتصادی، دولت بایدن با سیاست‌هایی مانند قانون کاهش تورم (Inflation Reduction Act) و قانون تراشه‌ها (Chips Act) خود را از چین دور کرده است. این سیاست‌ها تا حدی از طریق ارائه یارانه برای شرکت‌هایی که برای زنجیره تامین خود به چین متکی نیستند، از توسعه زنجیره‌های تأمین غربی برای صنایع مختلف از جمله انرژی پاک، وسایل نقلیه الکتریکی و تراشه‌های نیمه‌رسانا حمایت می‌کنند. در همین حال، چین تلاش‌های خود را برای دور شدن از دلار تسریع کرده و حدود ۵۰ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری و اوراق قرضه آژانس‌های آمریکایی را در سه ماهه اول سال جاری فروخته است.

علاوه بر این، نقش بایدن در اجرای مجموعه‌ای از تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) شکاف بین آمریکا و روسیه و همچنین سایر کشورهای عضو بریکس را عمیق‌تر کرده است.

در میان سایر تحریم‌ها، آمریکا دسترسی روسیه به SWIFT، یک شبکه ارتباطی که به تسهیل حرکت جهانی وجوه کمک می‌کند، را محدود کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین محدودیت‌هایی را اجرا کرد که به طور موثر، دسترسی بانک مرکزی روسیه و صندوق‌ها و پرسنل کلیدی را به سیستم مالی آمریکا قطع کرد. برخی تحلیلگران معتقدند که این اقدام ممکن است در بلندمدت به تضعیف دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی منجر شود، چون به بقیه جهان نشان داد که آمریکا مایل است از دلار آمریکا به طور موثر به عنوان سلاح استفاده کند.

توجه به جلسه فدرال رزرو پس از انتخابات

با وجودی که انتخابات ریاست‌جمهوری امسال ممکن است تأثیر محدودی بر قیمت طلا داشته باشد، تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره توسط فدرال رزرو ممکن است بر قیمت این فلز گرانبها تأثیر بگذارد. تصمیماتی که توسط بانک مرکزی آمریکا گرفته می‌شود، که تحت کنترل رئیس‌جمهور نیست، تأثیر قوی بر دلار آمریکا دارد و بنابراین اغلب بر قیمت طلا نیز تأثیر می‌گذارد.

کمیته فدرال بازار باز (FOMC)، که هیئتی است که در نهایت تصمیم می‌گیرد که آیا نرخ بهره را افزایش یا کاهش دهد، قرار است از ۶ تا ۷ نوامبر (۱۶ تا ۱۷ آبان)، فقط یک روز پس از برگزاری انتخابات در ۵ نوامبر (۱۵ آبان)، تشکیل جلسه دهد.

پس از انتظارات بالا برای کاهش نرخ بهره در اوایل سال ۲۰۲۴ (پاییز ۱۴۰۲) که محقق نشد، و فدرال رزرو همچنان تا ماه ژوئن (خرداد) نرخ‌ها را ثابت نگه داشته است، شرکت‌کنندگان در بازار اکنون انتظار دارند که فدرال رزرو اولین کاهش نرخ بهره را در ماه سپتامبر (شهریور) انجام دهد.

وقتی نرخ‌ها پایین‌تر هستند، طلا تمایل دارد افزایش یابد و وقتی نرخ‌ها بالا هستند کاهش یابد، اما امسال طلا با وجود نرخ‌های بالا به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است. کاهش نرخ بهره پس از انتخابات می‌تواند طلا را بیشتر تقویت کند، اما با دو جلسه فدرال رزرو که هنوز در ماه‌های جولای (تیر) و سپتامبر (شهریور) باقی مانده است، هنوز مشخص نیست که جلسه مربوط به ماه نوامبر (آبان) چگونه پیش خواهد رفت.

پیشنهاد سرمایه گذار

از نظر تاریخی، بازدهی طلا تحت ریاست جمهوری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به ترتیب به‌طور میانگین ۱۱.۲ درصد و ۱۰.۲ درصد بوده است. اما ممکن است این نقطه داده‌ای نباشد که سرمایه‌گذاران باید بر آن تمرکز کنند.

کدام حزب کنگره، که شامل مجلس نمایندگان و سنا است، تأثیر قوی‌تری بر قیمت طلا داشته است. در کنگره تحت کنترل دموکرات‌ها، قیمت طلا به‌طور میانگین ۲۰.۹ درصد افزایش داشته، در در حالی که زمانی که کنگره توسط جمهوری‌خواهان کنترل می‌شود، تنها ۳.۹ درصد رشد داشت. در مواردی که هیچ‌یک کنگره را کنترل نمی‌کنند، طلا به‌طور میانگین ۳.۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

با این دیدگاه، سرمایه‌گذاران باید تأثیرات سیاست‌های اجرایی نه تنها از سوی شاخه اجرایی دولت ایالات متحده بلکه همچنین توسط کنگره و سنا را در نظر بگیرند. کسانی که امیدوارند از نتایج فوری انتخابات برای منافع خود استفاده کنند، نیز باید با احتیاط عمل کنند — هنگامی که موضوع طلا در نظر گرفته می‌شود، انتخابات گذشته، با ضررها و سودهایی که معمولاً کوتاه‌مدت بوده‌اند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری عالی ارائه نکرده‌اند.

دیدگاه خود را درباره ترامپ در مقابل بایدن: انتخابات آمریکا چگونه می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.