اینترپل شبکه‌های کلاهبرداری را مختل کرد: 6,745 حساب بانکی مسدود شد، 2 میلیون دلار رمزارز توقیف شد، 3,950 نفر دستگیر شدند

اینترپل شبکه‌های کلاهبرداری را مختل کرد: 6,745 حساب بانکی مسدود شد، 2 میلیون دلار رمزارز توقیف شد، 3,950 نفر دستگیر شدند
آنچه در این مقاله میخوانید

عملیات “اولین نور” (Operation First Light) اینترپل، یک ابتکار جهانی که ۶۱ کشور را درگیر کرده است، شبکه‌های کلاهبرداری آنلاین را مختل کرده و ۶,۷۴۵ حساب بانکی را مسدود کرده و دارایی‌هایی به ارزش ۲۵۷ میلیون دلار از جمله ۲ میلیون دلار در ارزهای دیجیتال را توقیف کرده است. این عملیات کلاهبرداری‌های فیشینگ، سرمایه‌گذاری، سایت‌های خرید آنلاین جعلی، کلاهبرداری‌های عاشقانه و جعل هویت را هدف قرار داده است که منجر به دستگیری ۳,۹۵۰ مظنون و شناسایی ۱۴,۶۴۳ مظنون احتمالی در سراسر جهان شده است.

عملیات “اولین نور” کلاهبرداری‌های آنلاین را سرکوب کرد

سازمان بین‌المللی پلیس جنایی (اینترپل) روز پنج‌شنبه اعلام کرد که عملیات “اولین نور” (Operation First Light)، یک ابتکار جهانی که ۶۱ کشور را درگیر کرده است، ضربه قابل توجهی به شبکه‌های کلاهبرداری آنلاین وارد کرده است. این عملیات منجر به مسدود شدن ۶,۷۴۵ حساب بانکی و توقیف دارایی‌هایی به ارزش ۲۵۷ میلیون دلار شد. در این اعلامیه آمده است:

“عملیات اولین نور ۲۰۲۴ با هدف قرار دادن کلاهبرداری‌های فیشینگ، سرمایه‌گذاری، سایت‌های خرید آنلاین جعلی، کلاهبرداری‌های عاشقانه و جعل هویت، منجر به دستگیری ۳,۹۵۰ مظنون و شناسایی ۱۴,۶۴۳ مظنون احتمالی دیگر در تمام قاره‌ها شد.”

در طول این عملیات، پلیس تقریباً ۱۳۵ میلیون دلار ارز فیات و ۲ میلیون دلار ارز دیجیتال را توقیف کرد. علاوه بر این، مقامات بیش از ۱۲۰ میلیون دلار دارایی، از جمله املاک و مستغلات، خودروهای لوکس، جواهرات گران‌قیمت و اقلام ارزشمند دیگر را توقیف کردند.

عملیات “اولین نور” در سال ۲۰۲۳ آغاز شد و با مرحله نهایی تاکتیکی خود از ماه مارس تا می ۲۰۲۴ به پایان رسید. این عملیات که بودجه آن توسط وزارت امنیت عمومی چین تامین شد، با جلسه‌ای در تیانجین (Tianjin) به پایان رسید که در آن کشورهای شرکت‌کننده نتایج را بررسی کرده، اطلاعات را تبادل کرده و استراتژی‌های جدیدی را برای اقدامات آینده تعیین کردند. از سال ۲۰۱۴، اینترپل عملیات “اولین نور” را هماهنگ کرده است تا همکاری بین‌المللی را تقویت کرده و تلاش‌ها علیه کلاهبرداری‌های اجتماعی و تلکام را تقویت کند.

اینترپل توضیح داد:

“با استفاده از مکانیزم مداخله سریع جهانی پرداخت‌ها (I-GRIP) اینترپل برای کمک به ردیابی و توقیف کردن عواید غیرقانونی جرم، هم به صورت ارز فیات و هم ارز دیجیتال، پلیس ۳۳۱,۰۰۰ دلار آمریکا را در یک کلاهبرداری از طریق ایمیل تجاری که شامل یک قربانی اسپانیایی بود که پول را به هنگ‌کنگ، چین منتقل کرده بود، توقیف کرد.”

نظر شما در مورد عملیات اولین نور اینترپل برای مبارزه با شبکه‌های کلاهبرداری آنلاین چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره اینترپل شبکه‌های کلاهبرداری را مختل کرد: 6,745 حساب بانکی مسدود شد، 2 میلیون دلار رمزارز توقیف شد، 3,950 نفر دستگیر شدند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.