فائو انتظار دارد تولید غلات ایران در سال 2024 افزایش بیشتری داشته باشد

فائو انتظار دارد تولید غلات ایران در سال 2024 افزایش بیشتری داشته باشد
آنچه در این مقاله میخوانید

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) پیش‌بینی کرده است که به دنبال تلاش‌های دولت در کشور برای تکیه بیشتر بر کشاورزی داخلی به جای واردات برای نیازهای اساسی کشور، تولید غلات ایران در سال جاری افزایش بیشتری خواهد داشت.

آمارهای ذکر شده در گزارش روز دوشنبه از نشریه چشم‌انداز غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، یک نشریه دوسالانه که بر تحولات تأثیرگذار بر بازارهای جهانی غذا و خوراک تمرکز دارد، نشان می‌دهد که انتظار می‌رود تولید غلات ایران در سال 2024 به 20.1 میلیون تن متریک (mt) برسد.

ایران در سال 2023 با تولید 19.8 میلیون تن متریک، دهمین تولیدکننده بزرگ غلات در آسیا بود. این کشور برای 14.9 میلیون تن متریک از نیازهای غلات خود به واردات متکی بود.

گزارش FAO برآورد کرده است که تولید گندم ایران امسال به 13.5 میلیون تن متریک برسد، که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

آمارها نشان داد که انتظار می‌رود که تولید برنج در کشور 18 درصد افزایش یابد و به 2.6 میلیون تن متریک در سال 2024 برسد.

ایران سیاست‌هایی را معرفی کرده است تا تولید کشاورزی در کشور را افزایش دهد و از هرگونه کمبود مواد غذایی اساسی که می‌تواند به دلیل تحریم‌های آمریکا بر تجارت خارجی آن ایجاد شود، جلوگیری کند.

بر اساس گزارش FAO، ایران از نظر ذخایر غلات در میان کشورهای آسیایی در رتبه سوم قرار دارد. تنها چین و هند ذخایر غلات بیشتری نسبت به ایران دارند. ذخایر چین 414 میلیون تن و هند 65 میلیون تن است. در سال جاری، ذخایر غلات ایران 11.8 میلیون تن متریک است که از این مقدار، 8.8 میلیون تن آن ذخایر گندم است.

همچنین FAO پیش‌بینی کرده است که تولید گندم ایران در سال زراعی جاری به 13.5 میلیون تن متریک برسد. ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ گندم در آسیا، پس از چین، هند، پاکستان و ترکیه است.

مدیر پروژه گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت که انتظار می‌رود تولید گندم ایران در سال زراعی جاری (سپتامبر 2023-2024) به 13.5 میلیون تن برسد. به گفته سهراب سهرابی، دولت سال گذشته 10.4 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرد و این رقم در سال جاری به 10.5 میلیون تن خواهد رسید.

این مقام رسمی با اعلام نیاز سالانه کشور به گندم برابر با ۱۲ میلیون تن، گفت با توجه به روند فعلی تولید، ایران طی چند سال آینده در تولید گندم خودکفا خواهد شد.

گندم به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی در ایران هر سال زراعی توسط دولت خریداری می‌شود تا ذخایر خود را تقویت کند و نیاز بازار را در طول زمان تأمین نماید.

FAO در گزارش اخیر خود اعلام کرد که ایران در سال زراعی ۲۰۲۳ بیش از ۲۱ میلیون تن غلات تولید کرده است و چهارمین ذخایر بزرگ غلات در آسیا را در اختیار دارد.

در این گزارش با عنوان “چشم‌انداز محصولات غذایی و وضعیت”، FAO حجم کل تولید غلات ایران در سال ۲۰۲۳ را ۲۱.۱ میلیون تن اعلام کرد که نشان‌دهنده افزایش بیش از دو درصدی نسبت به سال قبل است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۳ میلیون تن گندم تولید کرد و در سال ۲۰۲۳ تولید گندم به ۱۳.۵ میلیون تن رسید.

فائو مجموع ذخایر غلات ایران را در سال گذشته ۱۲.۱ میلیون تن اعلام کرد و افزود که این ذخایر نسبت به سال قبل ۱۰۰,۰۰۰ تن افزایش یافته است.

در ماه مه ۲۰۲۳، فائو گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن، با وجود این که ایران هفدهمین کشور پرجمعیت جهان است، در زمینه واردات مواد غذایی در رتبه ۴۳ جهان قرار داشت.

آمارهای این نهاد سازمان ملل نشان می‌دهد که کشورهای صنعتی بزرگترین واردکنندگان محصولات غذایی در جهان هستند.

طبق گزارش این سازمان، ایران در حال حاضر در میان برترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان قرار دارد.

چین در زمینه ذخایر غلات با ۳۹۹ میلیون تن غلات در رتبه اول جهان قرار دارد، و پس از آن هند با ۶۴ میلیون تن ذخایر غلات و ترکیه با ۱۲.۷ میلیون تن به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دیدگاه خود را درباره فائو انتظار دارد تولید غلات ایران در سال 2024 افزایش بیشتری داشته باشد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.